metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 23 °C

Úterý, 20. srpna 2019. Svátek má Bernard.
Ilustrační snímek
Větší foto
Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Češi jsou svým bankám věrní, finančních migrantů je málo

21. září 2018  5:55 Pavel Hrabica Metro.cz
Nevěra se v Česku toleruje. Své finanční ústavy však „podvádíme“ minimálně.

V průměru se rozvede polovina manželských párů. Kdyby se stejně chovali Češi i ve vztahu k bankám, byli by bankéři nešťastní. Jenže v tomto ohledu udržujeme spíše celibát.

„Banku vymění jen dvě procenta zákazníků,“ říká Miroslav Zámečník, ekonomický analytik České bankovní asociace. Češi jsou podle něho v tomto směru velice konzervativní. „Pokud už mění banku, je to většinou kvůli poplatkům,“ řekl deníku Metro Zámečník.

Konkrétní čísla banky úzkostlivě tají. „Počet klientů, kteří si převedli účet nezveřejňujeme,“ sdělil například mluvčí Komerční banky Michal Teubner.

Výjimkou je v českých poměrech Air Bank, která založila svou existenci právě na odlákávání zákazníků od větších ústavů a jednoduchosti celého procesu převedení účtu z banky do banky. Ta jediná se chlubí, kolik stávajících zákazníků odlákala konkurenci. Velké banky jsou k aktivnímu lákání zdrženlivější.

„Přetahování klientů z jiných bank nepovažujeme za klíčové,“ uvedla pro deník Metro mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká. Podle ní se spíš soustřeďují na benefity jako je vlastní číslo účtu nebo výběry z bankomatů zdarma. O pohybech lidí mezi bankami lze něco vyčíst z meziročních údajů o počtech klientů.

Hlavně menší banky zveřejňují přírůstky, nezmiňují se ale, jestli se jedná o ty, kteří si zřizují své první konto, nebo jestli jde o přeběhlíky. „U nás se jedná asi o dvacetiprocentní nárůst nových klientů, do konce roku jich odhadujeme asi šedesát tisíc,“ říká ředitelka komunikace Equa bank Markéta Dvořáčková.

O tom, že by své peníze převedli jinam, v reálu přemýšlí téměř třetina Čechů, kteří mají bankovní účet. „Zjistili jsme ale, že téměř pětadvacet procent těch, kteří se k tomuto kroku odhodlali, se nakonec nechali bankou přesvědčit, aby zůstali,“ připomíná Zámečník z bankovní asociace. Ti, kteří o změně uvažují a nakonec ji neprovedou, si často myslí, že se jedná o složitou byrokracii. Vyměnit přitom banku je dnes ale relativně snadné. Už rok a půl platí povinná pravidla mobility.

Banka už dnes nesmí žádnými poplatky bránit klientovi ve změně a přestupu jinam. Stačí si zřídit konto, dát souhlas s převodem peněz ze starého účtu a banka vyřídí formality sama.

Mobilita je pro všechny banky povinná

  • České banky pro drobné střádaly vykazují přes 15 milionů zákazníků. Znamená to, že většina z nás má víc než jeden účet.
  • K přestupu a převedení účtu musíte dát nové bance číslo původního účtu a písemný souhlas a taky musíte založit nové bankovní konto.
  • Na převedení starého účtu má nová banka třináct pracovních dnů. Musíte počítat s výpovědní lhůtou u původní banky, obvykle třicet dnů.
  • Klient si může v nové bance zvolit datum, kdy chce, aby se mu převedly peníze z jedné banky do druhé.
  • Dobrovolný Kodex mobility vypracovaný Českou bankovní asociací existoval už v roce 2011.

Malý redakční průzkum přímo na bankovních přepážkách

  • Namátkově jsme navštívili několik poboček různých bank, abychom si ověřili, jak složité je změnit bankovní dres. Zjistili jsme, že všude, až na jednu výjimku, jsou schopni bankéři z hlavy vysypat základní pravidla a postup, který musíte absolvovat. Jen v jednom případě, v Raiffeisenbank, se musela pracovnice podívat do počítače a konkrétní podmínky vyhledat. Jednalo se ale o pracovnici u vstupní recepce, ne o bankéřku na přepážce. Pokud však nekladete doplňující otázky, nemusíte se o přestupu dozvědět všechno. Většinou vám úředníci řeknou jen nejzákladnější údaje, proto se vyplatí být zvědavý.
  • Velice vstřícní byli v Air Bank, tato banka však svou politiku založila právě na přetahování klientů jiných ústavů. „Všechno vyřídíme za vás, stačí si založit účet, což trvá asi dvanáct minut,“ vychrlil základní údaje usměvavý mladík.
  • Další naše kroky vedly do Equa bank, která patří ke středním bankám. Zde poskytl pracovník potřebné informace, rovnou vysvětlil, že oni mají na formality a kontakt s klientovou bankou třináct pracovních dnů. „Ještě byste měl počítat s třicetidenní výpovědní lhůtou u své banky,“ upozornil bankovní zaměstnanec s tím, že se jedná o maximální lhůty.
  • Trochu zmatečné to bylo v úřadovně mBank. Slečna byla ochotná a milá, podmínky znala zpaměti, ale hovořila strašně rychle. Navíc nejdřív uvedla, že banka zařídí převody nejen peněz, ale i trvalé příkazy a inkaso. Pak se ale opravila, že inkaso a zrušení účtu si musí zákazník u své banky vyřídit sám. Což je pravda jen částečně, protože účet za klienta ve staré bance může zrušit i ta nová, pokud k tomu dá zákazník pověření.
  • Důležité je zvláště inkaso. Banky SIPO sice převedou, ale tam, kde máte inkaso zřízení, musíte nahlásit číslo nového účtu osobně. To banka neudělá. Není to spolu s dalšími formalitami automatické. „Inkaso a převod mzdy si musí klient vyřizovat sám,“ potvrdil nám tento důležitý údaj Přemysl Hanzelka z vedení Segmentu Poštovní spořitelny.
  • V České spořitelně paní sice nehovořila manažerským jazykem, spíš obyčejně lidsky, ale vysvětlila všechna úskalí. Potvrdila, že spořitelna převede inkaso i trvalé příkazy, které provádí klientova banka dosud, i do nové. „Musíte jen u zaměstnavatele nahlásit změnu účtu, kam vám budou nově posílat výplatu. Výhodou ve „spořce“ je to, že hned u vchodu na nástěnce jsou poměrně podrobně vypsána pravidla pro převod účtu od banky k bance. Ale ani tady nám nesdělili, že SIPO si musíme vyřídit sami.
  • V Moneta Money Bank nebylo jednání složité. „Založte si účet, my za vás převedeme příkazy i inkaso, zrušíme za vás i původní účet,“ uvedla a přidala vizitku. Ale ani tady se nedozvíte některé výše uvedené podrobnosti. Na obranu uvádíme, že jsme požadovali jen potvrzení, jak složité nebo snadné je přestoupení k bance.
  • Banky si alespoň podle našeho malého testu vědí rady se zákaznickým požadavkem, změna určitě nijak přímo na místě časově ani úředně složitá. Určitě doporučujeme klást doplňující otázky, hlavně na termíny. Chtějte vědět co nejvíc, jestli banka opravdu zařídí vše od příkazů, přes inkasa až po převod peněz.

Pokud můžeme náš malý redakční test zhodnotit, úředníci podávali údaje odpovídající naší zvědavosti, další podrobnosti se zákazník dozví, pokud na přechod k bance přistoupí. Jako všude však platí, že zvědavost přináší ovoce.

Komentáře

Hlavní zprávy

Nahlédnutí do dějin soli. Vzácné druhy jsou drahé jako lanýže

Muzeum soli v Pagu je ve skladišti, které je památkově chráněné.
vydáno 20. srpna 2019  11:10

V Chorvatsku, na ostrově Pagu, dobývají sůl už od římských časů. Vzácná surovina, kdysi dražší než zlato, z odpařovacích nádrží v Pažském zálivu, pokrývá...  celý článek

Dětem z Řitky vzali spoje do školy. Zdržovaly by

Středočeská obec Řitka
vydáno 20. srpna 2019  8:36

Část obyvatel středočeské obce je na řadu měsíců odříznuta od světa. Na vině je podle nich oprava mostu i neschopnost úřadů.  celý článek

Kolečko: Režírování bylo, jako když řídíte kajak a nejste Hilgertová

Scenárista a režisér Petr Kolečko s herečkami Petrou Hřebíčkovou a Denisou...
vydáno 19. srpna 2019  15:33

Proslavil se jako scenárista. Na konci srpna ale vstoupí do kin komedie Přes prsty, pod kterou je Petr Kolečko podepsán také jako režisér. V rozhovoru pro...  celý článek

Ceny pozemků rostou, výměra pro jeden domek se zmenšuje

Pozemek v okolí Mladé Boleslavi hledala rodina čtyři roky. Oblíbenou lokalitu...
vydáno 19. srpna 2019  10:22

Ubírání obytné plochy se netýká jenom bytů. Lidem stačí stále menší pozemky i pro rodinný dům.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám