metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

Češi jsou svým bankám věrní, finančních migrantů je málo

  5:55
Nevěra se v Česku toleruje. Své finanční ústavy však „podvádíme“ minimálně.
Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

V průměru se rozvede polovina manželských párů. Kdyby se stejně chovali Češi i ve vztahu k bankám, byli by bankéři nešťastní. Jenže v tomto ohledu udržujeme spíše celibát.

„Banku vymění jen dvě procenta zákazníků,“ říká Miroslav Zámečník, ekonomický analytik České bankovní asociace. Češi jsou podle něho v tomto směru velice konzervativní. „Pokud už mění banku, je to většinou kvůli poplatkům,“ řekl deníku Metro Zámečník.

Konkrétní čísla banky úzkostlivě tají. „Počet klientů, kteří si převedli účet nezveřejňujeme,“ sdělil například mluvčí Komerční banky Michal Teubner.

Výjimkou je v českých poměrech Air Bank, která založila svou existenci právě na odlákávání zákazníků od větších ústavů a jednoduchosti celého procesu převedení účtu z banky do banky. Ta jediná se chlubí, kolik stávajících zákazníků odlákala konkurenci. Velké banky jsou k aktivnímu lákání zdrženlivější.

„Přetahování klientů z jiných bank nepovažujeme za klíčové,“ uvedla pro deník Metro mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká. Podle ní se spíš soustřeďují na benefity jako je vlastní číslo účtu nebo výběry z bankomatů zdarma. O pohybech lidí mezi bankami lze něco vyčíst z meziročních údajů o počtech klientů.

Hlavně menší banky zveřejňují přírůstky, nezmiňují se ale, jestli se jedná o ty, kteří si zřizují své první konto, nebo jestli jde o přeběhlíky. „U nás se jedná asi o dvacetiprocentní nárůst nových klientů, do konce roku jich odhadujeme asi šedesát tisíc,“ říká ředitelka komunikace Equa bank Markéta Dvořáčková.

O tom, že by své peníze převedli jinam, v reálu přemýšlí téměř třetina Čechů, kteří mají bankovní účet. „Zjistili jsme ale, že téměř pětadvacet procent těch, kteří se k tomuto kroku odhodlali, se nakonec nechali bankou přesvědčit, aby zůstali,“ připomíná Zámečník z bankovní asociace. Ti, kteří o změně uvažují a nakonec ji neprovedou, si často myslí, že se jedná o složitou byrokracii. Vyměnit přitom banku je dnes ale relativně snadné. Už rok a půl platí povinná pravidla mobility.

Banka už dnes nesmí žádnými poplatky bránit klientovi ve změně a přestupu jinam. Stačí si zřídit konto, dát souhlas s převodem peněz ze starého účtu a banka vyřídí formality sama.

Mobilita je pro všechny banky povinná

  • České banky pro drobné střádaly vykazují přes 15 milionů zákazníků. Znamená to, že většina z nás má víc než jeden účet.
  • K přestupu a převedení účtu musíte dát nové bance číslo původního účtu a písemný souhlas a taky musíte založit nové bankovní konto.
  • Na převedení starého účtu má nová banka třináct pracovních dnů. Musíte počítat s výpovědní lhůtou u původní banky, obvykle třicet dnů.
  • Klient si může v nové bance zvolit datum, kdy chce, aby se mu převedly peníze z jedné banky do druhé.
  • Dobrovolný Kodex mobility vypracovaný Českou bankovní asociací existoval už v roce 2011.

Malý redakční průzkum přímo na bankovních přepážkách

  • Namátkově jsme navštívili několik poboček různých bank, abychom si ověřili, jak složité je změnit bankovní dres. Zjistili jsme, že všude, až na jednu výjimku, jsou schopni bankéři z hlavy vysypat základní pravidla a postup, který musíte absolvovat. Jen v jednom případě, v Raiffeisenbank, se musela pracovnice podívat do počítače a konkrétní podmínky vyhledat. Jednalo se ale o pracovnici u vstupní recepce, ne o bankéřku na přepážce. Pokud však nekladete doplňující otázky, nemusíte se o přestupu dozvědět všechno. Většinou vám úředníci řeknou jen nejzákladnější údaje, proto se vyplatí být zvědavý.
  • Velice vstřícní byli v Air Bank, tato banka však svou politiku založila právě na přetahování klientů jiných ústavů. „Všechno vyřídíme za vás, stačí si založit účet, což trvá asi dvanáct minut,“ vychrlil základní údaje usměvavý mladík.
  • Další naše kroky vedly do Equa bank, která patří ke středním bankám. Zde poskytl pracovník potřebné informace, rovnou vysvětlil, že oni mají na formality a kontakt s klientovou bankou třináct pracovních dnů. „Ještě byste měl počítat s třicetidenní výpovědní lhůtou u své banky,“ upozornil bankovní zaměstnanec s tím, že se jedná o maximální lhůty.
  • Trochu zmatečné to bylo v úřadovně mBank. Slečna byla ochotná a milá, podmínky znala zpaměti, ale hovořila strašně rychle. Navíc nejdřív uvedla, že banka zařídí převody nejen peněz, ale i trvalé příkazy a inkaso. Pak se ale opravila, že inkaso a zrušení účtu si musí zákazník u své banky vyřídit sám. Což je pravda jen částečně, protože účet za klienta ve staré bance může zrušit i ta nová, pokud k tomu dá zákazník pověření.
  • Důležité je zvláště inkaso. Banky SIPO sice převedou, ale tam, kde máte inkaso zřízení, musíte nahlásit číslo nového účtu osobně. To banka neudělá. Není to spolu s dalšími formalitami automatické. „Inkaso a převod mzdy si musí klient vyřizovat sám,“ potvrdil nám tento důležitý údaj Přemysl Hanzelka z vedení Segmentu Poštovní spořitelny.
  • V České spořitelně paní sice nehovořila manažerským jazykem, spíš obyčejně lidsky, ale vysvětlila všechna úskalí. Potvrdila, že spořitelna převede inkaso i trvalé příkazy, které provádí klientova banka dosud, i do nové. „Musíte jen u zaměstnavatele nahlásit změnu účtu, kam vám budou nově posílat výplatu. Výhodou ve „spořce“ je to, že hned u vchodu na nástěnce jsou poměrně podrobně vypsána pravidla pro převod účtu od banky k bance. Ale ani tady nám nesdělili, že SIPO si musíme vyřídit sami.
  • V Moneta Money Bank nebylo jednání složité. „Založte si účet, my za vás převedeme příkazy i inkaso, zrušíme za vás i původní účet,“ uvedla a přidala vizitku. Ale ani tady se nedozvíte některé výše uvedené podrobnosti. Na obranu uvádíme, že jsme požadovali jen potvrzení, jak složité nebo snadné je přestoupení k bance.
  • Banky si alespoň podle našeho malého testu vědí rady se zákaznickým požadavkem, změna určitě nijak přímo na místě časově ani úředně složitá. Určitě doporučujeme klást doplňující otázky, hlavně na termíny. Chtějte vědět co nejvíc, jestli banka opravdu zařídí vše od příkazů, přes inkasa až po převod peněz.

Pokud můžeme náš malý redakční test zhodnotit, úředníci podávali údaje odpovídající naší zvědavosti, další podrobnosti se zákazník dozví, pokud na přechod k bance přistoupí. Jako všude však platí, že zvědavost přináší ovoce.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek