metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 31 °C

Neděle, 18. srpna 2019. Svátek má Helena.
Petr Konvalinka
Větší foto
Petr Konvalinka | foto: Archiv

Češi vymysleli chytré nabíječky pro automobily

21. března 2019  15:26 Petr Holeček Metro.cz
Mnohem širší využívání elektromobilů mají umožnit výsledky práce českých vývojářů. Vymysleli totiž inteligentní a přitom levné nabíjecí stanice. Ty mohou být nejen na ulicích či u supermarketů, ale majitelé elektromobilů je mohou mít i doma nebo ve firmě, a to bez nutnosti větších stavebních úprav. „Projekt je již nyní komerčně úspěšný, a to nejen na českém trhu,“ říká Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury ČR, která úspěšnou spolupráci specialistů z elektrotechnické fakulty ČVUT, prostějovské firmy Micos a pražské Molaris podpořila 6,5 milionu korun.

V čem je nová nabíjecí stanice zajímavá a přínosná?
Stanice má několik komunikačních a řídicích rozhraní, která dovolí upravit nabíjení na základě potřeb od řidiče. Základním rysem veřejné nabíjecí stanice, která je součástí systému, je schopnost reagovat na potřeby elektrické distribuční sítě v místě svého zabudování. Stanice efektivně využívá kapacitu přípojného místa během nabíjení a optimalizuje tak čas procesu. Spojité řízení nabíjení, oproti skokovému, umožňuje efektivně využívat zbytkovou kapacitu přípojného místa.

Elektromobily

  • V Česku se loni prodalo 981 elektromobilů a plug-in hybridů. Ve srovnání s rokem 2017 to bylo o 82 procent více.
  • Veřejných dobíjecích stanic funguje téměř 250.
  • Podle skupiny ČEZ v loňském roce odebraly o polovinu více elektrické energie než v roce 2017.

Počkejte, jde to nějak zjednodušit?
Nabíjení v podstatě řídí jednotka, která komunikuje s elektromobilem. Navržená řídící jednotka umožňuje řídit nabíjení spojitě a přesně tak definovat množství energie určené pro nabíjení. Je řízena na základě informace z měřiče reziduální kapacity, a to v reálném čase. Zajímavé určitě je, že jednotka, která tvoří základ této nabíjecí stanice, je až o čtyřicet procent levnější ve srovnání s obdobnými řešeními.

Co je měřič reziduální kapacity?
Měřič reziduální kapacity je zařízení, které měří procházející proud a porovnává jej s přednastavenou hodnotou maximálního povoleného proudu v rozvodu – nejčastěji hodnotou hlavního jističe. V případě rizika jejího překročení vydá všem aktivním nabíjecím stanicím pokyn ke snížení nabíjecího výkonu po dobu odběrové špičky. Měřič dále umožňuje identifikovat směr proudu. Tuto vlastnost lze s úspěchem využít pro řízení nabíjení pouze z vlastních zdrojů, jako jsou vodní či větrné elektrárny. Standardní stanice nabíjení z vlastních zdrojů zajistit nedokážou. Jde o zařízení, které dosud na trhu vůbec neexistovalo.

Rozhodnu-li se mít takovou nabíjecí stanici doma, jaké stavební úpravy musím zajistit?
Zabudované komunikační moduly zajišťují přenos informace o zbytkové kapacitě bez nutnosti stavebních úprav, čímž snižují náklady. Přes datové centrum lze navíc stanice také dálkově řídit a sbírat data.

Česká společnost VOLTDRIVE se věnuje vývoji a výrobě nabíjecích stanic od roku 2010

Česká společnost VOLTDRIVE se věnuje vývoji a výrobě nabíjecích stanic od roku 2010

Jsou už tyto nabíjecí stanice někde v provozu?
Projekt je od počátku zavedení na trh úspěšný. Společnost Voltdrive, která nabíjecí stanice prodává, jich chce dodat na trh každoročně kolem tisícovky. Potenciální zákazníky má v celé Evropě.

Kde se s těmito stanicemi setkáme v Česku?
Už nyní na ně řidiči narazí například v sítích jejich největších tuzemských provozovatelů, jako jsou společnosti ČEZ, E.ON či Pražská energetika, a uvidí je rovněž na letošním veletrhu Amper v Brně.

Proč jste se v Technologické agentuře České republiky rozhodli podpořit právě tento projekt?
Postupně dochází ke zvyšování elektromobility v dopravě, a to jak v hybridní, tak čistě v elektrické podobě. Ruku v ruce s elektromobily se vyvíjejí i nabíjecí stanice – veřejné a také domácí. Autoři tohoto ryze českého projektu přistoupili k řešení systému novátorsky a výsledkem je ojedinělá možnost vyspělé regulace a komunikačního propojení. Dotovat projekty s tak vysokým tržním potenciálem, který mimo jiné zajistí i financování českým vědecko-výzkumným pracovištím, má rozhodně smysl.

Komentáře

Hlavní zprávy

Musel jsem takříkajíc objevit domov skrze pobyty v zahraničí, říká umělec

Mladý umělec Josef Zlamal má do 1. září výstavu svých obrazů v Galerii U...
vydáno 18. srpna 2019  6:06

Mladý umělec Josef Zlamal má do 1. září výstavu svých obrazů v Galerii U Betlémské kaple. Rozpovídal se i o netradiční technice a materiálech.  celý článek

Autobusy na Zličíně čekají škatulata. Může za ně děravá vozovka

Dopravní omezení během první etapy oprav na autobusovém nádraží Zličín.
vydáno 17. srpna 2019  6:00

V pondělí se začnou v prostorách autobusového terminálu na Zličíně dít nemalé změny. Kvůli opravě povrchu, který je podle dopravního podniku již ve velmi...  celý článek

Stojící autobus se spuštěným motorem? Je to na pokutu

Ilustrační snímek
vydáno 17. srpna 2019  5:34

Česká města dusí autobusy čekající na turisty. Za to hrozí pokuta 2500 korun.  celý článek

Do spící metropole jsme vyrazili s odhodláním nikoho nepotkat

Hradčanské náměstí bez turistů je zážitek nejen pro fotku.
vydáno 16. srpna 2019  17:07

Představa prázdného Staroměstského náměstí, Karlova mostu nebo snad nádvoří Pražského hradu se zdá jako absolutní nesmysl. Věřte, že se to však každodenně...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám