metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 24 °C

Neděle, 26. září 2021. Svátek má Andrea.

Větší foto
David Fiedler | foto: Archiv

„Chatovací roboti umějí vést také pracovní pohovory“

  10:23
Devatenáctiletý David Fiedler je expert na umělé inteligence v komunikaci. Programuje takzvané chatboty, chytré chatovací programy, které si například na e-shopech povídají se zákazníky. Podle Fiedlera jsou ale tyto komunikační programy stále dokonalejší a zdaleka už neřeší jen nejčastější dotazy uživatelů. Někteří z nich zvládají nábor nových zaměstnanců.

„Běžný uživatel se do kontaktu s HR chatbotem dostane například tímto způsobem: večer přijde z práce, pustí si televizi a souběžně s ní otevře Facebook, kde hltá z hlavní stránky informace. Na ní je však mezi jinými příspěvky také jeden reklamní, který v pár stručných větách a grafice zaměřené na nábor zaujme uživatele. Ten na příspěvek klikne v záměru dozvědět se více a je tím způsobem automaticky přesměrován do Facebook Messengeru nebo na kariérní stránky, kde s ním chytrý chatbot zahájí konverzaci,“ říká Fiedler.

Chatboti, kteří loví zaměstnance, jsou podle Fiedlera velice efektivní. K prvnímu kontaktu, jenž je velice důležitý, totiž dochází nejčastěji v časovém rozmezí mezi osmnáctou a třiadvacátou hodinou, tedy v době, kdy jsou již všichni personalisté doma. „Uživatel ale nechce čekat na odpověď personalisty dlouho, chce zpětnou vazbu hned, a tak je chatbot ideálním řešením,“ dodává Fiedler.

Na základě krátkého on-line pohovoru v mobilu z pohodlí domova se pak může kandidát klidně již druhý den hlásit v nové práci. Chatbot s potenciálním zákazníkem vyřeší jeho zkušenosti v oboru, motivaci, platové podmínky, ideální délku směny a mnoho dalšího. „Nakonec získá kontakt na uživatele a ten ihned společně s veškerými daty předá zástupci personálnímu oddělení. Podobných chatbotů jsem pomáhal realizovat již více než dvacet, a to pro firmy, jako je například Škoda auto, Jablotron či ČEZ. Jeden chatbot pro firmu Foxconn, kterého jsem připravoval, získal během dvou měsíců 74 zaměstnanců,“ vysvětluje Fiedler.

Znalost jazyka
Lidé v dnešní době tráví velké množství času na sociálních sítích a na komunikačních platformách typu Facebook, Skype, Slack, Viber a dalších. A právě tam se je snaží Fiedler se svými chatboty zastihnout. Tvůrce chatbota musí především perfektně ovládat jazyk své cílové skupiny a být velmi empatický. „Společně s logickým myšlením a dobrými znalostmi psaného i mluveného slova. Tvůrce chatbota vždy musí správně definovat způsob, jakým daná cílová skupina komunikuje, a na základě toho v systému vytvořit a předpřipravit komunikační strukturu – sepsat texty a uspořádat je do logické posloupnosti a rámce,“ popisuje svou práci Fiedler. Fiedlerovi je nyní čerstvých devatenáct let a pracuje pro softwarovou firmu Feedyou.

Život na cestách
Nejvíce času nyní tráví pendlováním mezi Pardubicemi a Berlínem. Otevírá zde totiž německou pobočku a hlásí se tu také na vysokou školu. „Začínám si tedy zvykat na mezinárodní komunikaci a teď jsem vděčný, že jsem se jazyky ve škole učil. Je to pro mě nová velká výzva. Ale já výzvy miluju a věřím, že se nám podaří prorazit nejen v Německu, ale i jinde v Evropě. Digitalizace, automatizace, robotizace. To jsou trendy, které vládnou modernímu světu, a firmy si musí uvědomit, že dříve nebo později budou muset rutinní záležitosti automatizovat. Všem mladým lidem bych doporučil jednu důležitou věc – nebát se. Bude to znít jako klišé, ale není čas ztrácet čas,“ shrnuje Fiedler.

Devatenáctiletý programátor je také vášnivým cestovatelem. Společně s kamarády ze školy, mimo jiné i s Karlem Kovářem alias youtuberem Kovym vyrazil o letošních prázdninách do Ruska.

„Mentalita tam je úplně jiná. Dokonce mladí lidé často berou Stalina či Lenina jako hrdiny a dospělí jsou kolikrát přesvědčení, že celý šedesátý osmý rok byla jedna velká přátelská pomoc ze strany SSSR. Rusko je ale krásná země. Někdy trochu zvláštní a divoká, ale krásná. A vidět rozdíly mezi vyspělými hlavními městy, jejich předměstími a malými, rozpadlými vesničkami na venkově, to je zážitek,“ míní Fiedler.

Znáte je z praxe
V Česku si lze přes chatbota také nakoupit některé produkty a služby. Rohlíkobot Kája známý z platformy Rohlik.cz vám oznámí zpoždění při doručování potravin, přes chatbota firmy Goodlok si lze objednat čerstvý džus. Na Kiwi.com pomáhá stroj při výběru letenek. Zajímavý druh chatbota, který Fiedler připravoval pro firmu STRV, měl za úkol získat souhlas s GDPR. „Společnost nasadila chatbota i na svůj Facebook a LinkedIn, aby další nové kontakty už byly v souladu s GDPR. Data, která vždy program získá, jsou uložená přehledně v tabulkách, do kterých má daný zákazník přístup a na jejichž základě můžeme dále vylepšovat a učit naše chatboty opět nové věci,“ doplňuje pro deník Metro programátor Fiedler. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Na Žižkově se otevřel sklad uměleckého materiálu za odvoz. Místo uren jsou zde hrnce

vydáno 26. září 2021  7:52

První pražský sklad art re use se otevřel na Žižkově. Jeho součástí budou dílny a doprovodný program. Neziskový projekt vznikl za podpory městské části...  celý článek

Vyrazte do trojských zahrad. Zoo slaví, botanická nabízí orchideje

vydáno 25. září 2021  5:26

Na den přesně uplyne v úterý 28. září 90 let od prvního otevření Zoo Praha. Oslavy začnou již v dopoledních hodinách a ponesou se v duchu první republiky....  celý článek

Růst skautingu závisí i na dostatečné kapacitě oddílů

vydáno 24. září 2021  5:58

Tisíce kluků a holek míří do skautských oddílů, najít místo i sehnat klubovnu je těžké. Například podle skautů z obcí v okolí Prahy je na čekacích...  celý článek

Komerční sdělení

Česká reprezentace amerického fotbalu se připravuje na zápas proti Rusku

vydáno 23. září 2021

Český tým nastoupí proti Rusku v Ústí nad Labem k zápasu o konečné pořadí Mistrovství Evropy. Turnaj se měl původně dohrát loni, ale kvůli koronaviru byly...  celý článek

Vaše fotky z Prahy