metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 20 °C

Pondělí, 6. dubna 2020. Svátek má Vendula.
Turisté s rouškami v italské Florencii (7. března 2020)
Větší foto
Turisté s rouškami v italské Florencii (7. března 2020) | foto: Reuters

Člověk si zvykne i na šibenici. Kdy přestaneme vnímat zpravodajství o koronaviru?

9. března 2020  13:23 Pavel Hrabica Metro.cz
Lidé si ve válce zvykli na zvuk sirén při leteckém poplachu. Brali přítomnost smrti jako každodennost. Podobně mohou reagovat nyní i na koronavirus. Mohou otupět. Co ovlivňuje pozornost čtenářů a médií nejvíce?

„Je těžké předvídat, jak dlouho vydrží pozornost médií a publika u reportování koronaviru,“ řekla deníku Metro Alice Tejkalová, děkanka Fakulty sociálních věd (FSV) Univerzity Karlovy Praha. Pokud se situace bude vyvíjet pozitivně, nebudou přibývat nakažení a ti, co jsou nemocní, se vyléčí, bude podle ní pozornost opadat. Menší pozornost se podle ní může týkat například nákazy v Číně nebo v Jižní Koreji, situace v Japonsku může víc zajímat sportovní novináře v souvislosti s letošní letní olympiádou. „Pokud by se situace zhoršovala, lidé budou konzumovat jakýkoli mediální obsah a média budou publikovat, co jen půjde, je to oboustranně logická situace,“ připomíná děkanka Alice Tejkalová.

Na teror jsme si zvykli

  • Na 130 mrtvých v pařížském klubu Bataclan v listopadu 2015 reagovala média mnohastránkovým zpravodajstvím asi pět dní a titulky jako Válka v Evropě.
  • Deset postřílených muslimů v německém Hannau letos v únoru vyřešily české deníky většinou jedním větším článkem. Po dvou dnech přestala tato zahraniční událost média zajímat. 

Při delším opakování určité informace se mění její věrohodnost a důležitost. To je názor psychoterapeuta Tibora A. Brečky z katedry zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT. „Pokud je frekvence informace vyšší, dochází k oslabování jejího dopadu, či dokonce opačnému efektu, než který měla vyvolat,“ říká psychoterapeut. U pozitivních zpráv je možnost opakování častější, než přestane mít na příjemce, tedy čtenáře či diváky, silnější vliv. „Pokud není situace konstantní, když se neustále mění a vyvíjí, tak jak přibývají infikovaní pacienti, má informace tendenci gradovat. Pokud to vezmeme čistě hypoteticky, že by šíření nemoci pokračovalo stále dál a dál, celé týdny, měsíce, tak ve finále to začneme brát jako cosi běžného. Přizpůsobíme se tomu a přestaneme tomu věnovat pozornost,“ vysvětluje Tibor A. Brečka.

To potvrzuje i Alice Tejkalová. „Je to srovnatelné s jakýmkoli reportováním o katastrofách. Dokud jsou čerstvé a hodně negativní, všechny to zajímá. Jakmile se téma vzdaluje a situace lepší, zájem opadá,“ říká děkanka FSV Tejkalová. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Dopravní podnik otočil. Během velikonočního víkendu nakonec výluka metra bude

Takto probíhala výměna pražců v roce 2014 ve stanici Dejvická.
vydáno 5. dubna 2020  18:59

Na části metra C se několik dní nesvezete.  celý článek

Seminář poodhaluje budoucnost módy. Češi patří ve vývoji nových materiálů mezi špičku

Seminář Future Fashion, pohled do budoucnosti módního sektoru
vydáno 5. dubna 2020  12:58

Institut módní tvorby je nenápadně schován v domě na Vinohradech, ve třech místnostech si lidé, co mají rádi různé směry módy, mohou plnit své sny. Já se...  celý článek

Kapličky? Ne! Tohle jsou „domečky na počasí“

Výtvarník a urbanista Jan Trejbal a letecký meteorolog René Tydlitát.
vydáno 4. dubna 2020  12:03

Přes pět desítek meteorologických sloupů stojí v ulicích českých a moravských měst. Hitem byly hlavně na přelomu 19. a 20. století. Ty nejchytřejší...  celý článek

Naše štěstí je, že jsme firmu rozjížděli rovnou jako e-shop, říká prodejce kol

Do půlky března jsme měli frmol, říká Martin Říha.
vydáno 3. dubna 2020  16:30

Prodej kol je silně kontaktní disciplína. Zákazník si potřebuje svůj budoucí stroj osahat, mnoho věcí ladí až v prodejně. Jenže i prodejci a servisy kol...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám