metro.cz

Počasí v Praze

5 °C / 8 °C

Neděle, 29. března 2020. Svátek má Taťána.
Biohacking
Další 2 fotografie v galerii
Biohacking | foto: Tadeáš Haager

Co je tajemný biohacking?

29. února 2020  5:40 Michal Večeřa
Pokud se zajímáte o různé moderní a inovativní přístupy k životnímu stylu, možná jste už zaslechli zvláštně znějící pojem biohacking. Jedná se o přístup k vlastnímu tělu a mysli, který získává stále větší popularitu – co přesně znamená?

Jak už si začínáme u inovací zvykat, má i význam tohoto výrazu poměrně neostré hranice. Slovo hacker známe již celkem důvěrně. Většina z nás dnes ví, že jde o člověka, který má detailní znalosti počítačového systému a dokáže jej nejen výborně používat, ale také si jej upravit podle svých potřeb. Biohacker je pak ten, kdo se vyzná v biologii svého těla a prostřednictvím experimentů hledá cesty, jak vylepšit jeho fungování. 

I když základní metody biohackingu sahají historicky mnohem hlouběji, o jeho rostoucí popularitu se zasloužili hlavně geekové, tedy nadšenci do technologií. Třeba spoluzakladatel Twitteru Jack Dorsey je známý tím, že praktikuje přerušovaný půst, protože jí jen jedno jídlo denně, zato však několikrát za den medituje a utužuje svoji odolnost kombinací sauny a ledových koupelí. To vše proto, aby ovlivnil, tedy hacknul biologii vlastního těla – věří, že tak bude lépe (a déle) fungovat. 

Biohacking

Odpočinek a spánek
I když jsou kombinace metod, které jednotliví biohackeři používají, velmi rozmanité, společný je právě cíl efektivnějšího fungování organismu, lepšího zdraví a dlouhověkosti. Přitom je podmínkou pro úspěch takového snažení respekt k tomu, že lidské tělo je komplexní systém. Není tedy možné, aby dobře prosperovalo, jestliže se jen stimuluje a regenerace zůstává zanedbaná. „Odpočinek a spánek mají v biohackingu zcela zásadní roli. Věda jasně říká, že při spánku probíhají v těle procesy, které jsou nezbytné pro naše optimální fungování. Zároveň víme, že spánek má celou řadu aspektů, a nejde jen o jeho délku. Důležitá je doba usínání, počet probuzení nebo délka fáze REM. Pro monitorování jednotlivých hodnot je skvělý třeba prsten se senzory, který data odesílá do smartphonu. Doporučuji také ráno co nejdříve po probuzení strávit 10–15 minut venku. I když je zamračeno, působením přirozeného denního světla se tělo hned naladí na cyklus střídání dne a noci. Večer zase pomáhá lampa s červeným světlem stimulující produkci spánkového hormonu melatoninu,“ vysvětluje některé z technologií kouč a biohacker David Kaufman z programu Lifestyle Movement, jenž pomáhá lidem s úpravou životního stylu.

Díky technologiím, které se v biohackingu používají, je možné si účinnost metod ověřovat formou experimentu, pro jehož vyhodnocení je potřeba provádět měření. Prsten se senzory měřícími fyziologické hodnoty spojené se spánkem patří mezi nástroje, jež dokážou data interpretovat srozumitelně téměř pro každého. Správné pochopení některých jiných tělesných hodnot už ale vyžaduje více znalostí. „Chcete-li vědět třeba to, jaký má ketogenní dieta s nízkým obsahem sacharidů vliv na hladinu vašeho krevního cukru, potřebujete glukometr. Ten je možné koupit za několik set korun. Hodnotu vám sdělí během pár vteřin, ale je na vás, abyste dokázali dle své hmotnosti, věku a fyzické aktivity spočítat, co dané číslo vypovídá,“ doplňuje Pavlína Ondráčková, která v Lifestyle Movement radí s výživou. 

Biohacking

Podle ní také roste povědomí o doplňcích výživy: „Pro nás biohackery jsou tabletky multivitaminu s minerály už tak trochu za zenitem. Základní nutrienty se snažíme konzumovat ve formě přirozených potravin, které jsou bohaté na jejich obsah. V podobě doplňků jsou vhodné spíše látky, které mají specifické působení a v běžně dostupných surovinách je nenajdeme. To jsou například adaptogeny, tedy rostlinné látky zvyšující odolnost organismu proti dopadům stresu – jako extrakt z rostliny ašvaganda hojně používaný v ajurvédské medicíně.“ 

Péče o zdravotní trable
I když jsou systémy veřejného zdravotnictví v rozvinutých částech světa na vysoké úrovni, péče se spíše zaměřuje na intervenci u onemocnění, která se už nějak projevují. Prevence je však především na pacientech. Biohackeři proto vidí příležitost právě v tom, že díky dostupným informacím a technologiím mohou vzít do vlastních rukou péči o své chronické zdravotní trable. Volbou správných postupů mohou korigovat odchylky od normálních hodnot, které by mohly v budoucnu vést k rozvoji choroby. Vedle kryptoměn nebo otevřených kódů pro programování je tak biohacking vlastně dalším hnutím, jehož stoupenci se snaží, aby na určité zdroje a technologie neměly monopol velké korporace. 

Biohackeři se však technologiemi nejen obklopují, pro mnohé se staly také součástí jejich vlastního těla. Jakýmsi rozšířením, které spíše než lepší výkonnost a zdraví umožňuje vyšší efektivitu a pohodlí v kooperaci s technologiemi okolo. Například za cenu asi 70 dolarů je možné pořídit čip stejného typu, jako se používá třeba pro klíče od aut. Ti, kdo si jej nechávají implantovat pod kůži na ruce, s ním pak kromě auta odemykají také svůj počítač nebo domovní dveře. „Navzdory tomu, co si mnoho lidí myslí, biohacking nemusí být vždy něco high-tech. Cvičení je biohacking, výživa je biohacking. Také meditace, která prokazatelně způsobuje přínosné změny v mozkové aktivitě. Nejlepší investicí do lepšího já je, když se učím pro biohacking používat věci dostupné v každodenním životě,“ uzavírá David Kaufman. 

Staň Se Sám biohackerem!

I když se může záliba v biohackingu pořádně prodražit pořizováním různých technologií, existují také způsoby, jak začít v podstatě s nulovými náklady. Zde je několik možností, které můžete vyzkoušet hned. Důležité je dávkovat vše postupně a důkladně vnímat efekt, než přidáte na intenzitě.

  • Půst je každá pauza mezi jednotlivými jídly. Pokud tedy jeden den v týdnu budete pouze obědvat, znamená to, že se postíte celé dopoledne, odpoledne a večer! Když vás přepadne hlad, vypijte sklenici vody. V čase, kdy tělo nemusí zpracovávat jídlo, má energii na další důležité metabolické procesy a regeneraci.
  • Novější smartphony dokážou automaticky změnit barevnost displeje po západu slunce. Zkuste si tuto funkci zapnout. Teplejší barvy displeje ve večerních hodinách omezují příjem tzv. modrého světla, které u nás způsobuje omezení produkce spánkového hormonu melatoninu – a tím i horší usínání.
  • Pod módním pojmem chladová terapie se skrývá obyčejné otužování. Nemusíte hned platit stovky korun za kryokomoru (kde je teplota až minus 160 stupňů Celsia) ani se nořit do řeky v zimě. Stačí na konci sprchování pomalu snižovat teplotu vody až na tu nejstudenější, jakou zvládnete, na několik vteřin. Pomůžete tak tělu s lepší adaptací na náhlé změny teplot.
  • Poměr délky nádechu a výdechu působí na náš nervový systém. Nádech je spojený s aktivitou a díky rychlému tempu dne může být dominantní i večer a ztěžovat nám usínání. Před spaním si tedy vydechněte. Spočítejte si, kolik vteřin přibližně trvá váš přirozený nádech, a výdech pak vědomě protáhněte na dvojnásobek délky nádechu.
  • Bílý šum nebo také bílý hluk. Tento zvláštně znějící překlad anglického výrazu white noise označuje hluk kombinující všechny frekvence zvuku slyšitelné lidským sluchem. Blokuje ostatní zvuky okolí a po několika minutách jej přestáváme vnímat. Zkuste třeba nahrávky deště, větru nebo praskání ohně v krbu ve sluchátkách, když se potřebujete soustředit v kanceláři plné klábosení.

Komentáře

Hlavní zprávy

Zažijte Slovensko očima malých cestovatelů

Přímo z ruky můžete krmit sysly na Muráňské planině.
vydáno 29. března 2020  12:20

Pohladili jsme si medvěda a krmili sysly. S dvouletou dcerou jsme otestovali turistické atrakce, odkud nebudete chtít odejít. Ačkoli dovolenou s malými...  celý článek

Kolik třešní, tolik višní. Tlumočníci v evropském parlamentu si musí poradit se vším

Ivana Hlaváčová, vedoucí českých tlumočnic
vydáno 28. března 2020  12:44

„Je to takový překladatelský oříšek!“ Známá věta z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje!, kterou zná snad každý český tlumočník. Patří k nim také Ivana...  celý článek

Tvůrci filmu Amnestie se vrací k Leopoldovu

Amnestie
vydáno 28. března 2020  5:57

Dnes uběhlo přesně třicet let od vyřešení vzpoury vězňů v Leopoldově. Nejen o této „bitvě“ vznikl i film Amnestie, s jehož tvůrci jsme se k událostem roku...  celý článek

ČVUT vyvíjí „předpověď“ na plánování bezpečného pohybu

Ilustrační snímek
vydáno 27. března 2020  16:44

V rekordně krátkých časech se hledají účinné zbraně proti koronaviru.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám