metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 9 °C

Čtvrtek 18. dubna 2024. Svátek má Valérie

Dělníci na Lihovaru potřebovali místo. Autobusovou zastávku pošoupli o tři metry

  15:18
Stavba pilířů Dvoreckého mostu bude mít za následek nejednu dopravní komplikaci. Na Lihovaru se zkrátí i místo pro autobusy. Práce na díle za více než miliardu mají trvat přes dva roky.
„Netušíte, proč to tam vzniklo?“ Takové otázky máme v Metru rádi. | foto: A. SEČKÁR

Je to nějaká dočasná stavba, než se povrch silnice u zastávky autobusů Lihovar udělá pořádně? Nebo měl někdo potřebu ucpat další ulici pro osobní automobily? S těmito otázkami přispěchal začátkem týdne čtenář Metra Alois Sečkár. Protože svůj dotaz doplnil o fotografii jím popisovaného jevu, získává od nás odměnu tři sta korun.

Na první pohled zvláštní řešení způsobilo zahájení stavby nového mostu mezi zlíchovským a podolským břehem Vltavy. Podle mluvčího organizátora dopravy ROPID Filipa Drápala se bude vyústění Dvoreckého mostu nacházet poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Tedy hned vedle těch autobusových. Tudíž bylo nutné udělat více místa pro dělníky.

„Na fotografii zobrazená zastávka z centra byla přemístěna pouze v příčném směru o zhruba tři metry, aby byla zachována i ve fázích, kdy bude stavbou zabrán i chodník,“ vysvětluje pro deník Metro Drápal s tím, že výraznější změna potkala zastávku ve směru do centra.

„Zde jsou z důvodu záboru pro stavbu pilíře Dvoreckého mostu stavby autobusové linky odkloněny Strakonickou ulicí dále na sever a ke smíchovskému nádraží až ulicí Moulíkovou. Z tohoto důvodu je přemístěna zastávka ve směru do centra do Strakonické ulice na úroveň benzinové pumpy,“ popisuje Drápal a dodává: „Pro přístup z této zastávky je zřízen dočasný signalizovaný přechod. Tento víkend proběhla také úprava zastávky pro lepší využití zejména kloubovými autobusy a pro následné bezbariérové úpravy přechodu pro chodce.“

Provoz autobusových linek bude podle Drápala dopravními omezeními ovlivněn i do budoucna. A to především proto, že se využitelná plocha zástavek na Lihovaru rovněž výrazně zkrátí. Nyní se zde za sebe ve směru od centra pohodlně vejdou dva dlouhé kloubové autobusy. To se má změnit. „Zastávka Lihovar je však i nadále jako významný přestupní uzel obsluhována všemi linkami,“ komentuje pro Metro Drápal.

Staveniště Dvoreckého mostu si v září převzal zhotovitel stavby – sdružení Metrostav TBR Firesta STRABAG. Práce mají trvat přesně 810 dní a stát budou jednu miliardu a 75 milionů korun bez DPH. Na Lihovaru se nachází západní konec mostu. Východní vyústění bude u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice. Počítá se také s využitím prostoru pod mostem. Na podolské straně bude občerstvení a skatepark, druhý konec mostu bude vyhrazen umění a designu. Má zde být například přehlídka lamp ze světových metropolí.

Na obou březích Vltavy vznikne řada doplňujících objektů. Na zlíchovské straně to bude velká nájezdová ocelová rampa pro cyklisty, krásná schodiště včleněná do terénu a v opěře mostu bude objekt informačního centra Pražské integrované dopravy s kavárnou pro návštěvníky. Na straně Podolí u Žlutých lázní se počítá s velkou sportovní arénou a zázemím pro údržbu mostu a okolí. Délka mostu bude dosahovat 361 metrů a rozpětí polí se bude pohybovat od třiceti do osmdesáti sedmi metrů.

Dvorecký most je jen dočasný název

  • Most mezi Prahou 4 a 5 je jedna z nejdůležitějších investic pro pražskou MHD v následujících letech. Je základním kamenem takzvané jižní tramvajové tangenty, která propojí tramvajové tratě vedoucí od Barrandova a Modřan.
  • Zlepšit se mají přestupní vazby mezi dopravními uzly Lihovar a Dvorce. Po mostě budou jezdit dvě tramvajové linky a čtyři autobusové. Odhaduje se, že Dvorecký most v budoucnu denně poslouží padesáti tisícům uživatelů napříč druhy dopravy a výrazně se zjednoduší cestování mezi oběma břehy řeky.
  • Například autobusová linka 118 díky odklonění z Barrandovského mostu ušetří Pražanům pět minut cesty.
  • O tom, že přes most nebudou jezdit auta, bylo rozhodnuto již v roce 2009.
  • Návrh mostu z bílého betonu odkazuje ke kubismu a brutalismu. Autoři z Atelieru 6 a Tubes se inspirovali Františkem Menclem, mimo jiné autorem Libeňského mostu, který si uvědomoval, jak je důležité, aby most dobře zapadl do okolní historické zástavby. Vedle toho autoři pojali most jako sochu – bílou bránu do města, která bude nad Vltavou díky osvětlení integrovanému do zábradlí z umělého kamene zářit.
  • Zatím není jasné, jak se nový most bude jmenovat. Dvorecký most je totiž zatím brán jako pracovní název. Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra zřejmě neprojde jeho nápad, aby most nesl jméno rodačky ze Smíchova a bývalé americké ministryně zahraničí Madeleine Albrightové. Ta totiž nejspíš bude mít svou ulici v nové zástavbě na Smíchově.
  • Ve hře jsou také varianty jako most Václava Havla či jednoduchá varianta – Zlíchovský most. Rozhodnutí je ale zatím stále v nedohlednu.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Postele XXL čekají v nemocnici na pacienty, kteří mohou vážit až 500 kilo

vydáno 18. dubna 2024  5:00

Skupina sestřiček na jednotce intenzivní metabolické péče (JIMP) na III. interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) v Praze na Karlově náměstí si...  celý článek

Dotacemi si nás nekoupíte, odmítají národní park starostové z Křivoklátska

vydáno 18. dubna 2024  17:52

Středeční podvečerní schůzka středočeské hejtmanky Petry Peckové (STAN) se starosty ze Svazku obcí Křivoklátsko skončila fiaskem. Tématem byla pomoc obcím...  celý článek