Kráčíme po staveništi v blízkosti budoucí vlakové zastávky Praha-Zahradní Město. Kolem nás se rýsují tři nová nástupiště. Když se zastavíme nad jámou v blízkosti měsíc zavřeného tunelu v ulici Průběžná, je jasné, že se zde buduje něco velkého. Onen podjezd se v neděli pro dopravu opět otevře, prostor za ním směrem ke Švehlově ulici dostal ochranný rám, kolem kterého se bude čile pracovat dál. „Ta komunikace se pak výrazně rozšíří. Budou zde dva plnohodnotné pruhy pro auta a jeden zvlášť pro tramvaje. Vzniká zde první klasická S-bahn stanice u nás,“ říká mi za zvuků sbíječek a dalších strojů ředitel stavby Ladislav Šabach z Metrostavu.
U Kříže v LibniNovou vlakovou zastávku chce na svém území Praha 8.
|
Druhá nová stanice Praha-Eden se rýsuje pomaleji. Také zde budou tři nástupiště a výstupy na obě strany. Proto se přesouváme až na zastávku Praha-Vršovice. Zde se také pilně pracuje. Dělníci budují třetí a čtvrté nástupiště, které Metrostav a Správa železniční dopravní cesty zahrnuly do projektu až na žádost magistrátu. První část prací bude završena 27. listopadu. Podchod, který už se rýsuje, bude protažen až do Bartoškovy ulice směrem na náměstí Bratří Synků. Výrazně to ulehčí cestu z nádraží místním obyvatelům z Nuslí.
Všechny tyto úpravy jsou součástí modernizace tratě mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří. Hotovo má být v říjnu roku 2021. Prostavěnost všech prací je zatím zhruba 30 procent.
Z Edenu se cesta změní k nepoznání. Místo pokračování směrem ke Strašnicím se kolejiště napřímí. „Dojde k narovnání trasy. Půjde o první čtyřkolejný úsek. Pomůže to plynulosti dopravy. Za poslední dva roky zde počet spojů vzrostl o čtvrtinu,“ zmiňuje Šabach. Stanice Praha-Strašnice bude zrušena. Místo tohoto úseku se Praze otevře možnost nové výstavby brownfieldu v podobném duchu, jako se chystá na Smíchově a na Nákladovém nádraží Žižkov. „Otevře se tak velká plocha pro rozvoj města. Spolupracujeme na tom s Prahou 10,“ dodal Šabach.
Do Černošic. Vyšší rychlost i bezpečnostSpráva železniční dopravní cesty (SŽDC) dá zmodernizovat železniční úsek Praha Smíchov – Černošice. Modernizací téměř devítikilometrového úseku, jehož velká část je na území hlavního města, zároveň začne přestavba významné příměstské trati z Prahy do Berouna. Po rekonstrukci, která by měla skončit v září 2021, by se měla zvýšit bezpečnost i plynulost provozu na vytížené trati. Maximální rychlost na úseku se zvýší ze současných 100 km/h na 130 km/h pro běžné vlaky. Celý úsek bude mít také nové trakční vedení. Součástí modernizace je i kompletní přestavba stanice Praha-Radotín, nová nástupiště vzniknou i na zastávce Praha-Chuchle. Stavba vyjde na 3,1 miliardy korun. |