Přichází doba nákupu vánočních dárků a také více podvodných e-shopů. Češi se obracejí na Evropské spotřebitelské centrum. Mají špatné zkušenosti s nepoctivými obchodníky.
Základní znaky nedůvěryhodného e-shopuJak ho poznat? Stačí, když se budete řídit jednou z těchto věcí. - Ne zcela profesionální design. - Nikde není uvedeno, kdo je prodejce. - Přijde-li nekvalitní či jiná než objednaná věc, není ji tedy kam vrátit. Chybí obchodní podmínky (či jsou zcela nedostačující) a informace o možnosti odstoupit od smlouvy do 14 dnů. - Místo kontaktů je jen kontaktní formulář. - „Strojová“ čeština – je vidět, že stránku překládal automat. - To, že soubory cookies jsou zde uváděny jako „sušenky“, je jen jednou z řady možných chyb. - Doména je často registrována v zahraničí (přestože může mít koncovku .cz). - Prodejce si lze také prověřit díky návodu na webu Evropského spotřebitele evropskyspotrebitel.cz/podvod. |
„Na některých stránkách je také použit automatický překlad. A tak například soubory cookies jsou v upozornění na jejich používání webovou stránkou přeloženy jako ‚sušenky‘. To by spotřebitelé měli brát jako varovný signál a v takovém e-shopu nejlépe nenakupovat,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR, které spotřebitelům bezplatně pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu.
Stává se, že si objednali zboží z e-shopu s evropskou doménou .cz, .de nebo .fr, přitom zboží nepřišlo či přišlo nekvalitní, a to z Číny. Takže bylo navíc nutné platit clo, s čímž spotřebitel nepočítal. „Když lidé chtějí problém řešit, mnohdy zjistí, že ani nevědí, komu peníze poslali. Když výrobek přijde, není přiložena faktura a na webových stránkách chybí jakýkoli identifikační údaj a kontakt, přestože to evropské předpisy vyžadují,“ upozorňuje Tichota.
Lidem by mohla napovědět ještě další věc: v rizikových e-shopech bývá v sekci „Kontakty“ pouze kontaktní formulář. A když už někdo z internetového obchodu komunikuje, jen dává planou naději, že se řešení blíží. Stejně nabízí zboží jiné. Jak dostat peníze zpět? „Pokud spotřebitel platil kartou, jediným řešením, jak dostat peníze zpět, může být takzvaný chargeback, tedy mezibankovní nástroj, díky němuž může banka spotřebitele obrazně řečeno stáhnout zaplacenou částku zpět od banky obchodníka,“ říká Ondřej Tichota. K použití chargebacku nejsou vydavatelé karet ze zákona povinni, ale mnozí ho pro své klienty rádi provedou. Pokud spotřebitel za zboží zaplatil bankovním převodem, služby zvané chargeback není možné využít.
V poslední době se objevují také názvy domén e-shopů, které nemusí vůbec souviset se zobrazeným sortimentem. Jako příklad lze použít www.bitvaoberlin.cz – nenabízí nic, co souvisí s válkou či Berlínem, ale textil a obuv.