Měsíční předpis platíte na účet společenství vlastníků jednotek a skládá se ze tří částí: záloh na služby, příspěvku do fondu oprav a příspěvku na správu domu. Z těchto penězse hradí dodavatelům jednotlivé služby, zajišťuje se provoz domu i jeho údržba a opravy. V každém domě, dokonce i v různých bytech jednoho domu, je jeho výše jiná.
Zálohy na služby
Rozsah služeb je popsán v zákoně č. 67/2013 Sb., ale shromáždění společenství může rozhodnout o tom, že přibudou i služby nad rámec uvedený v zákoně nebo že se některé budou hradit třeba z fondu oprav.
„Způsob vyúčtování, tedy zda se za službu bude platit podle počtu osob nahlášených v bytě, podle plochy, na byt apodobně, rovněž odsouhlasuje shromáždění společenství. O výši záloh ale většinou nerozhoduje. Ty zpravidla stanovuje správce na základě ročních nákladů předchozího roku s přihlédnutím k inflaci a předpokládaným cenám tak, aby vyúčtování při podobné spotřebě dopadlo neutrálně, aby vlastník co nejméně doplácel. Vlastník má právo nechat si výši zálohy upravit,“ vysvětluje Pavel Šatra ze správcovské firmy BYTOV Mariánské Lázně, s.r.o.
Fond oprav
Občanský zákoník říká, že nebylo-li určeno jinak, přispívá vlastník bytové jednotky na správu domu a pozemku ve výši, která odpovídá jeho podílu na společných částech bytového domu. Ale i v tomto případě má rozhodující slovo shromáždění vlastníků. To rozhodne o způsobu stanovení výše, o případném mimořádném příspěvku, stejně jako o čerpání a použití peněz z tohoto fondu.
„Výbor společenství na schůzi informuje o stavu fondu a o jeho použití v daném období. Zůstatek se převádí do dalšího roku a není součástí vyúčtování služeb,“ objasňuje Pavel Šatra.
Příspěvek na správu budovy
Tento příspěvek se zpravidla hradí za jednotku, tedy bez ohledu na počet lidí v bytě nebo na jeho velikost. Peníze jsou určeny na odměny pro osobu, která dům spravuje, nebo pro členy orgánů, na vedení účetnictví a na podobné náklady. Správní fond se nevyúčtovává, jen se sleduje účetní stav. Zůstatek se převádí do dalšího období. I zde platí, že o tom, co vše bude v příspěvku zahrnuto, rozhoduje shromáždění.
Jak mít přehled? Zkuste POSCHODECH
„Každý dům je svým způsobem unikátní, nejen svou stavbou, ale i strukturou a organizací – naše společnost funguje už třicet let a spravuje většinou staré činžovní domy, které byly původně stavěny jako lázeňské domy,“ říká Pavel Šatra. Správcovské organizace, jako je BYTOV Mariánské Lázně, s.r.o., se snaží společenstvímco nejvíce pomoci s činnostmi, které se musejí v domě provádět. Mají k tomu většinou k dispozici speciální software, který umožňuje popsat a využívat všech dohodnutých způsobů pro vyúčtování služeb, evidenci fondu oprav i vedení účetnictví.
Firma BYTOV Mariánské Lázně v současnosti používá software od firmy Anasoft – DOMUS. Ten je tvořen jednotlivými moduly, které spolu úzce spolupracují. Nadstavbou tohoto systému je portálPOSCHODECH.cz, který přináší komplexní přehled o vašem bytě či domě.
„Cílem portálu je průběžně informovat klienty o výši jejich předpisu, jeho skladbě, stavu jeho placení a o ročním vyúčtování služeb, výši přeplatku nebo nedoplatku a o spotřebách vody, tepla a o stavu fondu oprav, o schůzích a dalších událostech týkajících se domu,“ vypočítává Pavel Šatra, co všechno POSCHODECH.cz umí. Nechybí ani záložka s kontakty, která umožňuje jednoduchou a efektivní komunikaci nejen se správcem, ale také s jednotlivými zástupci domu.
V Mariánských Lázních je firma BYTOV Mariánské Lázně, s.r.o. jediným poskytovatelem této služby.
„Před dvěma lety jsme po analýze tehdejšího stavu softwaru přistoupili k výměně informačního systému. Jeho nedílnou součástí je i portálové řešení, protože chápeme čím dál větší složitost vlastní správy domu a také snahu některých vlastníků být informován o domě a bytě srozumitelnou formou. Aplikace dokáže klienty informovat téměř o všem, co je zajímá,“ uzavírá Pavel Šatra. Přístup nabízí firma v rámci běžného poplatku na správu.
Co najdete na portálu POSCHODECH.cz? PŘEHLED Nejdůležitější údaje o bytě a domě, včetně detailních informací. KONTO Výše předpisu, přeplatek nebo nedoplatek z ročního vyúčtování a další platby. KONTROLA SPOTŘEBY Pokud máte kompatibilní měřiče s denními odečty, portál vám zpřístupní údaje o denních spotřebách vody a tepla. KONTAKTY Kontakty na zaměstnance správcei na volené zástupce domu. FOND OPRAV Fond oprav/příspěvek na správu domu a pozemku je graficky zobrazen po letech a měsících. NÁSTĚNKA DOMU Zde jsou zveřejňovány schůze, písemné hlasování, ale také další události týkající se domu. Je zde i historie událostí. DOKUMENTY Naskenované zápisyze schůzí, revizní zprávynebo energetické certifikáty. POŽADAVKY Komunikaci se správcem vyřídíte jednoduše přes portál. Můžete například nahlásit stav měřiče v bytě nebo ohlásit, že nesvítí světlo v domě. FAKTURY Faktury domu za všechny platby. |