Právě v pondělí má v Londýně začít platit pravidlo, kterým chce zdejší městská rada snížit znečištění vzduchu. Hlavní město Velké Británie se tak stává prvním místem v Evropě, kde řidiči naftových vozidel parkují o padesát procent dráže než ostatní. Majitelé automobilů se vznětovými motory totiž platí o 4 pence (1,25 koruny) za minutu více než majitelé benzinových aut. Hodinové parkovaní je tak vyjde o 75 korun dráž. Novinka ale neplatí pro rezidenty.
Původní nápadOblast nízkoemisních zón v Praze měl podle návrhu z roku 2015 ohraničovat městský okruh. Do centra by podle něj neměly vjíždět dieselové vozy vyrobené před rokem 2001 a benzinová auta starší roku 1993. Ostatní auta měla mít nálepku potvrzující, že splňují alespoň emisní normu Euro 3. Omezení se nemělo týkat rezidentů, vozidel integrovaného záchranného systému, MHD či popelářů. Město by mělo možnost vydat výjimky jednotlivcům. |
V Česku zatím žádné podobné opatření není, ale některá města o něm začínají vážně uvažovat. V Praze se o nízkoemisních zónách mluví už několik let (viz box). Radní pro dopravu Petr Dolínek chtěl nízkoemisní zóny zavést už od 1. ledna. K jejich spuštění však nedošlo. Proti byly některé městské části, které se obávaly toho, že by objízdné trasy vedly přes jejich území.
V současnosti myšlenka zón opět ožívá. „Může to v budoucnu vyústit i v zákaz či časové omezení vjezdu vozů nesplňujících příslušné normy do některých částí Prahy,“ uvedl Dolínek, který hodlá možnost nízkoemisních zón znovu se zástupci částí hlavního města probrat už při dubnovém setkání.
Problémem jsou filtry pevných částic
Povinná ekoplaketaEkologické plakety jsou speciální nálepky, díky kterým můžete vjet svým autem do nízkoemisní zóny. - Od července 2016 byly tyto nálepky zavedeny například v Paříži. Původně jako dobrovolné. Od 1. října už za absenci ekoplakety hrozila pokuta 35 eur, od 1. ledna je to 68 eur, pro nákladní auta a autobusy 135 eur. - Navíc povinnost mít na voze (osobním, nákladním i autobusu) ekologickou plaketu se od 1. dubna vztahuje i pro cizince, tedy i Čechy. |
Metropole není jediná, která zvažuje kroky proti čoudícím autům. O zónách přemýšlejí i středočeské Říčany, které trápí kamiony. „Už jsme si ohledně emisí nechali udělat měření. Teď čekáme na výsledky,“ říká Kateřina Lauerová, mluvčí Říčan. O podobnou studii si nedávno zažádaly také Brno a Olomouc.
Ačkoliv se všichni shodují, že vyřešit problém s emisemi je důležité, ne každý je přesvědčen, že zavedení zón je tou správnou cestou. „Nízkoemisní zóny zavedli v Německu, ale jejich vliv na zlepšení kvality ovzduší se nepodařilo prokázat,“ říká Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Podle něj má české ovzduší v současnosti ještě větší problém než stará neekologická auta. „V Česku jezdí mnoho aut s poškozeným nebo vymontovaným filtrem pevných částic. Někteří řidiči si totiž myslí, že bez filtru sníží spotřebu paliva. Tato auta škodí zdraví,“ varuje Vomáčka. Počet aut bez tohoto filtru či s filtrem poškozeným se loni zvýšil až o 45 tisíc. Podle ÚAMK jezdí v Česku až milion aut bez filtru.