metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 19 °C

Pátek 14. června 2024. Svátek má Roland

On-line, nebo naživo? Duel mezi novodobým nakupováním a tím starým. Kamenné prodejny žijí

  10:19
Tašky potravinových e-shopů v papírových kontejnerech naznačují, že mnozí lidé už do kamenných obchodů pro jídlo nevkročí.
Nakoupit na internetu, dojít si pro zboží do kamenné prodejny. | foto: ARCHIV

Iveta bydlí v domě ve čtvrtém patře bez výtahu. Je to jeden z důvodů, proč potraviny, až na výjimky, nakupuje přes potravinové internetové obchody.

E-nadšenci

  • Přibližně 63 tisíc internetových obchodů fungovalo loni v Česku.
  • Na tisíc obyvatel jich připadá kolem šesti.
  • Loňský obrat e-shopů byl 185 miliard korun. PH

„Samozřejmě je to o něco dražší, než když jdu do klasického krámu, na druhou stranu tam najdu třeba i maso a uzeniny od farmářských producentů, takže nemusím ani na trhy,“ říká Iveta. Nákup „na dálku“ uplatňuje i u oblečení, podobně jako u jídla, na už ověřených webech. „Velikosti mám vyzkoušené, měnit šaty jsem nikdy nemusela,“ doplňuje stálá zákaznice internetového nakupování i doručování.

Dodávka jako znamení „líných“ zákazníků
Rozmach on-line nakupování v posledních letech, především v časech covidu, dramaticky změnil způsob, jakým pořizujeme zboží. Dodávkové vozy e-shopů i doručovacích služeb, křižující ulice měst, jsou toho jasným důkazem. Dá se z toho poměrně dobře mapovat, kdo se snaží šetřit nakupovací čas, a kdo je zkrátka pohodlnější.

Ale tradiční kamenné prodejny si stále drží své místo. Některé jsou i samozřejmou součástí e-shopů. Zvláště u těch, kde jde i o „nakupovací emoce“. „Vhodné osvětlení, barvy a například i vůně mohou umocnit smyslový zážitek silněji než on-line prostředí,“ upozorňuje Jiří Stabla, zakladatel stejnojmenné značky kosmetiky. Kombinaci obchodu na webu a prodejny využívá i Patrik Duda, byť se nejedná o oblečení nebo kosmetiku, ale hutní materiál. „Na e-shopu můžete zdůraznit výhody kamenné pobočky,“ zdůrazňuje Duda.

Z netu do kamene, z kamene na net
Zatímco řada obchodních firem a obchodů začínala jako tradiční internetový obchod, který později přiřadil jednu či více prodejen, někteří se z kamenných prodejen vyvinuli i v silné hráče na poli e-byznysu.

Z posledních let to lze zaznamenat například u řetězce Datart, který kombinuje všechny výhody obou forem prodeje a stal se relativně výrazným on-line prodejcem mezi těmi již zavedenými, alespoň v oblasti elektroniky a domácích spotřebičů.

Trend se týká také například řetězce Tesco, který se zařadil mezi dovážkové prodejce, podobně jako Rohlík nebo Košík. „Ten, kdo se vydá na internet, musí počítat s vysoce konkurenčním prostředím – a podle toho i velice pečlivě uvažovat o tom, jak stanoví ceny svého zboží,“ připomíná Ondřej Tyleček, generální ředitel agentury Fairy Tailors.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Být gamer už není stigma, říká muž, jenž pamatuje válku mezi Levelem a Score

vydáno 14. června 2024  5:17

Kde jsou ty časy, když si vývojáři videoher museli na všechno přijít sami – od napsání programu až po jejich vydání. Jak vznikly legendy jako Dungeon...  celý článek

Nájemní zabijáci neexistují? Vrah naoko je romantická komedie šmrncnutá krimi zápletkou

Strážce streamu
vydáno 14. června 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Skutečnými událostmi inspirovaná komedie o učiteli a policejním důstojníkovi v jednom, který se pro úspěch tajných akcí musí vydávat za nájemné zabijáky...  celý článek

Benjamin Netanjahu je pro Izrael větší hrozba než Hamás, říká muž, který sloužil v Gaze

vydáno 13. června 2024  18:20

David Shorf sloužil v izraelské armádě, byl zástupcem šéfredaktora Lidových novin, hrál v kapele Raketa Bořka Slezáčka, nyní se pohybuje v marketingu,...  celý článek

Pořádná kontrola spotřeby je lepší než další solární panely na střeše, radí odborník

vydáno 13. června 2024  10:02

Zjednodušení instalací fotovoltaických elektráren a jejich vzájemné propojení mezi soukromými osobami nebo třeba obcemi zajistilo boom střešních...  celý článek