Iveta bydlí v domě ve čtvrtém patře bez výtahu. Je to jeden z důvodů, proč potraviny, až na výjimky, nakupuje přes potravinové internetové obchody.
E-nadšenci
|
„Samozřejmě je to o něco dražší, než když jdu do klasického krámu, na druhou stranu tam najdu třeba i maso a uzeniny od farmářských producentů, takže nemusím ani na trhy,“ říká Iveta. Nákup „na dálku“ uplatňuje i u oblečení, podobně jako u jídla, na už ověřených webech. „Velikosti mám vyzkoušené, měnit šaty jsem nikdy nemusela,“ doplňuje stálá zákaznice internetového nakupování i doručování.
Dodávka jako znamení „líných“ zákazníků
Rozmach on-line nakupování v posledních letech, především v časech covidu, dramaticky změnil způsob, jakým pořizujeme zboží. Dodávkové vozy e-shopů i doručovacích služeb, křižující ulice měst, jsou toho jasným důkazem. Dá se z toho poměrně dobře mapovat, kdo se snaží šetřit nakupovací čas, a kdo je zkrátka pohodlnější.
Ale tradiční kamenné prodejny si stále drží své místo. Některé jsou i samozřejmou součástí e-shopů. Zvláště u těch, kde jde i o „nakupovací emoce“. „Vhodné osvětlení, barvy a například i vůně mohou umocnit smyslový zážitek silněji než on-line prostředí,“ upozorňuje Jiří Stabla, zakladatel stejnojmenné značky kosmetiky. Kombinaci obchodu na webu a prodejny využívá i Patrik Duda, byť se nejedná o oblečení nebo kosmetiku, ale hutní materiál. „Na e-shopu můžete zdůraznit výhody kamenné pobočky,“ zdůrazňuje Duda.
Z netu do kamene, z kamene na net
Zatímco řada obchodních firem a obchodů začínala jako tradiční internetový obchod, který později přiřadil jednu či více prodejen, někteří se z kamenných prodejen vyvinuli i v silné hráče na poli e-byznysu.
Z posledních let to lze zaznamenat například u řetězce Datart, který kombinuje všechny výhody obou forem prodeje a stal se relativně výrazným on-line prodejcem mezi těmi již zavedenými, alespoň v oblasti elektroniky a domácích spotřebičů.
Trend se týká také například řetězce Tesco, který se zařadil mezi dovážkové prodejce, podobně jako Rohlík nebo Košík. „Ten, kdo se vydá na internet, musí počítat s vysoce konkurenčním prostředím – a podle toho i velice pečlivě uvažovat o tom, jak stanoví ceny svého zboží,“ připomíná Ondřej Tyleček, generální ředitel agentury Fairy Tailors.