metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 32 °C

Sobota 27. července 2024. Svátek má Věroslav

On-line, nebo naživo? Duel mezi novodobým nakupováním a tím starým. Kamenné prodejny žijí

  10:19
Tašky potravinových e-shopů v papírových kontejnerech naznačují, že mnozí lidé už do kamenných obchodů pro jídlo nevkročí.
Nakoupit na internetu, dojít si pro zboží do kamenné prodejny. | foto: ARCHIV

Iveta bydlí v domě ve čtvrtém patře bez výtahu. Je to jeden z důvodů, proč potraviny, až na výjimky, nakupuje přes potravinové internetové obchody.

E-nadšenci

  • Přibližně 63 tisíc internetových obchodů fungovalo loni v Česku.
  • Na tisíc obyvatel jich připadá kolem šesti.
  • Loňský obrat e-shopů byl 185 miliard korun. PH

„Samozřejmě je to o něco dražší, než když jdu do klasického krámu, na druhou stranu tam najdu třeba i maso a uzeniny od farmářských producentů, takže nemusím ani na trhy,“ říká Iveta. Nákup „na dálku“ uplatňuje i u oblečení, podobně jako u jídla, na už ověřených webech. „Velikosti mám vyzkoušené, měnit šaty jsem nikdy nemusela,“ doplňuje stálá zákaznice internetového nakupování i doručování.

Dodávka jako znamení „líných“ zákazníků
Rozmach on-line nakupování v posledních letech, především v časech covidu, dramaticky změnil způsob, jakým pořizujeme zboží. Dodávkové vozy e-shopů i doručovacích služeb, křižující ulice měst, jsou toho jasným důkazem. Dá se z toho poměrně dobře mapovat, kdo se snaží šetřit nakupovací čas, a kdo je zkrátka pohodlnější.

Ale tradiční kamenné prodejny si stále drží své místo. Některé jsou i samozřejmou součástí e-shopů. Zvláště u těch, kde jde i o „nakupovací emoce“. „Vhodné osvětlení, barvy a například i vůně mohou umocnit smyslový zážitek silněji než on-line prostředí,“ upozorňuje Jiří Stabla, zakladatel stejnojmenné značky kosmetiky. Kombinaci obchodu na webu a prodejny využívá i Patrik Duda, byť se nejedná o oblečení nebo kosmetiku, ale hutní materiál. „Na e-shopu můžete zdůraznit výhody kamenné pobočky,“ zdůrazňuje Duda.

Z netu do kamene, z kamene na net
Zatímco řada obchodních firem a obchodů začínala jako tradiční internetový obchod, který později přiřadil jednu či více prodejen, někteří se z kamenných prodejen vyvinuli i v silné hráče na poli e-byznysu.

Z posledních let to lze zaznamenat například u řetězce Datart, který kombinuje všechny výhody obou forem prodeje a stal se relativně výrazným on-line prodejcem mezi těmi již zavedenými, alespoň v oblasti elektroniky a domácích spotřebičů.

Trend se týká také například řetězce Tesco, který se zařadil mezi dovážkové prodejce, podobně jako Rohlík nebo Košík. „Ten, kdo se vydá na internet, musí počítat s vysoce konkurenčním prostředím – a podle toho i velice pečlivě uvažovat o tom, jak stanoví ceny svého zboží,“ připomíná Ondřej Tyleček, generální ředitel agentury Fairy Tailors.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

První várka závěrečné řady Cobra Kai je na Netflixu. Přídavek dorazí až v listopadu

Strážce streamu
vydáno 26. července 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Trochu kalkul, trochu podraz a skoro určitě chytrá marketingová strategie. Tak by se dal označit aktuální krok streamovací platformy Netflix, která si...  celý článek

Rád bych navázal na generaci Bobka a Křesťana a vrátil do Česka country muziku, říká Marpo

vydáno 26. července 2024  5:00

Otakar Petřina ml., alias Marpo, je na české hudební scéně známý už léta. Se svou kapelou Troublegang udává směr rapové scéně. Teď se ale pustil do nových...  celý článek

Peníze máme, s fyzičkou je to horší! Češi utrácejí za elektrokola klidně desetitisíce

vydáno 25. července 2024  5:22

Podle odhadů poradenské skupiny Moore Czech Republic se ekonomický optimismus Čechů mírně snižuje. Přesto jsou ochotní za leccos utrácet. Například za...  celý článek

Nejočekávanější komiksový snímek roku je tu. Na úspěchu Deadpoola vydělají fandové i producenti

vydáno 24. července 2024  15:56

Výbuchy, kulky i utržené končetiny létající vzduchem, proklatě černý humor. To vše nabídla v kinech dvojice snímků Deadpool (2016) a Deadpool 2 (2018)....  celý článek