metro.cz

Počasí v Praze

-3 °C / -1 °C

Pátek 14. února 2025. Svátek má Valentýn

Revoluce v komunikaci s úřady pokračuje. Digitální identitu využívají i senioři

  17:28
Za čtyři roky se bankovní identita stala běžnou součástí života 4,65 milionu Čechů. Usnadňuje komunikaci s úřady, přihlášky na školy i nákupy v bezobslužných prodejnách. Jak funguje, kdo ji využívá a proč už za pár týdnů ocení i rodiče deváťáků? Odpovědi přináší deník Metro.

Přes internet lze díky bankovní identitě vyřídit řadu úředních záležitostí. | foto: Shutterstock

„Spoustu dala, a nic nevzala,“ chválí systém bankovní identity Matěj Novák, ředitel krajské pobočky Úřadu práce v Praze. Bank iD je zabezpečený způsob komunikace občana s úřady nebo klienta s různými komerčními poskytovateli služeb například v bankovnictví či pojišťovnictví přes internet. Se zmiňovaným úřadem práce mohou sice lidé i nadále komunikovat přímo na pobočce, digitální spojení přes bankovní identitu je ale daleko rychlejší a efektivnější.

Během čtyř let se bankovní identita stala běžnou součástí života lidí v Česku. Aktuálně ji využívá 4 650 000 lidí a jejich počet stále roste. Mimochodem, systém používají všechny věkové skupiny včetně více než 300 tisíc seniorů. Od letošního roku ji poskytuje všech 11 retailových bank. „Po necelých čtyřech letech od spuštění se bankovní identita rozšířila už mezi dvě třetiny dospělých občanů Česka pro on-line přístup ke službám státu a firem,“ upřesňuje Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita. „Každý, kdo používá bankovní identitu, se s ní loni přihlásil průměrně sedmkrát. Jedná se o dvojnásobek v porovnání s minulostí,“ dodává Růžička.

Za pár týdnů velmi pravděpodobně digitální identitu využije i velké množství rodičů, jejichž potomek je právě v posledním ročníku základní školy. Poprvé loni mohli rodiče žáků podat přihlášky na střední školy a víceletá gymnázia on-line. Téměř 90 procent přihlášek bylo podáno prostřednictvím bankovní identity. Loni se přihlášky týkaly zhruba 106 tisíc deváťáků, o stejný počet půjde také letos.

V Česku trendují obchody obchody bez prodavačů

  • Statistiky ukazují, že bankovní identitu o něco častěji používají muži, kteří tvoří 56 procent uživatelů, zatímco ženy představují 44 procent.
  • Přes bankovní identitu se v Česku ke své pojišťovně přihlásilo už milion lidí.
  • Hned šest vysokých škol využívá bankovní identitu pro on-line přihlášky a zápisy.
  • Méně známou možností, jak využít bankovní identitu, je i nakupování v obchodech s bezobslužným režimem. Ty fungují 24 hodin, sedm dní v týdnu. Zákazník do nich vstoupí jen po ověření identity. Následně si „pod dohledem kamer“ nakoupí a zaplatí u samoobslužné pokladny. Prodejen tohoto typu je v Česku něco málo přes sto.

Autor: Marek Hýř Metro.cz

Hlavní zprávy

Falešný Cartman, právníci i kulky, co nikoho netrefují. Rekrut na Netlixu trenduje i podruhé

Strážce streamu
vydáno 14. února 2025  14:00

STRÁŽCE STREAMU Právník/zelenáč ve službách CIA Owen Hendricks (Noah Centineo), jehož trampoty si příliš netykají s realitou, na obrazovkách streamovací platformy Netflix...  celý článek

Jak se z původní legendy o svatém Valentýnu stal komerční svátek plný čokolád a květin?

vydáno 13. února 2025  14:10

Každý rok 14. února slaví miliony lidí po celém světě svátek svatého Valentýna. Květiny, čokolády a romantická přáníčka se staly jeho neodmyslitelnou...  celý článek

Praha: Zlatá loď v nezaměstnanosti – i přes výzvy zůstává hlavní město rájem pro hledání práce

vydáno 13. února 2025  8:00

Vzhledem k vysokým životním nákladům a rostoucí nezaměstnanosti v Česku zůstává Praha stále regionem s nejnižší mírou nezaměstnanosti. I když se metropole...  celý článek

Kapitánův štít drží Anthony Mackie pevně. Marvel se vykašlal na blbnutí plné barviček

vydáno 12. února 2025  20:30

Bude to hit, nebo průšvih? Po dosud zveřejněných upoutávkách na snímek Captain America: Nový svět se fanoušci komiksových akčních filmů v posledních...  celý článek