Od minulého pátku platí na území České republiky povinnost jezdit na zimních gumách. Mezi řidiči se i po letech, kdy toto nařízení platí, stále vedou spory o důslednosti této povinnosti. Ta je totiž podmíněna konkrétní situací.
Vyšetřuje policie i agenti pojišťovny
Neznamená to, že když vás zastaví hlídka dopravní policie v lednu na letním obutí, vypíše vám mastnou pokutu. Povětrnostní podmínky i teplota mohou být takové, že cestu lze absolvovat i na pneumatikách určených pro letní období.
„Od 1. listopadu do 31. března má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,“ uvádí policie na svých stránkách. Pokud takové podmínky nastanou, může řidič s letním obutím dostat na místě pokutu až 1500 korun.
Jenže jedna věc je pohled policisty při konkrétní kontrole a něco jiného názor pojišťovny, pokud v zimním období havarujete a začnete požadovat pojistné plnění. Pojišťovna si pochopitelně vyžádá policejní hlášení o nehodě, ale současně sama záležitost prošetřuje. „Každý případ posuzujeme individuálně a zaměřujeme se na příčinu nehody,“ uvádí Martin Procházka, který má v Direct pojišťovně na starosti týmy likvidace s tím, že pojišťovny využívají odborné analýzy a posudky k určení, zda nepoužití zimních pneumatik přispělo k nehodě.
Krácení plnění se netýká pouze havarijního pojištění, ale také povinného ručení. U povinného ručení sice pojišťovna škodu způsobenou třetím osobám uhradí, ale hrozí, že tyto náklady bude následně vymáhat po klientovi, který škodu zavinil porušením zákona.
Na počkání? Spíš chytíte Eurojackpot
Přese všechno ale až „otravné“ pravidelné upozorňování na změnu obutí v médiích teprve leckomu tuto povinnost připomene. Jenže sehnat na přelomu října a listopadu, nebo až po termínu 1. listopadu autoservis, který by kola přehodil ihned, je jako výhra v Eurojackpotu. „Nezlobte se, nemám čas se vybavovat ani vteřinu,“ omluvil se technik v pražském pneuservisu Sobíšek.
Div byl už jenom to, že zvedl telefon. Čtyři pneuservisy, které jsme volali, vůbec nereagovaly. U některých stačil jen pohled na tabulku rezervací. Například tento týden mají kompletně vyblokovaný a ten následující se rychle plní.
Hlídejte si cizinu. Někde mají jiná pravidla.
„Přezouvání neřeším, jezdím celoročně na zimních,“ říká řidič Vilém. Podobnou praxi vyznávají, byť ne většinově, i další šoféři. V listopadu sice nemusejí řešit přezouvání, ale má to i svá negativa (viz box). Nepřezouvání lze ale vyřešit i používání pneumatik s celoročním dezénem. Jenže je dobré vědět, že ne všude to možné je. Od letošního 1. října neuznávají Německo a Slovensko celoroční pneumatiky jako náhradu za zimní pneumatiky. Riskantní to je v případě, že v jedné z těchto zemí nabouráte.
V takovém případě může být kráceno pojistné plnění. „Pro pojišťovny je klíčové, zda řidič dodržel všechny povinnosti a snažil se minimalizovat riziko. Rozdíl mezi letními a celoročními pneumatikami v tomto ohledu nehraje roli,“ uvádí Martin Procházka z Direct pojišťovny.
Nakupují rychle, přezouvají pomalu
Podle dat e-shopu Pneumatiky.cz i jeho partnerských pneuservisů se zákazníci letos připravili na zimu s větším předstihem než loni.
„Zájem o zimní a celoroční pneu byl v září výrazně vyšší než v roce 2023. První říjnový týden byly prodeje o 40 procent vyšší než v loňském roce,“ říká Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz. Jak ale současně ukázal průzkum, s přezouvání z letních na zimní pneu na tom jsou nyní čeští řidiči dost pozadu (viz box).
Pneumytologie
|