metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 23 °C

Středa, 5. srpna 2020. Svátek má Kristián.
Ilustrační snímek
Větší foto
Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Dopravní podniky přišly nejen o cestující, ale také o osmdesát procent svých výnosů z tržeb

15. června 2020  5:11 Filip Jaroševský Metro.cz
V Česku v současné době působí celkem jednadvacet dopravních podniků. Jejich sdružení si před několika dny spočítalo, že kvůli koronavirové pandemii eviduje ztrátu ve výši 1,1 miliardy korun. Na několik měsíců totiž přišly o cestující a také o zhruba osmdesát procent výnosů z tržeb. Ztráty se ve větších podnicích pohybují v desítkách milionů.

„Výnosy z jízdného jsou vedle kompenzací od vedení měst podstatnou částí rozpočtů dopravních podniků. Ti se teď musejí se situací nějakým způsobem vyrovnat, ať už omezováním přepravních výkonů, prodlužováním intervalů mezi spoji, či omezováním plánovaných investic,“ říká ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Podle ředitele Dopravního podniku města Brna Miloše Havránka je a bude přístup vedení jednotlivých měst různý. Některým podnikům dokonce hrozí, že jim zřizovatel, tedy město, kompenzaci na provoz městské hromadné dopravy zkrátí. „Do karet nám nehrají ani uzavřené kolektivní smlouvy, které nás zavazují k navyšování mezd, což je v této chvíli velmi problematické,“ dodává Havránek, podle kterého není žádoucí ani propouštění zaměstnanců.

Dopravním podnikům účetnictví příliš nevylepšil ani nedávný nárůst nákladů. Některé totiž kromě omezování spojů utrácely také za speciální nanoskopické postřiky či nákup ozonérů pro efektivnější dezinfekci vozů. Nejvíce se pravděpodobně utrácelo v Praze. „Náklady se kvůli nákupu dezinfekcí, ochranných pomůcek pro zaměstnance a dalším nezbytným výdajům navýšily. Celkově podniky ve Sdružení dopravních podniků investovaly do preventivních opatření téměř 67 milionů korun,“ doplňuje místopředseda představenstva pražského dopravního podniku Ladislav Urbánek.

Sdružení dopravních podniků se nyní pokouší vymyslet, jak si poradit se dvěma velkými výzvami. Tou první je obnovení důvěry cestujících a jejich přilákání zpět do MHD. O to se má nyní postarat velká marketingová kampaň. Pak přijde na řadu kompenzace finančního výpadku. „Oslovili jsme proto evropské instituce, aby zahrnuly sektor městské veřejné dopravy mezi ty, na něž se vztahuje plán obnovy Evropské unie pro řešení dopadů způsobené pandemií covidu-19. Jakýkoli finanční příspěvek by pomohl zmírnit následky, se kterými se musíme potýkat,“ uzavírá Tomáš Pelikán z pardubického dopravního podniku.

Komentáře

Hlavní zprávy

Úspěch! Obří ilegální reklama u Nuselského mostu po dlouhých letech zmizela

Plachta zmizela 5. srpna 2020 v odpoledních hodinách.
vydáno 5. srpna 2020  14:45

Je to první malá výhra v dlouholetém boji proti ilegální reklamě v Praze. První reklama na černé inzertní ploše u Nuselského mostu zmizela. Svou obří...  celý článek

Udělejte z Prahy lepší město. Do instagramové výzvy se zapojil také deník Metro

Metro už se zapojilo.
vydáno 5. srpna 2020  10:46

Tu pohozená lahev, támhle tucet vajglů, tady zase samolepka na lampě. Realita ulic metropole i dalších měst. Něco s tím udělat se rozhodli studenti z...  celý článek

Podpora lidí nás nakopla, říká šéf Brutal Assaultu

Tomáš Fiala
vydáno 4. srpna 2020  15:57

„Skoro všichni lidé si nechali vstupenku na příští rok a tím nás podpořili,“ říká šéf největšího metalového festivalu u nás. Pětadvacátý ročník Brutal...  celý článek

Legenda investigativní novinařiny vzpomíná na krále podsvětí i na brutalitu mafie z Východu

Josef Klíma
vydáno 4. srpna 2020  13:56

Od začátku července můžete na platformách Apple, Spotify, SeznamZprávy.cz nebo Google Podcasts poslouchat podcast s názvem České podsvětí. Josef Klíma zde...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám