metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 10 °C

Pátek, 22. ledna 2021. Svátek má Slavomír.
František Brynda
Větší foto
František Brynda | foto: ROPID

Dostupnost zastávek nám jinde v Evropě mohou závidět, říká dopravní grafik

20. května 2020  5:40 Filip Jaroševský Metro.cz
O činnosti organizace Ropid, jež má v hlavním městě na starost koordinaci činnosti pražských dopravců, v deníku Metro informujeme pravidelně. Osobnost mladého grafika Františka Bryndy je však důkazem, že se s prací jejích pracovníků můžeme setkávat i jinak než při studování jízdních řádů na zastávkách.

Brynda je autorem většiny informačních materiálů pro cestující, jako jsou mapy a schémata MHD. Jeho doposud posledním a zatím největším úspěchem je schéma linkového vedení pro celou Prahu, které se zatím v této komplexní podobě ještě nikomu nepodařilo vytvořit. „Chtěl jsem původně být kuchařem, učitelem nebo architektem. Rozhodl jsem se pro grafika a hledání brigády při studiu mě zavedlo do Ropidu,“ říká pro deník Metro Brynda.

Co vás na práci nejvíc baví?
Určitě volnost a prostor pro kreativitu. Spousta práce je sice rutinní, ale poměrně často se objevují nové výzvy. Ve své práci se neustále rozvíjím a některé činnosti postupně předávám dalším kolegům. Mám velkou radost, když výsledek vypustím „do světa“ a zjistím, že je pro cestující užitečný. Velkou výhodou je také relativně pestrá škála různých grafických výstupů – může se jednat o mapu, brožuru nebo například inovovanou grafiku LCD obrazovek v autobusech.

A co naopak nejvíce štve?
Práce je často dost časově náročná, a proto samozřejmě nemám rád, když přijde nazmar. Někdy je to faktická neshoda. Může jít například o změny linkového vedení, které již mám zpracované, ale nakonec se stopnou či zcela změní ještě před realizací. Ale může jít i o neshodu v názorech.

Jde o neshodu s kolegy, či lidmi na sociálních sítích?
S oběma skupinami, ale převážně jde o ty druhé. U grafiky se bohužel stává, že se každý považuje za odborníka a snaží se radit. Někdy jsou to opravdu dobré postřehy, ale je to přibližně tak půl na půl. Ideální samozřejmě je, když se dá domluvit a pak se rozhodnu, které připomínky jsou relevantní, a zapracuji je, a které ne. Jenže když se takových připomínek sejde více, často mohou být i protichůdné.

Na druhou stranu, na vaše schéma linkového vedení v Praze jsme četli na Facebooku jen chválu.
Pracoval jsem na něm s přestávkami více než rok a doslova se mi měnilo pod rukama, jak se integrovaly nové části Středočeského kraje nebo realizovaly různé trvalé změny ve městě. Práce na schématu však stále neustává, jsem na něj však opravdu pyšný. Po zveřejnění jsme dostali nejen dost pozitivních komentářů, ale dokonce i náměty na vylepšení. Určitě je rád do další verze zapracuji.

Schéma linkového vedení k 20.4.2020

Schéma linkového vedení k 20.4.2020

V čem by se měla pražská doprava do budoucna podle vás zlepšit?
Rád bych, aby se v brzké době podařilo více propojovat různé druhy mobility a aby se více implementovaly nové technické vychytávky. Dlouhodobě je zde deficit ve výstavbě parkovišť P+R, chybí nám elektronické odjezdové panely na zastávkách, ale i u vstupů do metra. První vlaštovky už se objevují, k dokonalosti to ale má ještě daleko. Čeho si ale naopak velmi cením, jsou poskytované služby, dostupnost a velký objem dopravy. Dostupnost nejbližší autobusové zastávky i v méně obydlených částech města nám může leckteré evropské město závidět.

Pro vaši práci je klíčové také předvídat, aby vám materiály obratem nezestárly. Jak to děláte?
Plánované změny v pražské MHD víme většinou dost dopředu. Někdy dokonce ještě dříve, než je věc projednaná, protože pomáháme projektantům kreslit různé návrhy. Další změny se dozvíme z oběžníků, kterých denně bývá i několik desítek. Jiná je situace u výluk, kde je nutné reagovat ze dne na den a rychle vytvořit nějaké schéma či informační materiály. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Pastrami. Vyzkoušejte další chutě street foodu

Zleva Vlastimil Pavlica a Martin Zvěřina v jednom ze svých bister
vydáno 22. ledna 2021  6:00

Bistro Meat Vandals rozšiřuje obzory, že jíst narychlo může znamenat i chutně.  celý článek

Pražské tramvaje byly opraveny v Ostravě

Tramvaj ev.č. 7269 se po opravě z Ostravy vrátila v prosinci 2020. Na snímku je...
vydáno 21. ledna 2021  17:30

Dvojici retro tramvají nechal pražský dopravní podnik opravit externě.   celý článek

Postavil dům z kontejnerů. Teď chce know-how předat dál

Kontejnerový dům v Hranicích na Moravě při dokončování fasády.
vydáno 21. ledna 2021  7:24

Když začal loni v březnu stavět Marek Popálený v Hranicích na Moravě dům z kontejnerů, začali se u něj stavovat místní, ale i další, kteří projížděli....  celý článek

Vyzkoušeli jsme si každodenní patálie pražských řidičů. Místo na sídlišti jsme hledali vážně dlouho

V Novodvorské ulici se parkuji i „v druhé řadě“.
vydáno 20. ledna 2021  17:38

Kroužíme po sídlišti. Je šest večer a my už pět minut hledáme místo. Vytipovali jsme si vchod v Novodvorské v Praze 4, který je v tuto chvíli naším...  celý článek

Vaše fotky z Prahy