metro.cz

Počasí v Praze

8 °C / 18 °C

Čtvrtek, 1. října 2020. Svátek má Igor.
Josef Šiler je instruktor na Masarykově okruhu v Brně.
Větší foto
Josef Šiler je instruktor na Masarykově okruhu v Brně. | foto: Archiv JŠMetro.cz

Dovednosti motorkářů? Často bída, říká „Sršeň“

25. dubna 2018  14:45 Marek Hýř Metro.cz
Před dvěma lety se zavedla náročnější kritéria pro závěrečnou zkoušku, kterou dělají žadatelé na řidičský průkaz na motorku. Letos policie a BESIP pořádají jízdy zručnosti. To vše proto, že podstatná část nehod motorkářů plyne z toho, že jezdci nezvládnou svůj stroj. Čím to je, komentoval deníku Metro motocyklový instruktor Josef „Sršeň“ Šiler.

Opravdu jsou Češi tak špatní motorkáři?
Vše plyne z toho, že výuka v autoškolách je naprosto nedostatečná. Nepřipraví jezdce vůbec na nic. Ovládání motorky je náročné a člověk se ho za deset hodin, nebo kolik autoškoly mají, nenaučí. Ke mně do motoškoly chodí čerství absolventi autoškol, kteří se sice umí vyhnout kuželkám a zabrzdit takzvaně krizově. Vůbec ale neumí dávkovat, nemají odhad vzdálenosti. Také není ideální, kde se lidé učí. Většina výcviku probíhá ve městech. Ale přece lidé, kteří si pořídí motorku, tak ji mají ne proto, aby s ní jezdili po městě. Vezměte si, kde se stává většina nehod motorkářů. Většinou mimo město. Lidé, kteří přijdou ke mně do kurzu, tak neumí zvládat motorku při rychlosti padesát šedesát kilometrů v hodině v zatáčkách.

Co s tím?
Určitě je potřeba zkvalitnit a prodloužit výcvik. Ke mně jezdí řada majitelů autoškol, kteří se pak snaží předávat zkušenosti dál. Ale sami připouštějí, že nemají ani čas, ani prostor výcvik dělat delší.

Takže mají instruktoři žáky brát více za město?
Ano, nebo polygony či závodní okruhy. Tady by si lidé vyzkoušeli, jak se motorka chová ve vyšší rychlosti. Jezdit mezi kuželkami je sice fajn, ale jsou důležitější věci.

Například?
Žáci se učí motorku ovládat, ale už se jim do hlavy nevtlouká, že si mají před jízdou zkontrolovat pneumatiky. Ke mně do školy přijede člověk, já mu nafouknu pneumatiky a on se hrozně diví, že mu motorka začala lépe zatáčet. Hodně lidí si všímá na pneumatice vzorku, ale to není vše. Kolo motorky není kolo auta. Pneumatika motorky musí mít i určitý tvar. Málo lidí řeší technický stav motorek, kvůli tomu pak vznikají nehody.

To je to tak hrozné?
Vsadím se, že když na pumpě bude stát dvacet motorek, tak osmnáct z nich bude mít špatné gumy.

Komentáře

Hlavní zprávy

Pomsta na autě či zkouřený farmář. Pražští strážníci se nenudí

Ilustrační snímek
vydáno 30. září 2020  16:29

Kroniku plnou bizarních zásahů ochránců zákona si můžete přečíst na Facebooku. Spravují ji filutové.  celý článek

Chceme, aby stanice nezapáchala a výstavba nezatížila okolí, říká náměstek primátora

Bioplynová stanice
vydáno 30. září 2020  16:10

Magistrát hledá místo, kde by šlo postavit bioplynovou stanici. Vzorem jsou mu Rakousko a Norsko.  celý článek

Provoz je teď spíše loterie než podnikání, říká šéfka klubu a hostelu v Peci pod Sněžkou

Michaela vtisknula komunistickému monstru umělecký ráz.
vydáno 30. září 2020  14:17

Tu brutalistní budovu nemůže přehlédnout nikdo, kdo vjede do Pece pod Sněžkou. Kolos z betonu a plechu vznikl v osmdesátkách jako vývařovna ROH, v...  celý článek

Nesmrtelný psík inspiruje také Pražany

Kasey Carlinová s fenkou Maggie
vydáno 30. září 2020  10:28

Příběh týrané pouliční fenečky Maggie má pohádkově šťastný konec. Knihu o ní pokřtí na Vltavě.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám