metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 14 °C

Úterý, 21. září 2021. Svátek má Matouš.

Větší foto
ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Drony stojí pár tisíc, ty větší musíte ale nově registrovat

  7:00
Malá bzučící zařízení, která létají desítky metrů nad zemí, se začala masivně objevovat zhruba před pěti lety. Od té doby se jich každoročně prodaly tisíce.

Zájem o létající stroje pokračuje. Nejlevnější pořídíte už kolem dvou tisíc korun, profesionální modely přijdou i na více než čtyřicet tisíc korun. Internetový obchod Alza.cz za loňský rok prodal podle Pavla Roubínka, divizního ředitele pro nákup a prodej, tisíce dronů, nejčastěji od výroby DJI. Podle Roubínka zaznamenala loni dvojnásobný nárůst zařízení s hmotností do 250 gramů.

Podobný zájem zejména o menší drony hlásí i další internetový prodejce, Mall.cz. „V předchozích letech se meziroční nárůsty pohybovaly okolo 15 procent, ale v loňském roce došlo ke skoku o 60 procent. Průměrná cena dronů se v posledních letech snižuje, a drony jsou tak dostupné pro mnohem více lidí,“ uvedla tisková mluvčí Pavla Hobíková.

Bezpilotní stroje jsou stále častěji využívány také v komerční sféře – používají je stavební firmy, pojišťovny, záchranáři nebo lesníci. Moderní technologie jim v konečném důsledku mohou ušetřit nemalé finanční prostředky.

„Využíváme je během vyřizování škod na prohlídky rozsáhlých nebo těžko přístupných areálů, například po velkých požárech nebo při povodních. Dále v rizikových oblastech, jako jsou chemické provozy,“ uvedla mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová s tím, že drony lze využít i pro kalkulace rizika podle plochy během posuzování přijetí do pojištění.

„Klientům nabízíme několik možností využití bezpilotních letadel pro zjištění informací o stavu budov jak v exteriéru, tak i interiéru. Základní nabídkou je nafocení snímků, případně natočení videa, které slouží pro prvotní zmapování budovy nebo areálu a zjištění aktuálního stavu,“ říká Karel Kadlec, ředitel divize Facility Managementu společnosti M2C. Pro případné vyhodnocení poškození pláště budovy, například úniky tepla, nebo detekce poškození střechy se již používá funkci termosnímků. Z nich je možné přesně určit místo poškození nebo úniku, sledovat v čase případný vývoj poškození. „Včasnou identifikací je možné zabránit rozsáhlejším škodám a uspořit náklady na energie a následné opravy,“ dodává Kadlec.

„Platná legislativa v rámci EU nově od konce roku 2020 je dobrý krok k dalšímu využití leteckých bezpilotních systémů,“ pochvaluje si novelu zákona expert na bezpilotní systémy František Martinec, který o nich vyučuje na Vysoké škole obchodní v Praze v rámci unikátního studijního programu. Podle něj v současné době k největším problémům dochází v zastavěných aglomeracích, kde provozovatelé nedodržují pravidla. „V budoucnu bude vytvořen systém kontroly prostoru. Nebude to jenom na dobré vůli lidí vlastnících a řídících bezpilotní letadla. Tak jak je kontrolován let běžného letectví, bude kontrolován i let bezpilotních letadel,“ řekl Martinec.

Podle něj platná legislativa v rámci EU nově od konce roku 2020 zavedla vzájemnou komunikaci mezi některými drony a Řízením letového provozu. Jde o jakousi dálkovou identifikaci strojů. „Je to důležitý krok k bezpečnosti a bezpečnost musí vždy být na prvním místě,“ dodává Martinec.

Změny platné od 31. prosince 2020 jsou poměrně zásadní. Provozovatelé z řad hobby nadšenců, kteří mají stroj do hmotnosti 250 gramů bez fotoaparátu či kamery, jsou zařazeni do kategorie Open. V tomto případě nemusí svůj dron registrovat a registraci nepodléhá ani jeho pilot. To samé platí pro drony, které jsou prodávané jako „hračka“, a splňují tedy směrnici 2009/48/ES o bezpečnosti hraček. Osvobození se ovšem týká pouze rekreačních letů, u komerčních či výzkumných musí být i dron do hmotnosti 250 gramů zaregistrován na Úřadu pro civilní letectví a jeho provozovatel musí projít on-line testem.

Pro ostatní drony s hmotností nad 250 gramů jsou zavedeny dvě kategorie – Specified (specifická kategorie) a Certified (certifikovaná kategorie). Zjednodušeně řečeno: patří sem všechny drony, které nesplňují kategorii Open do kategorie Specified. Certifikovaná sekce je pak určena pro budoucí drony, které zvládnou převážet náklad nebo osoby. V každém případě platí, že u obou dvou tříd je povinná registrace stroje i pilota na Úřadu pro civilní letectví a dále je nutné absolvovat on-line test skládající se ze čtyřiceti otázek. Registrace i zkouška jsou bezplatné.

S drony je nyní možné létat jen na dohled vlastních očí – bez jakýchkoliv vizuálních pomůcek (neplatí pro brýle a čočky). Provoz dronů je výslovně zakázán v okolí letišť, vojenských základen, elektráren nebo centrech měst. Informace včetně přehledně uvedených zakázaných oblastí najdou zájemci na webu Řízení letového provozu.

Komentáře

Hlavní zprávy

Prohlídky jsou důležité. Kromě změření dioptrií dokážou odhalit i závažné choroby

vydáno 21. září 2021  5:29

Zvláště po 60. roce života by vaše kroky měly směřovat k očaři každý rok. Ve skutečnosti ale více než čtvrtina seniorů v posledním roce v oční ordinaci...  celý článek

Nedoceněný vitamin D. Češi ho mají málo a spousta z nich o tom ani neví

vydáno 20. září 2021  15:03

Je to možná překvapivé, ale nedostatek vitaminu D je jedním z důvodů, proč v zimě či na jaře onemocníte chřipkou nebo jinými respiračními onemocněními....  celý článek

Stížnosti byly vyslyšeny. „Hrobečky“ jsou pryč, naopak v Branické přibyly patníky

vydáno 19. září 2021  17:39

Rekonstrukce Branické ulice je v Braníku už několik měsíců velké téma. Nejprve místní řešili nevelké jámy, kam měly být umístěny nové stromy. Díry byly...  celý článek

Od Žižky k Tachovu. Váha nepřežila stavbu tunelu

vydáno 19. září 2021  5:55

Náměstí s váhou a tunelem – nová výstava nejen pro milovníky žižkovské historie.  celý článek

Vaše fotky z Prahy