metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek
Dosavadní šéf českobudějovického dopravního podniku Jaroslav Ďuriš | foto: ČTK

Ďuriš je šéfem DPP. Neuspěje-li do půl roku, skončí. A s ním i celá firma

  18:14,  aktualizováno  30.9 11:25
Jaroslav Ďuriš byl zvolen do čela pražského dopravního podniku. Má šest měsíců na to, aby vyhrabal firmu z problémů. To, na čem ztroskotali poslední jeho předchůdci - tudíž vyvázat se z nevýhodné smlouvy na dodávku tramvají - má nový šéf dopravního podniku vyřešit za půl roku.

Podle smlouvy z roku 2006 musí Praha odebrat 250 tramvají 15T ForCity za více než 19 miliard korun. Kontrakt přitom firmu ročně zadlužuje o 2,3 miliardy korun. Víc peněz od města ale Ďuriš čekat nemůže. Navýšení rozpočtu totiž chtěl už Křístek. A nepochodil. Jaroslav Ďuriš - dosavadní šéf dopravního podniku v Českých Budějovicích by ale uspět mohl. Minimálně proto, že fungování největší pražské firmy velmi dobře zná.

S řadovými zaměstnanci Ďuriš vycházel, ale co s radními?

Zmrazí mzdy

  • Ďuriš chce jednat s odbory o zmrazení mezd zaměstnanců. Velké propouštění nechystá.
  • Podle člena dozorčí rady podniku Oldřicha Schneidera zvoleného za zaměstnance je vyjednávání možné, odboráři ale byli vstřícní už při domlouvání kolektivní smlouvy.
  • Petr Pulec z Odborového sdružení pražských dopraváků zmrazení mezd absolutně odmítá.

Ostatně slova chvály si během svého angažmá v Budějovicích vysloužil i od odborářů. Podle předáka Davida Lataje Ďuriš dobře vycházel s lidmi. "Dokázal jít i za řadovými zaměstnanci a věci řešit," říká Lataj. Jak ale dodává, firmu firmou nedělá její ředitel, ale jeho podřízení.

"A samozřejmě musí mít hlavně důvěru radních, je to politická funkce. Bez ní se v Praze dlouho neohřeje," uzavírá odborář. A může mít pravdu. "V případě, že by pan Ďuriš neuspěl, otázka jiného generálního ředitele nebude vůbec na stole. Firma by pravděpodobně v podobě, jak ji známe dnes, přestala existovat," řekl deníku Metro primátor Tomáš Hudeček. 

Pokuty vzrostou. A co ceny jízdenek?

Ďuriš se chce podívat na současný systém slev na jízdném, který je podle něj neudržitelný. Souhlasí se záměrem zvýšit pokutu na jízdném z 1000 na 1500 korun. Ďuriš. Patří to podle něj ke krokům, které mohou vést ke stabilizaci organizace, jež zajišťuje v hlavním městě hromadnou dopravu.

Kde se vzal?

Od dubna loňského roku Jaroslav Ďuriš vede českobudějovický dopravní podnik, a podle odborářů ne špatně.

  • Předtím Ďuriš dlouho působil v pražském dopravním podniku. Nastoupil tam roku 1981.
  • V odštěpném závodě Metro působil v provozních a později na manažerských pozicích.
  • V letech 1997 až 2002 byl ekonomickým náměstkem, poté byl personálním šéfem firmy.
  • Odešel po příchodu Martina Dvořáka v roce 2008.

Komentáře

Hlavní zprávy

Hovoríte po engliš? Češi nejsou žádní lingvisté, někteří politici obzvláště

vydáno 25. dubna 2024  5:16

S výukou jazyků to nebylo po roce 1989 snadné. Ruštinářů bylo jako psů, na západní jazyky se někde přeškolovali také učitelé, kteří měli problém i s...  celý článek

Škůdci pronásledující i zvířata. Na Slovensku teď trápí psy takzvaný srdeční červ

vydáno 24. dubna 2024  13:08

Touha zachraňovat a pečovat je člověku vlastní. Projevilo se to i v životě paní Kateřiny z České Lípy, když objevila na sociálních sítích fenku, která...  celý článek

Rodiče, myslete na sykavky i vibranty svých potomků. Jednou vám za to poděkují

vydáno 24. dubna 2024  5:40

Málokterý dospělý mluví krásně precizně, ostatně každá druhá „tvář z televize“ má co dohánět, alespoň podle klinické logopedky Gabriely Kubíkové. Většina...  celý článek

Důležité je přijmout svoji identitu a bojovat za svá práva, říká manažerka Klára Sobotková

vydáno 23. dubna 2024  18:30

Ve světě, kde dominovali muži, se odvážila zaujmout klíčové pozice. Klára Sobotková se stala průkopnicí průmyslového sektoru v České republice. Od roku...  celý článek