metro.cz

Počasí v Praze

17 °C / 30 °C

Úterý 16. srpna 2022. Svátek má Jáchym

Větší foto
Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Důvěryhodnost internetových médií zničili trollové a Rusko

  6:12
Čechy většinou nezajímá, komu patří média. Důvěřují těm veřejnoprávním.

Typickým uživatelem sociálních sítí v Česku je podle průzkumu AMI Communications a agentury STEM/MARK mladá žena z Moravy, z menší vesnice a s nižším středním vzděláním.

„Je to ale trochu zkreslující, protože ženy jsou obecně na sociálních sítích aktivnější a fakt, že vychází nižší vzdělání, je dáno tím, že Facebook nebo YouTube či Instagram jsou doménou mladších ročníků, které ještě studují,“ komentuje výsledky zkoumání Vladan Crha, ředitel AMI Digital. Průzkum mezi uživateli internetu v Česku, kterých je asi sedm a půl milionu, ukázal některé překvapivé trendy.

Facebook sice zůstává jedničkou, vykazuje ale určitou stagnaci. Mezi sociálními médii zaznamenal v posledních třech letech nejvyšší skok dopředu Instagram a jeho speciální funkce Instagram Stories. Právě tato síť zaznamenává oblibu také u nejmladších generací. „Sociální sítě užívá kolem devadesáti procent dětí od čtvrté třídy nahoru. Dřív to býval Facebook, poslední dva roky jde primárně o Instagram a v oblibě zůstává stále YouTube,“ potvrzuje tendence internetový publicista Daniel Dočekal.

Šanci mají mladé sítě

  • V připojení na sociální sítě už zcela převládají mobilní telefony.
  • Ačkoli dominantní Facebook je na internetu už 15 let, Instagram devět, prostor pro nové sociální sítě tu je. Mezi dětmi je populární TitTok, Tellonym nebo Omegle.
  • Mezi chatovacími nástroji klesl na třetí pozici kdysi převažující Skype. Předstihl ho Messenger a WhatsApp. 

Průzkum se dotknul také skutečnosti, jakou důvěryhodnost mají mezi uživateli sociálních sítí klasická média. Nejen ta internetová. „Jen asi třetinu zajímá, kdo je jejich vlastníkem, většina lidí se o to nestará,“ připomíná Jan Kučmáš, odborník na public relations. Výjimkou je pouze Andrej Babiš. „V jeho případě je to ale dané silnou politizací tématu,“ doplňuje Kučmáš. Nemá to však překvapivě vliv na důvěryhodnost médií, která jsou s premiérem spojená. Nejvyšší důvěru v Česku mají veřejnoprávní média. Mezi rádii je na prvním místě Český rozhlas, v televizích vede Česká televize.

„Za pozornost stojí zjištění, že internetová média jako taková zaznamenala pokles důvěryhodnosti,“ říká Kučmáš. Vinu na tom mají třeba trollové, snahy Ruska ovlivňovat americké volby a taky záplava fake news. Lidé už slepě nevěří, co na internetu najdou. „Nemá to však vliv na konkrétní hlavní zpravodajské weby, jako je iDNES, Seznam nebo Aktuálně,“ uzavírá Jan Kučmáš.

Komentáře

Hlavní zprávy

Chcete mít z babičky diamant? Moderní trendy vládnou i v pohřebnictví

vydáno 15. srpna 2022  18:14

Novinky se nevyhnou žádnému oboru lidského počínání. I tak konzervativní profese, jako je pohřbívání, nepřešlapuje na místě. Na hřbitově v Ďáblicích...  celý článek

S mazlíčkem do ciziny? Vezměte ho s sebou. Není to ale bez starostí

vydáno 15. srpna 2022  14:26

Češi letos po dvouleté covidové pauze vyrážejí jako o život na dovolenou do zahraničí.  celý článek

Bronzový skejťák, svědek divokých devadesátých let, se vrací na Folimanku

vydáno 15. srpna 2022  5:15

Zítra se pod Nuselský most vrací první socha svého druhu na světě.  celý článek

„Obchodní“ stezky ve metropoli. Lidé nechodí tudy, kudy jim to architekti, developeři a plánovači nalinkují.

PRAHA? AHA!
vydáno 14. srpna 2022  16:56

Zvedněte pohled od displeje mobilního telefonu a zkuste vnímat, kudy chodíte, kolem čeho chodíte a po čem chodíte. Možná vás překvapí, co vám celé roky...  celý článek