metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 14 °C

Pondělí, 20. září 2021. Svátek má Oleg.

Větší foto
Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Důvěryhodnost internetových médií zničili trollové a Rusko

  6:12
Čechy většinou nezajímá, komu patří média. Důvěřují těm veřejnoprávním.

Typickým uživatelem sociálních sítí v Česku je podle průzkumu AMI Communications a agentury STEM/MARK mladá žena z Moravy, z menší vesnice a s nižším středním vzděláním.

„Je to ale trochu zkreslující, protože ženy jsou obecně na sociálních sítích aktivnější a fakt, že vychází nižší vzdělání, je dáno tím, že Facebook nebo YouTube či Instagram jsou doménou mladších ročníků, které ještě studují,“ komentuje výsledky zkoumání Vladan Crha, ředitel AMI Digital. Průzkum mezi uživateli internetu v Česku, kterých je asi sedm a půl milionu, ukázal některé překvapivé trendy.

Facebook sice zůstává jedničkou, vykazuje ale určitou stagnaci. Mezi sociálními médii zaznamenal v posledních třech letech nejvyšší skok dopředu Instagram a jeho speciální funkce Instagram Stories. Právě tato síť zaznamenává oblibu také u nejmladších generací. „Sociální sítě užívá kolem devadesáti procent dětí od čtvrté třídy nahoru. Dřív to býval Facebook, poslední dva roky jde primárně o Instagram a v oblibě zůstává stále YouTube,“ potvrzuje tendence internetový publicista Daniel Dočekal.

Šanci mají mladé sítě

  • V připojení na sociální sítě už zcela převládají mobilní telefony.
  • Ačkoli dominantní Facebook je na internetu už 15 let, Instagram devět, prostor pro nové sociální sítě tu je. Mezi dětmi je populární TitTok, Tellonym nebo Omegle.
  • Mezi chatovacími nástroji klesl na třetí pozici kdysi převažující Skype. Předstihl ho Messenger a WhatsApp. 

Průzkum se dotknul také skutečnosti, jakou důvěryhodnost mají mezi uživateli sociálních sítí klasická média. Nejen ta internetová. „Jen asi třetinu zajímá, kdo je jejich vlastníkem, většina lidí se o to nestará,“ připomíná Jan Kučmáš, odborník na public relations. Výjimkou je pouze Andrej Babiš. „V jeho případě je to ale dané silnou politizací tématu,“ doplňuje Kučmáš. Nemá to však překvapivě vliv na důvěryhodnost médií, která jsou s premiérem spojená. Nejvyšší důvěru v Česku mají veřejnoprávní média. Mezi rádii je na prvním místě Český rozhlas, v televizích vede Česká televize.

„Za pozornost stojí zjištění, že internetová média jako taková zaznamenala pokles důvěryhodnosti,“ říká Kučmáš. Vinu na tom mají třeba trollové, snahy Ruska ovlivňovat americké volby a taky záplava fake news. Lidé už slepě nevěří, co na internetu najdou. „Nemá to však vliv na konkrétní hlavní zpravodajské weby, jako je iDNES, Seznam nebo Aktuálně,“ uzavírá Jan Kučmáš.

Komentáře

Hlavní zprávy

Stížnosti byly vyslyšeny. „Hrobečky“ jsou pryč, naopak v Branické přibyly patníky

vydáno 19. září 2021  17:39

Rekonstrukce Branické ulice je v Braníku už několik měsíců velké téma. Nejprve místní řešili nevelké jámy, kam měly být umístěny nové stromy. Díry byly...  celý článek

Od Žižky k Tachovu. Váha nepřežila stavbu tunelu

vydáno 19. září 2021  5:55

Náměstí s váhou a tunelem – nová výstava nejen pro milovníky žižkovské historie.  celý článek

Politická kampaň je plná lží a „zákroků na penaltu“

vydáno 17. září 2021  14:34

Tématem voleb jsou Andrej Babiš, covid a migrace.  celý článek

Tipy na víkend. Potkat můžete své sousedy nebo vstoupit pod zem

vydáno 17. září 2021  10:57

Deník Metro přináší další tipy na akce, které můžete o víkendu navštívit. Kde strávit čas? Například v českých městech a obcích se už ode dneška koná akce...  celý článek

Vaše fotky z Prahy