metro.cz

Počasí v Praze

8 °C / 13 °C

Pátek 31. března 2023. Svátek má Kvido
Reportér MF DNES projel Prahu na elektrokoloběžce (13. září 2019). | foto:  Dan Materna, MAFRA

Elektrokola a koloběžky zatím povinné ručení mít nebudou

  16:30
Elektromobily jsou drahé, ale odpovědnost za škodu platí jako nejlevnější automobily.

Jsou segmenty, ve kterých poskytovatelé odpovědnosti z provozu vozidla, takzvaného povinného ručení, stále prodělávají. Například čerství držitelé řidičáků a také nákladní doprava. „Tam vychází, že nehodu zaviní v průměru každý třetí kamion,“ konstatuje Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

Problém pojišťoven spočívá v tom, že vyplácené škody se neustále zvyšují. „Výrazně stouply ceny prací v autoservisech, ceny náhradních dílů a také platy, od kterých se odvíjí například odškodnění zraněného nebo náhrada ušlého zisku,“ konstatuje Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Jenže ceny povinného ručení se drží relativně nízko. „Důvodem je velká konkurence na tomto trhu,“ doplňuje Matoušek a dodává, že asociace sdružuje třicítku pojišťoven.

Odškodnění pro rodiny

  • Vyšší úhrady z povinného ručení se týkají i odškodnění pozůstalých.
  • Průměrná výše plnění pro rodinné příslušníky řidičů, kteří nezaviněni zahynuli v autě, se pohybuje kolem 2,4 milionu korun.
  • Průměrné vyplacené bolestné z povinného ručení se od platnosti nového občanského zákoníku (2014) zvýšilo o 135 procent – z 42 tisíc korun na téměř 99 tisíc korun.

Do budoucna se pojišťovny musí vyrovnat s přibývajícím počtem elektroaut. Zatím se jejich povinné ručení stanoví v nejlevnější kategorii aut s motorem do jednoho litru objemu. Pokud jejich prodeje porostou, budou i tato vozidla způsobovat škody, a opravy takových vozů jsou často velmi drahé. Platby z jejich povinného ručení jsou zatím naopak příliš malé. „Tento segment je v Česku ještě velice malý, pojišťovny teprve zpracovávají kritéria, jak vypočítávat pojistku,“ říká pojistný matematik Petr Jedlička. Do ručení by se proto mohl nějakým způsobem promítnout třeba počet najetých kilometrů.

„S povinným ručením naopak pojišťovny nepočítají například u elektrokol nebo elektroběžek, které se stále více pohybují v běžném provozu,“ dodává analytik Jedlička. Bylo by to administrativně náročné, včetně registrace jako u běžných aut. „Zatím je tendence, aby se škody u elektrokol a podobných vozítek vyplácely z běžné odpovědnosti za škodu, kterou má člověk třeba v rámci pojištění domácnosti,“ konstatuje Petr Jedlička. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Spotlight, Zodiac a teď i Bostonský škrtič. Novináři nemusejí být ve filmech jen za idioty

Strážce streamu
vydáno 31. března 2023  14:00

STRÁŽCE STREAMU Poctivá a po všech stránkách sympatická detektivní práce z novinářského prostředí se na plátnech kin či malých obrazovkách už moc neobjevuje. Dívat se na...  celý článek

Známý lékař lidských srdcí: „Lékař není šéfkuchař, aby si držel tajemství jen pro sebe“

vydáno 31. března 2023  9:49

Svět miluje lidi veselé, akční a rozhodné. Petr Neužil, mediálně známý kardiolog z Nemocnice Na Homolce, k nim patří. Možná o něm nevíte, že má na kontě...  celý článek

Přechod na barefooty? Pozor na správný výběr. Zpočátku je lepší boty nejprve střídat

vydáno 31. března 2023  5:35

Tak jak jsme se narodili, je tělo v pořádku. Dokud mu nezačneme do optimálního pohybu klást překážky. To je princip, který razí fyzioterapeutka Jitka...  celý článek

Komerční sdělení

Vyhledejte a zarezervujte si ubytování v Chorvatsku na léto již nyní

vydáno 31. března 2023

Připravte se na léto a začněte si již plánovat svou letošní letní dovolenou. Jestli se chystáte do Čechy velmi oblíbené destinace – Chorvatska,...  celý článek