metro.cz

Počasí v Praze

8 °C / 10 °C

Čtvrtek, 21. listopadu 2019. Svátek má Albert.
Reportér MF DNES projel Prahu na elektrokoloběžce (13. září 2019).
Větší foto
Reportér MF DNES projel Prahu na elektrokoloběžce (13. září 2019). | foto:  Dan Materna, MAFRA

Elektrokola a koloběžky zatím povinné ručení mít nebudou

25. října 2019  16:30 Pavel Hrabica Metro.cz
Elektromobily jsou drahé, ale odpovědnost za škodu platí jako nejlevnější automobily.

Jsou segmenty, ve kterých poskytovatelé odpovědnosti z provozu vozidla, takzvaného povinného ručení, stále prodělávají. Například čerství držitelé řidičáků a také nákladní doprava. „Tam vychází, že nehodu zaviní v průměru každý třetí kamion,“ konstatuje Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

Problém pojišťoven spočívá v tom, že vyplácené škody se neustále zvyšují. „Výrazně stouply ceny prací v autoservisech, ceny náhradních dílů a také platy, od kterých se odvíjí například odškodnění zraněného nebo náhrada ušlého zisku,“ konstatuje Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Jenže ceny povinného ručení se drží relativně nízko. „Důvodem je velká konkurence na tomto trhu,“ doplňuje Matoušek a dodává, že asociace sdružuje třicítku pojišťoven.

Odškodnění pro rodiny

  • Vyšší úhrady z povinného ručení se týkají i odškodnění pozůstalých.
  • Průměrná výše plnění pro rodinné příslušníky řidičů, kteří nezaviněni zahynuli v autě, se pohybuje kolem 2,4 milionu korun.
  • Průměrné vyplacené bolestné z povinného ručení se od platnosti nového občanského zákoníku (2014) zvýšilo o 135 procent – z 42 tisíc korun na téměř 99 tisíc korun.

Do budoucna se pojišťovny musí vyrovnat s přibývajícím počtem elektroaut. Zatím se jejich povinné ručení stanoví v nejlevnější kategorii aut s motorem do jednoho litru objemu. Pokud jejich prodeje porostou, budou i tato vozidla způsobovat škody, a opravy takových vozů jsou často velmi drahé. Platby z jejich povinného ručení jsou zatím naopak příliš malé. „Tento segment je v Česku ještě velice malý, pojišťovny teprve zpracovávají kritéria, jak vypočítávat pojistku,“ říká pojistný matematik Petr Jedlička. Do ručení by se proto mohl nějakým způsobem promítnout třeba počet najetých kilometrů.

„S povinným ručením naopak pojišťovny nepočítají například u elektrokol nebo elektroběžek, které se stále více pohybují v běžném provozu,“ dodává analytik Jedlička. Bylo by to administrativně náročné, včetně registrace jako u běžných aut. „Zatím je tendence, aby se škody u elektrokol a podobných vozítek vyplácely z běžné odpovědnosti za škodu, kterou má člověk třeba v rámci pojištění domácnosti,“ konstatuje Petr Jedlička. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Příští stanice: nákupák. Linka 156 staví před OC Stromovka

Busy do Europarku jezdí ze Zbraslavic, Zruče a Žlebu.
vydáno 21. listopadu 2019  13:54

Vlastní autobus má štěrboholský Europark či Ikea na Černém Mostě. Do obchoďáku v Michli zákazníci jezdí na proud.  celý článek

Kouříš? Tak plať do zdravotního pojištění víc než nekuřáci! V Česku zatím bez šance

Ilustrační snímek.
vydáno 21. listopadu 2019  11:34

Ti, co dbají na zdraví, platí za hříšníky miliardy korun ročně.  celý článek

Pražské kachny umírají zbytečně. I kvůli pečivu

Zachráněná kachna
vydáno 21. listopadu 2019  5:02

Lidé z Modřan chtějí u rybníka varovnou ceduli. Ve Stromovce však nepomohla.  celý článek

Češi, mistři v odkládání řešení problémů. Televizní tma přijde za týden

Ještě jednou Hřebeny, jak se nazývá nejsevernější výspa Brd, jež dosahuje až do...
vydáno 20. listopadu 2019  14:47

Konec starého vysílání nastane nejdřív v Praze a jejím okolí.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám