Jsou segmenty, ve kterých poskytovatelé odpovědnosti z provozu vozidla, takzvaného povinného ručení, stále prodělávají. Například čerství držitelé řidičáků a také nákladní doprava. „Tam vychází, že nehodu zaviní v průměru každý třetí kamion,“ konstatuje Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
Problém pojišťoven spočívá v tom, že vyplácené škody se neustále zvyšují. „Výrazně stouply ceny prací v autoservisech, ceny náhradních dílů a také platy, od kterých se odvíjí například odškodnění zraněného nebo náhrada ušlého zisku,“ konstatuje Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Jenže ceny povinného ručení se drží relativně nízko. „Důvodem je velká konkurence na tomto trhu,“ doplňuje Matoušek a dodává, že asociace sdružuje třicítku pojišťoven.
Odškodnění pro rodiny
|
Do budoucna se pojišťovny musí vyrovnat s přibývajícím počtem elektroaut. Zatím se jejich povinné ručení stanoví v nejlevnější kategorii aut s motorem do jednoho litru objemu. Pokud jejich prodeje porostou, budou i tato vozidla způsobovat škody, a opravy takových vozů jsou často velmi drahé. Platby z jejich povinného ručení jsou zatím naopak příliš malé. „Tento segment je v Česku ještě velice malý, pojišťovny teprve zpracovávají kritéria, jak vypočítávat pojistku,“ říká pojistný matematik Petr Jedlička. Do ručení by se proto mohl nějakým způsobem promítnout třeba počet najetých kilometrů.
„S povinným ručením naopak pojišťovny nepočítají například u elektrokol nebo elektroběžek, které se stále více pohybují v běžném provozu,“ dodává analytik Jedlička. Bylo by to administrativně náročné, včetně registrace jako u běžných aut. „Zatím je tendence, aby se škody u elektrokol a podobných vozítek vyplácely z běžné odpovědnosti za škodu, kterou má člověk třeba v rámci pojištění domácnosti,“ konstatuje Petr Jedlička.