metro.cz

Počasí v Praze

-4 °C / 1 °C

Pondělí, 18. ledna 2021. Svátek má Vladislav.
Reportér MF DNES projel Prahu na elektrokoloběžce (13. září 2019).
Větší foto
Reportér MF DNES projel Prahu na elektrokoloběžce (13. září 2019). | foto:  Dan Materna, MAFRA

Elektrokola a koloběžky zatím povinné ručení mít nebudou

25. října 2019  16:30 Pavel Hrabica Metro.cz
Elektromobily jsou drahé, ale odpovědnost za škodu platí jako nejlevnější automobily.

Jsou segmenty, ve kterých poskytovatelé odpovědnosti z provozu vozidla, takzvaného povinného ručení, stále prodělávají. Například čerství držitelé řidičáků a také nákladní doprava. „Tam vychází, že nehodu zaviní v průměru každý třetí kamion,“ konstatuje Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

Problém pojišťoven spočívá v tom, že vyplácené škody se neustále zvyšují. „Výrazně stouply ceny prací v autoservisech, ceny náhradních dílů a také platy, od kterých se odvíjí například odškodnění zraněného nebo náhrada ušlého zisku,“ konstatuje Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Jenže ceny povinného ručení se drží relativně nízko. „Důvodem je velká konkurence na tomto trhu,“ doplňuje Matoušek a dodává, že asociace sdružuje třicítku pojišťoven.

Odškodnění pro rodiny

  • Vyšší úhrady z povinného ručení se týkají i odškodnění pozůstalých.
  • Průměrná výše plnění pro rodinné příslušníky řidičů, kteří nezaviněni zahynuli v autě, se pohybuje kolem 2,4 milionu korun.
  • Průměrné vyplacené bolestné z povinného ručení se od platnosti nového občanského zákoníku (2014) zvýšilo o 135 procent – z 42 tisíc korun na téměř 99 tisíc korun.

Do budoucna se pojišťovny musí vyrovnat s přibývajícím počtem elektroaut. Zatím se jejich povinné ručení stanoví v nejlevnější kategorii aut s motorem do jednoho litru objemu. Pokud jejich prodeje porostou, budou i tato vozidla způsobovat škody, a opravy takových vozů jsou často velmi drahé. Platby z jejich povinného ručení jsou zatím naopak příliš malé. „Tento segment je v Česku ještě velice malý, pojišťovny teprve zpracovávají kritéria, jak vypočítávat pojistku,“ říká pojistný matematik Petr Jedlička. Do ručení by se proto mohl nějakým způsobem promítnout třeba počet najetých kilometrů.

„S povinným ručením naopak pojišťovny nepočítají například u elektrokol nebo elektroběžek, které se stále více pohybují v běžném provozu,“ dodává analytik Jedlička. Bylo by to administrativně náročné, včetně registrace jako u běžných aut. „Zatím je tendence, aby se škody u elektrokol a podobných vozítek vyplácely z běžné odpovědnosti za škodu, kterou má člověk třeba v rámci pojištění domácnosti,“ konstatuje Petr Jedlička. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Jako z Pottera či Star Wars. Tohle si myslíte o tlačítku

Tlačítko na Františku
vydáno 18. ledna 2021  7:00

O své názory na bezkontaktní novinku se s námi čtenáři podělili na Facebooku.  celý článek

Restartujme srdce metropole, burcuje urbanista Jan Adámek

Václavské náměstí
vydáno 17. ledna 2021  18:50,  aktualizováno  19:05

Centrum Prahy bez turistů, zavřené obchody, hotely, restaurace – vše v důsledku pandemie. Poprvé v novodobé historii Česka přestalo srdce metropole na...  celý článek

S výstavbou moderního terminálu se začne nejdřív za čtyři roky. Nevyužité návrhy v koši neleží

Vítězný návrh na první podobu terminálu vysokorychlostní železnice v Česku.
vydáno 17. ledna 2021  5:56

Poblíž Nehvizd nacházejících se severovýchodně od hlavního města má za několik let začít vznikat jedna z nejmodernějších železničních staveb v Evropě....  celý článek

„Zabíjejte popírače klimatických změn.“ Název nové divadelní hry dráždí

Nápisy nad vchodem divadla oznamují nejbližší hru.
vydáno 16. ledna 2021  5:39

Švandovo divadlo uvede kontroverzní satiru Davida Finnigana on-line. Její název vyvolal velkou vlnu kontroverze i v Austrálii, kde měla hra premiéru.  celý článek

Vaše fotky z Prahy