metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 13 °C

Úterý 27. září 2022. Svátek má Jonáš

Další 1 fotografie v galerii
Někteří distributoři energií garantují, že na jejich rychlodobíjecích místech čerpáte energii z obnovitelných zdrojů. | foto: Pavel Hrabica, Metro.cz

Elektromobilita nám pročistí městský vzduch, vědí radnice českých měst

  6:00
O nové čerpačce na klasická paliva už nikdo nepíše. Ovšem otevření dalšího stojanu pro elektromobily je v Česku stále ještě malá událost.

Kolik je nyní v Česku aut na elektrický pohon, to lze odhadnout jen rámcově. Mělo by jich být už před deset tisíc. Přibývají však rychleji než v době, kdy si elektromobilita razila cestu.

Podobné je to i s elektrickými stojany. Teď už svěrákovsko-uhlířovskou píseň o slavném dni, kdy byl zaveden elektrický proud, připomínají jen chvíle, kdy provozovatel představuje nějakou technicky pozoruhodnou či jedinečnou „čerpačku“. Případně, když jejich počet dosáhl v daný okamžik kulaté cifry.

Na Brno nabito za patnáct minut
Taková chvíle nastala například minulý týden v pražských Kunraticích, na dohled od prvního metru dálnice D1. „Když jsme před jedenácti lety otevíral první dobíjecí stanici, přece jen jsem se domníval, že to tempo bude rychlejší,“ přiznal otevřeně Pavel Elis, předseda představenstva a generální ředitel Pražské energetiky (PRE).

Slavnost se tu konala ne proto, že Česko má další z přibližně osmi set elektrostanic s více než patnácti sty dobíjecími body. Důvodem bylo, že pro PRE to byla již třístá stanice (něco přes polovinu jich má firma v hlavním městě).

Důležitý byl i fakt, že tato nová stanice dobíjí podstatně rychleji, než běžné stojany. Autu s velkokapacitní baterií dodá energii na sto kilometrů jízdy už za pět minut. Na cestu do Brna, i s dostatečnou rezervou, stačí řidiči takového auta dobíjet nanejvýš patnáct minut.

Elektrizují také města, přibývají elektrobusy
Vstřícnost radnic a jejich aktivita jsou opomíjeným, ale důležitým činitelem pro rozvoj elektromobility u nás. „V poslední době stále častěji pozorujeme zájem a aktivitu měst a obcí při rozvoji sítě veřejných dobíjecích stanic,“ říká Martin Schreier, mluvčí společnosti ČEZ, která je největším českým dodavatelem elektřiny. Jedním z důvodů je i to, že se konkrétní místo ocitne na mapě elektromobility. „Obce tak přilákají třeba místním podnikatelům zákazníky, kteří by jinak jejich místa minuli obloukem,“ připomíná důvody Schreier.

Někde budují dobíječky i pro provoz vlastního městského vozového parku. Například na západě Čech. „Dopravní podnik Karlovy Vary ve spolupráci s energetickou společností vybudoval dva stojany pro dobíjení na jednom z dopravních uzlů, u Horního nádraží, další dva plánuje na letošní rok u Tržnice, centrálního uzlu karlovarské MHD,“ uvedl pro deník Metro Jan Kopál, mluvčí karlovarského magistrátu.

Hlavní město Praha uvedlo tento týden do provozu hned několik čistě elektrických autobusů pro tři frekventované linky. Ani rovinatý Hradec Králové se elektroautům nebrání. „Primárně vlastní síť nebudujeme, ale jiným investorům se snažíme vyjít pochopitelně vstříc,“ uvádí mluvčí královéhradeckého magistrátu Kateřina Šmídová.

Boží Dar nemá pouze Ježíškovu poštu
Na dlouhých štrekách elektrokamiony pravděpodobně ještě dlouho nepotkáme, ale ve městech může důsledná elektromobilita výrazně ulehčit ovzduší. Nebo lákat další ekologicky založené návštěvníky. Nejvýše položenou stanicí na proud je ta v Božím Daru v Krušných horách, hned na hranicích s Německem, která je známá také svou Ježíškovskou poštou. Rychlodobíjecí stanici vybudovali ve spolupráci s ČEZ a jsou tu dva stojany pro celkem čtyři auta. „Díky ní se může zvýšit také bezemisní doprava do nejvíce frekventované části Krušných hor, což zase prospěje životnímu prostředí,“ pochvaluje si starosta Božího Daru Jan Horník.

Vejce, nebo slepice?

  • Kdo má rozhýbat elektromobilitu v Česku – výrobci aut, nebo budovatelé dobíjecích stojanů?
  • Věčný spor o to, kdo může za opožděný rozvoj, pomalu utichá. Hybrid nebo čisté elektroauto má už v nabídce každá automobilka.
  • Také dobíječky přibývají rychleji. Údaje o tom, kolik jich v daném místě skutečně je, se však někdy liší. Například podle různých webů jich je v Hradci Králové pět, osm či deset, ale i víc.
  • Před 11 lety, v únoru 2011, byla otevřena v Praze první veřejná dobíjecí stanice pro elektrická auta.
  • V Karviné pak byla v srpnu 2018 uvedena do provozu dobíjecí stanice, kterou zásobují solární panely. Na zelenou energii vodní elektrárny je připojena i stanice v Písku.

Komentáře

Hlavní zprávy

Strach z vysokých účtů vede také k energetické vynalézavosti

vydáno 27. září 2022  13:04

Úřad vlády objevil Ameriku? V rámci úspor namontují ve Strakově akademii pohybová čidla a vymění staré žárovky za úsporné.  celý článek

V metropoli spustila povolební tancovačka. Křeslo primátora se hned neobsadí

vydáno 26. září 2022  18:55

Praha sobě v nové pražské koalici? To je zbytečné, stačí nám Starostové a Piráti, tvrdí vítězné Spolu.  celý článek

Zábradlí mizí z Náměstí Míru. Dejte pozor, zatím jenom po kouskách

vydáno 26. září 2022  5:11

Konec přebytečných klandrů započal. Překážky mizí i tam, kde to místní celkem dost překvapuje.  celý článek

Famózní premiéra v pražských Arkádách: unikátní Peugeot e-Legend poprvé v Česku!

vydáno 25. září 2022  18:32

V OC Arkády Pankrác se udála nevídaná věc. Ukázal se zde koncepční vůz, který nemá obdoby. Je autonomní, což znamená, že dokáže řídit zcela sám (i když...  celý článek