metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 22 °C

Pondělí, 15. července 2019. Svátek má Jindřich.
Nikol Stolle
Větší foto
Nikol Stolle | foto: Metro.cz

Facebook chce zpátky mladé lidi

20. února 2019  5:48 Petr Holeček Metro.cz
Třicetiletá Nikol Stolle vede od minulého roku největší českou social media agenturu Socialsharks, specializující se na budování komunit, komunikaci a marketing na sociálních sítích a vytváření obsahu. Na Facebooku, Instagramu i LinkedInu je tedy takovým žralokem ve vodě. Facebook, původně studentský web, nyní nejznámější sociální síť na světě, slaví v únoru 15 let od založení. Jak vypadaly jeho začátky u nás a kam směřuje v budoucnu?

Kolik aktivních uživatelů má momentálně Facebook v Čechách? A zvyšuje se stále toto číslo, nebo už dosáhlo svého maxima?
V současné době je to nějakých 5,3 mil. uživatelů, kteří jsou aktivní alespoň jednou měsíčně. I když se může zdát, že Facebook jako sociální síť upadá, není tomu tak a číslo jeho uživatelů stále roste. Od prosince minulého roku přibylo na Facebooku u nás skoro 100 000 nových registrovaných lidí. Toto zvyšování je dáno dorůstáním cílové skupiny Facebooku a také stárnutím uživatelské skupiny, neboť už to dávno není síť určená pouze mladým lidem, ale najdeme tam jak naše rodiče, tak třeba prarodiče.

Vzhledem k takovému počtu uživatelů, je možné, aby některá ze sociálních sítí Facebook předběhla?
To záleží na tom, jestli mluvíme o sociálních sítí u nás, nebo třeba v Rusku či Číně. Tam jsou jejich lokální sociální sítě mnohdy používanější než Facebook a mají mnohem více denně aktivních uživatelů. Na našem trhu ale tak velké konkurenty nemá. Z kvalitativního hlediska je na vzestupu Instagram, ten ale nyní stejně patří pod Facebook. S nárůstem různých sociálních sítí se mění i jejich význam pro uživatele a způsob používání. Nejde úplně říci, že by nějaká sociální síť byla „lepší“ nebo „horší“ než Facebook. Dnes se uživatelé většinou pohybují na více sociálních médiích a jejich aktivita na nich se překrývá. Pravdou ale je, že Facebook se postupem času stal pro uživatele „méně sociální“, ale zase pro ně získal více informační hodnotu. Facebook se dostal do stádia, kdy je vnímám jako mainstreamový informační kanál. Vznikají také úplně nové platformy s velkým potenciálem jako je třeba TikTok, který například v Číně, odkud pochází, má zatím rekordní čísla a i u nás ho mezi své aktivní kanály začínají řadit lokální youtubeři a influenceři.

Na co všechno využívají Češi Facebook a které jeho funkce jsou nejoblíbenější?
V počátcích byl Facebook sítí, kterou bylo “nice to have”, něco jako spolužáci, ICQ nebo Skype. Dnes je to tak, že by Facebook měli mít, ať už se bavíme o uživatelích, nebo firmách, které už sociální sítě zařazují do svého marketingového mixu. Facebook navíc už dávno není jen informačním médiem, které nám poskytuje informace pouze od klasických uživatelů sítě. Informace zde získáváme také od médií a firem, objevují se zde běžné zprávy, novinky ze světa a další toky informací, které jsou lidé běžně zvyklí konzumovat ve zpravodajství, novinách nebo v televizi. Zároveň tato média na Facebooku publikují zprávy, které zveřejňují na svých vlastních kanálech. Facebook se tak stává jakousi zajímavou informační sítí a z tohoto důvodu nedávno zavedl tzv.“prověřování news“.

Facebook jako takový patří k modernímu digitálnímu věku. Dá se tedy říci, že Češi používají tuto síť na všechno, ať už jde o seznamování, nakupování nebo k získávání informací o firmách, restauracích, nebo i k vyhledávání aktuálních zpráv. Nedokážu přesně určit, která z funkcí je neoblíbenější, ale rozhodně bych zde zmínila Messenger aplikaci, která velké části uživatelů nahrazuje SMS komunikaci, neboť jí používají i lidé bez profilu na Facebooku.

Facebook byl původně založený jako studentský web a v začátcích byl vnímán jako sociální síť pro mladší generaci. Jak je to dnes se složením uživatelů?
Narozdíl od začátku, kdy na Facebooku byla spíše mladší věková skupina, můžeme nyní na na této síti najít průřez téměř všech věkových kategorií. Celkově se skupina cílových uživatelů “postaršuje”, což souvisí s dorůstající generací Z. Je to jeden z důvodů, kvůli kterému vnímám Facebook více jako mainstremovou síť, protože generuje užitečný obsah napříč generaci. Jak jsem ale zmiňovala, mladší cílové skupiny se upínají k dalším komunikačním kanálům (TikTok, Instagram, dříve Snapchat). Facebook proto, aby si udržel co nejvíce uživatelů a hlavně jejich pozornosti velmi často přichází s novými formáty, které by měli zaujmout především mladší uživatele a vrátit jejich pozornost zpět k Facebooku.

Kromě spojování lidí je Facebook také marketingovým nástrojem s velkou efektivitou cílení reklamy. Kdy si firmy v Česku začaly uvědomovat jeho potenciál?
Samozřejmě tak, jak je to v online marketingu poměrně běžné, firmy objevily potenciál sociálních sítí mnohem později, než v západních zemích. Některým firmám uniká dodnes. Největší boom přišel logicky ruku v ruce s nárůstem uživatelské základny. Značnou dobu ale trvalo, než se firmy naučily správně pracovat s cílovými skupinami a oslovovat je inzercí. Některé značky mají problém se začleněním sociálních sítí do svého marketingu dodnes.

A proč by na jeho začlenění neměli firmy zapomínat?
Je velmi důležité vnímat Facebook jako plnohodnotnou součást marketingového mixu, a to nejen proto, že sociální sítě často přináší kvalitnější a relevantnější výsledky, než ostatní kanály. Pokud firma správně využívá potenciál sociálních médií, vhodnou optimalizaci a kreativu, může dosáhnout mnohem vyšších výsledků s několikanásobně nižší investicí do médií. I mezi velkými hráči na trhu, kteří své sítě využívají velmi efektivně, je stále co zlepšovat, neboť sociální sítě se stále mění a je to oblast, kde musíte být stále ve střehu a připraveni flexibilně pracovat a upravovat své strategie.

S fenoménem Facebooku se pojí také řada skandálů a negativních reakcí. Myslíte si, že mu lidé stále důvěřují, nebo budou mít tendenci síť opouštět?
Myslím si, že je to stejné jako s každou kauzou, která prolétne světem médií. Dlouho se o tom mluví ale na to, co lidé potom reálně udělají to vliv nemá. Když byla aktuální zpráva o Cambridge Analytica, tak jen několik lidí z mého okolí se rozhodlo zrušit si svůj účet a odejít. Tento úbytek po kauze byl opravdu minoritní. V této problematice mi přijde mnohem závažnější kauza ohledně ovlivňování voleb, která do velké míry souvisí i s fake news. Jsou dostupná analytika, která ukazují, že uživatelé Facebooku nad 50 let nejsou schopni rozlišit, co jsou fake news a co jsou reálné zprávy. Problém u těchto kauz a skandálů vidím spíše v malé edukaci lidí o tom, jak se na sociálních sítích správně chovat a čemu věřit.

Změnilo se kvůli fenoménu Facebooku chování lidí v realitě? Přesouvají hateři a trollové své chování na sociálních sítích i do běžného života, nebo jsou takoví jen pod rouškou anonymity?
Je to něco, co jsme mohli vidět i na různých fórech ještě předtím, než přišel na scénu Facebook. Digitalizace celkově vede k tomu, že někteří uživatelé, skrytí za svým počítačem v relativní anonymitě, získávají možnost vyjádřit se k čemukoliv a jakýmkoliv způsobem bez větších následků. Není to ale záležitost pouze Facebooku a sociálních sítí. Hateři jsou něco, co vždy bylo a vždy bude. V dobách, kdy neexistoval digitální svět, se tato skupina lidí sdružovala u jiných médií, ať už u televize, nebo při debatě v hospodě u piva. S nástupem digitálního světa a sociálních sítí se jen jejich pole působnosti rozšířilo. Sociální sítě jako jedny z mála médií dokáží reflektovat zpětnou vazbu přímo od uživatelů k dané značce. Značky tak mohou lépe komunikovat se svými fanoušky a zákazníky a zjistit jejich přání a potřeby, ale na druhou stranu musí často čelit ostré kritice. S našimi klienty řešíme tento problém neustále a máme i vytipované profesionální hatery, trolly, kteří to mají jako koníček ve volném čase a přesouvají se z jednoho profilu na druhý a často jim je i jedno, zda se jich daný problém zrovna osobně týká či ne, ale mají potřebu se k němu nějakým způsobem vyjádřit. Na jedné straně je skvělé, že můžeme slyšet opravdu všechny hlasy a názory, na druhou stranu se často vyjadřují více lidé, kteří k tomu nemají potřebné znalosti a tím mohou ovlivnit tonalitu daného profilu, či fóra a negativně tím ovlivnit i brand.

Jaké největší změny proběhly na Facebooku za dobu jeho fungování?
Takových změn a novinek bylo za těch patnáct let opravdu velké množství. Co bych ale ráda zmínila, je propojení Facebooku s Instagramem a zavedení Instagram Stories, což byl skvělý tah, díky kterému v našem prostředí Instagram převálcoval Snapchat. Velká změna přišla také s nástupem chytrých telefonů. Facebook byl jednou z platforem, která se nejrychleji přizpůsobila mobilnímu zobrazení a začala reflektovat fakt, že lidé na svých telefonech tráví více času a používají ho zejména vertikálně. Vertikální formáty fotografií a videí jsou věc, kterou bude do budoucna muset více akcentovat i YouTube. Inovativní změnou bylo zavedení Facebook obchodu a kolekcí, kde je možné pohodlně vybírat a mnohdy i nakupovat zboží stejně jako přes e-shop. Za zmínku stojí také uvedení Messenger Bots, přes které lze v zahraničí už i platit a rezervovat letenky, nebo nakupovat. Využití těchto chatbotů je velmi široké a prakticky záleží na tom, pro jaký účel jej naprogramujete.

Původně Facebook spojoval studenty univerzit. Nyní nám poskytuje řadu funkcí, od nakupování, po chatování. Co můžeme od Facebooku očekávat v následujících letech?
Myslím si, že Facebook bude nadále pokračovat ve stávajícím trendu, a to snažit se obsáhnout co nejvíce kanálů a ukrajovat si stále větší část naší pozornosti. Facebook v následujících letech vsadí na návrat ke svým kořenům a kromě úprav algoritmu, bude uživatelům servírovat více možností pro sdílení obsahu se svými blízkými. Stále významnějším trendem se stává vylepšování videoobsahu, kterého by mělo být již v tomto roce více jak 80 procent a možná budeme moci sledovat mocenský souboj o video views Facebooku a YouTube. Můžeme očekávat velký boj o videobsah a myslím, že bude velmi zajímavé tento souboj sledovat. Velký posun očekávám v oblasti AR (augmentované reality). Facebook údajně již testuje tento typ reklam, které by měly obsahovat výzvu, pomocí níž se přesunete do rozšířené reality. AR reklamy mohou být pro inzerenty i uživatele velkým hitem, protože si budete moci produkt přímo vyzkoušet online a ideálně i následně koupit. Také se nejen díky AR, ale i díky zapojení AI a inteligentnějších Messenger Bots, budeme setkávat kromě klasického využití i s gamifikačními prvky. Celkově Facebook plánuje více zapojit další interaktivní formáty, které v lidech vzbudí zájem a získají si jejich pozornost, protože o tu nám na sociálních sítích jde především. Budeme se setkávat se snahou vyrovnat se nově vznikajícím sociálním sítím, což jsme například mohli sledovat u zavedení Instagram Stories se snahou konkurovat vzrůstajícímu vlivu Snapchatu. Pokud by toto Facebook do budoucna nereflektoval, časem by se mohl zájem o něj snižovat a uživatelé by přesouvali pozornost na nové progresivnější sítě.

Komentáře

Hlavní zprávy

Nejvíc plýtváme s oblečením, jídlem a časem, říká student sociologie

Alvin Korčák
vydáno 15. července 2019  16:21

Vyznává minimalismus a na přednáškách nabízí i dalším lidem cesty, jak snížit počet věcí, které ani nepotřebují. V rozhovoru pro deník Metro mluvil mladý...  celý článek

Sbohem, Sheldone! Seriálový fenomén končí

Celá parta
vydáno 15. července 2019  13:11

Poslední epizoda seriálu Teorie velkého třesku bude dnes večer k vidění na stanici Prima Cool.  celý článek

Hon na správce rozbitých schůdků trval téměř měsíc

Děravý a bez nájezdu.
vydáno 15. července 2019  10:03

Rozbité chodníky, přerostlá zeleň nebo špatně značené přechody. To jsou časté nešvary, jejichž fotografie pravidelně zasílají čtenáři do rubriky Metro...  celý článek

Bulli bude vozit orosené poklady ze všech koutů Česka

Zleva: Jan „Johny“ Pavliš, Ivo Krejčiřík a Jirka Žardecký
vydáno 15. července 2019  5:44

Česko je známé i díky svému pivu. Většinou ale lidé sáhnou po „komerční“ značce. To se rozhodli změnit tři kamarádi z Brna. „Renovujeme staré hippie auto...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám