metro.cz

Počasí v Praze

5 °C / 17 °C

Pátek, 20. září 2019. Svátek má Oleg.

GALERIE: Parašutista Štengl má za sebou 14 tisíc seskoků. Skočil s ním i Ruda z Ostravy

  9:30aktualizováno  9:30
Letošní sezona parašutistům v Česku zvolna končí. Radost z ní může mít dvaačtyřicetiletý Roman Štengl, který na začátku září na svém domovském letišti v Dlouhé Lhotě u Příbrami oslavil svůj 14tisící seskok. Příští rok chce dosáhnout na patnáct tisíc.

Roman Štengl (v modrém) při výskoku z letadla při tandemovém seskoku. Pod ním už pracuje kameraman. | foto: skycentrum.czMetro.cz

Kolikátý rok už skáčete a při jaké příležitosti jste se ke skákání poprvé vlastně dostal?

Tohle je moje sedmnáctá sportovní sezona. První skoky jsem absolvoval v armádě.

Chytilo vás tehdy skákání na první pokus?

Nedá se říct, že bych hned věděl, že to bude moje profesionální životní dráha, ale jinak mě chytilo hned napoprvé.

Je ten váš počet seskoků nejvyšší v republice?

Roman Štengl.

Myslím, že momentálně jsem na prvním, maximálně na druhém místě. Každopádně v sezoně 2016 mám v plánu dotáhnout to na 15 tisíc skoků, a to už bych měl být bezkonkurenčně na prvním místě (úsměv).

Na který skok nejraději vzpomínáte a na který naopak rád zapomenete?

Speciální skoky z velké výšky

  • HALO - High-Altitude Low Openingje typ seskoku, při kterém parašutista opustí letadlo ve velké výšce (kolem 10km) a klesá volným pádem až do výšky 1 km, kde otevře padák. Tuto techniku výsadku používají zejména příslušníci speciálních sil, a to při operacích, kdy je nutno v maximální míře utajit svou přítomnost před nepřítelem.
  • HAHO - High-Altitude High Opening je metoda seskoku, při které parašutista otevře padák ve velké výšce a na místo určení postupným sestupem doplachtí. Akční radius se při tomto sestupu pohybuje kolem 50 km. Tento typ výsadku se volí, když existuje velké riziko například detekce a sestřelu letadla nepřítelem.

Zdroj: armadninoviny.cz

Rád vzpomínám na některé speciální armádní skoky, které jsem absolvoval. Byly to jednak skoky z malé výšky 200 metrů a naopak skoky HALO a HAHO z výšky nad 8000 metrů. Zajímavé byly rekordní skoky, které jsem organizoval a absolvoval, a také některé propagační skoky například do Prahy. Nezapomenutelný byl pro mě loňský skok ze tří C 130 Hercules s americkou armádou v Německu. Naopak by se člověk rád vyhnul skokům, kdy vznikne závada na hlavním padáku a je nutné otevírat padák záložní. Ale i to je součást parašutismu a zároveň další zkušenost.

Vaší doménou jsou tandemové seskoky. V čem se pro vás kromě toho, že s sebou „vezete“ pasažéra, liší od samostatného skoku?

Je to samozřejmě větší zodpovědnost, zatímco při běžném skoku se mohu soustředit jen sám na sebe, tak tady je nutné zklidnit klienta, který jde poprvé na seskok nebo vůbec poprvé do letadla. To znamená, že i když v průběhu letu odpovídám na spoustu otázek od pasažérů, i tak musím udělat všechny potřebné úkony a kontroly jako při svých samostatných seskocích. Kromě toho tandemový skok také klade mnohem větší nároky na techniky seskoku a přistání, případně řešení mimořádných situací.

Kolik lidí vám už uvěřilo a z výšky 4 kilometrů s vámi skočilo? Vedete si statistiku?

Mám něco pod 9500 tandemových seskoků

Zůstal vám v paměti skok s někým, s kým jste si to opravdu užil?

Roman Štengl (v modrém) se svým nejstarším tandemovým pasažérem, šestadevadesátiletým Ferdinandem Fairaislem.

Opravdu mimořádný zážitek byl letos rekordní tandemový seskok s nejstarším českým pasažérem panem Ferdinandem Fairaislem, kterému bylo 96 let. Člověk si při tom hrozně těžko uvědomuje, že skáče s někým, kdo je téměř o 60 let starší. Kromě toho jsem letos skákal i s několika dětmi mladšími 10 let. To jsou také velice vděční pasažéři a je příjemný pocit vědět, že jejich rodiče vám důvěřují natolik, že vám je svěří na skok z letadla. Pořád také ještě doufám, že letos stihnu skočit se svojí šestiletou dcerou.

Kromě tandemových skoků a výcviku nových parašutistů pracujete jako zkušební skokan. Jaká jsou u nich rizika?

Jsem na seznamu aktivních testovacích pilotů, kdy pro domácí i zahraniční výrobce zkoušíme nové padákové systémy a záchranné přístroje před jejich uvedením do provozu. U těchto skoků je riziko samozřejmě mnohem větší než u běžných skoků. Proto se na ně vybírají ti nejzkušenější skokani, u nichž se předpokládá, že si s případným problémem rychle a správně poradí. Navíc v případě zjištění, že navrhovaný systém nefunguje, jak má, pomohou i s řešením. Při seskocích, kdy se zároveň testuje i nový záložní padák, se běžně používá ve výstroji ještě padák třetí.

Co je potřeba, aby se člověk parašutismu jako zálibě – nebo u vás přímo povolání – mohl věnovat?

Je to samozřejmě dostatek finančních prostředků, protože to není úplně nejlevnější. Pak jako u každého sportu je potřeba dostatečná fyzická výbava, zvlášť u profesionálů, a kromě toho také chuť do dalších seskoků. Nejdůležitější roli ale hraje u tohoto sportu psychika.

Autor: Metro.cz

Hlavní zprávy

Úřady mají málo „detektivů“, nejlepší je čmoudila natočit

Ilustrační snímek
vydáno 19. září 2019  13:44

Plasty. Nekvalitní uhlí. V některých domácích kotlech se spalují neuvěřitelná svinstva.  celý článek

V Kyjích posnídáte na peroně

Štrúdl z tvarohového těsta s jablky
vydáno 19. září 2019  5:55

Každý, kdo dnes nechá auto doma, dostane od Prahy 14 kávu a štrúdl.  celý článek

Komerční sdělení

3 věci, které může udělat ČR do konce roku pro ochranu klimatu

3 věci, které může udělat Česká republika do konce roku pro ochranu
vydáno 18. září 2019  7:00

Slýcháme, že ti kdo protestují proti změnám klimatu, nenavrhují žádné dosažitelné cíle, že pouze “obchodují se strachem”. Není to pravda. Nyní naši...  celý článek

Češi stále častěji platí mobilem

Platba mobilem s NFC
vydáno 18. září 2019  5:55

Digitální placení výsadou mladých? Internetové bankovnictví zvládají bez potíží i senioři.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám