metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 16 °C

Středa, 22. září 2021. Svátek má Darina.

Dalších 12 fotografií v galerii
Práce na dně šachty je náročná. | foto: Metro.cz

GALERIE: Podívali jsme se do průzkumné šachty metra D. Bagry jsou už 31 metrů pod Pankrácí

  5:08
Stroje utichly a prach si sedá do louží na dně jámy. Všude je bahno. Teplota je kolem pěti stupňů Celsia. Je čtvrtek 14. listopadu a my jsme se nechali spustit do nejhlubší šachty, která je součástí průzkumných prací metra D.

Jako první nás zajímá, zda může chladné sychravé počasí ovlivnit hloubení. „Teploty by musely být pod minus pět stupňů, aby počasí omezilo práce na betonážích,“ říká Štěpán Obrhel, technolog přípravář ze společnosti Hochtief cz.

Fotogalerie

Stavební firma staveniště na Pankráci převzala letos 31. května. Nyní jsou bagry zhruba 31 metrů pod zemí. Než se ale mohlo začít hloubit, musela společnost vybetonovat zpevněnou plochu, udělat přeložky sítí, vody a kanalizace a postavit zázemí. Poté se zahájilo vrtání pilot šachty, tedy svislé železobetonové konstrukce kruhového průměru, které zamezují sedání nebo zborcení konstrukce a dovolí dělníkům odtěžovat jámu. Jedna pilota má průměr 1,2 metru. V šachtě o průměru 21 metrů jich je 74.

V době, kdy byl reportér Metra spuštěn jeřábem do jámy, začínali dělníci připravovat takzvaný mikropilotový deštník. Ten bude tvořit 34 kusů ocelových dutých trubek. A jak už název napovídá, půjde o půlkruh nad budoucím tunelem. Deštník poslouží k zajištění nadstropí při ražbě prvních dvanácti metrů tunelu, aby nedocházelo k sesuvům nebo k vypadávání horniny.

Co s jámou?

Kruhová šachta, kterou právě Hochtief cz na Pankráci hloubí, bude sloužit jako větrací objekt budoucího metra D. Také ostatní tři šachty budou mít v budoucnu svůj účel. Například jáma, která se nachází jižně od křižovatky Na Strži – Budějovická, vzniká v ose budoucího přestupného tunelu mezi stanicemi Pankrác C a D. 

Hochtief cz tu nejen hloubí, ale zároveň dělá i geologický průzkum. „Vše je sledováno online a zatím je vše v pořádku. Společnost má průběžná data. Také zasedá rada monitoringu, která vyhodnocuje výsledky jednotlivých měření,“ říká Obrhel. Měřidla jsou i ve zmíněných pilotách a měřicí body se osadí i v budoucím tunelu. Ten se začne razit příští rok. Aktuální výsledky se také porovnávají s plánem projektantů, který vychází třeba i z historických pramenů. Důkladný průzkum je potřeba kvůli řadě komplikovaných skutečností, které stavbu budou doprovázet. Tunel metra D totiž podchází stávající trasu metra C. Tunely od sebe budou vzdáleny necelých 13,2 metru. 

Stroje v šachtě

  • V jámě jsou nyní dva bagry a jeden stroj na vrtání pilot.Jeden z bagrů je v jámě už od začátku a podhrabává se (video najdete na YouTube kanálu Hochtief cz). Druhý do jámy dali pomocí jeřábu o nosnosti 350 tun. Spouštěli ho do jámy ve fázi, kdy bagr, který byl na povrchu, už kvůli délce ramene nedosáhl do jámy. 
  • Bagry se budou používat také pro ražbu tunelu. Bagr se širším ramenem je takzvaný tunelbagr, tedy speciální bagr, který má větší vyztužení a samozhášecí zařízení.
  • V šachtě je také stroj na vrtání pilot deštníku. Ten se již používal při ražení tunelu metra A (z Dejvic do Motola).

Komentáře

Hlavní zprávy

Komerční sdělení

Nejpřekládanější jazyky: S čím se překladatelé nejčastěji potýkají?

vydáno 22. září 2021

Ačkoliv se to tak na první pohled nemusí vůbec zdát, překladatelství je velmi náročná práce. Ať už se jedná o překlad z jakéhokoliv jazyka, vždy je třeba...  celý článek

Prohlídky jsou důležité. Kromě změření dioptrií dokážou odhalit i závažné choroby

vydáno 21. září 2021  5:29

Zvláště po 60. roce života by vaše kroky měly směřovat k očaři každý rok. Ve skutečnosti ale více než čtvrtina seniorů v posledním roce v oční ordinaci...  celý článek

Nedoceněný vitamin D. Češi ho mají málo a spousta z nich o tom ani neví

vydáno 20. září 2021  15:03

Je to možná překvapivé, ale nedostatek vitaminu D je jedním z důvodů, proč v zimě či na jaře onemocníte chřipkou nebo jinými respiračními onemocněními....  celý článek

Stížnosti byly vyslyšeny. „Hrobečky“ jsou pryč, naopak v Branické přibyly patníky

vydáno 19. září 2021  17:39

Rekonstrukce Branické ulice je v Braníku už několik měsíců velké téma. Nejprve místní řešili nevelké jámy, kam měly být umístěny nové stromy. Díry byly...  celý článek

Vaše fotky z Prahy