metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 10 °C

Středa 24. dubna 2024. Svátek má Jiří

Hledání parkovacího místa zabere 25 hodin ročně, tvrdí analytik. Jako příklad použil Holešovice

  5:50
Štvalo ho, že se s některými problémy nic neděje, a rozhodl se to změnit. Založil projekt Advanced City a snaží se analyzovat situace, které trápí tisíce lidí, a to nejen v Praze. „Zastupitelstvo začne problém řešit, jen pokud bude mít v ruce něco, díky čemu ta rozhodnutí bez obav udělá. Zastupitelstvo, podobně jako top management banky, potřebuje jasné závěry a doporučení, nikoliv 150 stránek studie, ze které nic nevyplývá,“ říká pro deník Metro analytik Aleš Fojtík.

Další 1 fotografie v galerii
ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Tvrdíte, že obyvatel paneláku či činžáku v Holešovicích stráví hledáním parkovacího místa ročně až dvacet pět hodin. Jak jste to spočítal?
Dvacet pět hodin je spíše spodní hranice, pokud někdo vyjede dvakrát týdně a vrací se domů po 18. hodině. Téma parkování je jedna z věcí, která mne ve veřejném prostoru štve. Večer pravidelně objíždím přecpanými ulicemi místečka, kde bývá volno. Jedno takové hledání mi v průměru zabere pět minut, dalších pět minut mi zabere cesta pěšky, protože nakonec parkuji dobrých pět set metrů od domu, a další den musím jít zase pět minut zpět k autu. Při dvou cestách autem týdně je to ročně: 15 minut krát 2 krát 50 týdnů. Takže 1500 minut, tedy 25 hodin. Násobím padesáti, protože nepočítám týdny dovolené, kdy člověk není doma. Pro validaci jsem svou zkušenost nasdílel přes sociální sítě. Zpětná vazba od desítek lidí byla jednoznačná. Většina reagujících si stěžovala, že jim jen jízda autem při hledání parkování zabere spíš 10 minut. Na Praze 11 i více. Na sociálních sítích se ale ozývají nejvíce ti, kteří si vybavují extrémní situace.

Jak je možné tato data využít?
Jakmile dokážete nějaký problém dobře pojmenovat datově, tím myslím popsat jeho velikost a podstatu, je snazší posoudit možnosti jeho řešení. Například můj náklad na parkování není 1200 korun za modrou zónu, ale navíc i 25 hodin mého času a nafta, kterou spotřebuji při hledání místa. Svým časem a projetým benzinem platí i ti, kteří „zadarmo“ parkují v částech města bez modré zóny. Tyto typy informací mohou využít zastupitelstva a komise při zvažování variant řešení. Nejde jen o náklady na výstavbu, ale i o celkový efekt, který řešení parkování může přinést. Lidé ušetří čas, bude menší provoz v obytné čtvrti, nižší emise a podobně. Mým cílem je přinášet širší pohled na to, jakou hodnotu může území či projekt lidem a okolí přinést. Město je tu přece pro nás občany a ne my pro něj.

Aleš Fojtík

Lukrativní zboží

  • Ceny garáží v Praze se za poslední tři roky zdvojnásobily. Podle loňské analýzy společnosti M&M Reality poptávka po garážích a parkovacích stáních v poslední době výrazně roste a s ní i jejich ceny. 
  • Jako příklad společnost uvádí staré garáže v oblasti okolo Budějovické ulice v Praze 4. Před třemi lety se tu garáž prodávala za cenu okolo 250 tisíc korun, dnes za ni kupující platí i 500 tisíc korun.

Zabýval jste se i krytými místy v Praze. Kolik podle vaší analýzy stojí v průměru v Praze garáž?
Cenu jsem v poslední době analyzoval jen pro městské části 4, 6 a 7. Prodejní cena garáží začíná na 350 tisících a v Praze 6 jde i přes 2 miliony. Střed se pohybuje od 500 do 800 tisíc podle čtvrti a blízkosti centru. Pronájem je pak obvykle mezi 1000 a 4500 korunami, střed mezi 2000 a 2500 korunami. Problém ale je, že v Praze 4, 6 a 7 garáže skoro nejsou. Například na Praze 7 jsou podle pěti realitních serverů volné jen tři garáže. Na zhruba 40 tisíc obyvatel. Asi by se nějaká další našla v tunelu Blanka anebo přes další inzeráty, ale budou to jednotky. Na druhou stranu, nebudete-li mít garáž do 100 metrů od domu, tak za ni stejně 2500 korun měsíčně nebude chtít platit.

Vznikla už i nějaká studie, kterou využila konkrétní městská instituce?
Mám v různých fázích přípravy studie jak pro městské instituce, tak například pro bytové družstvo ohledně podzemního parkování navyšující stávající kapacitu a kultivující okolní prostředí. Lidé chtějí kolem míst, kde žijí, prostor, zeleň a ne koukat na velké parkoviště. Také poptávají nabíječky pro elektromobily, kterých je málo. Jinde řešíme revitalizaci a rozšíření stávajících garáží postavených na pozemcích města. Míst, kde je třeba parkování řešit, je spousta. V některých ulicích třeba v Řepích či v Praze 4 mohou mít kvůli parkování problém projet hasiči. Řeším i téma využití parkoviště v jedné horské lokalitě. Posledních 30 let se na něm nic nezměnilo. Každý parkuje, jak chce, ani pruhy vymezující jednotlivá místa tam nejsou. Efektivní využití místa by bylo například schovat parkoviště pod zem a nad zemí dát prostor obchodům, restauracím a volnočasovým aktivitám, ze kterých by bylo možné projekt financovat. A vytvořila by se tak i nová pracovní místa. 

Autor: Marek Hýř Metro.cz

Hlavní zprávy

Důležité je přijmout svoji identitu a bojovat za svá práva, říká manažerka Klára Sobotková

vydáno 23. dubna 2024  18:30

Ve světě, kde dominovali muži, se odvážila zaujmout klíčové pozice. Klára Sobotková se stala průkopnicí průmyslového sektoru v České republice. Od roku...  celý článek

Ve čtvrtek vše předvedeme lidem a já se už nemůžu dočkat, těší se Anna K.

vydáno 23. dubna 2024  12:30

Čerstvá držitelka Ceny Anděl za píseň Údolí včel Anna K. zve své fanoušky na dva koncerty. V pražském Foru Karlín ve čtvrtek a o dva dny později v...  celý článek

Braník ve víru změn. Nový biotop hlídá tučňáčí rodinka. Z ohořelé ostudy bude park

vydáno 23. dubna 2024  5:30

Kouř na obloze a zvuk sirén. V Braníku v poslední době evergeen. Opuštěný areál bývalých stavebnin hoří několikrát do roka. Objekt na začátku Vrbovy ulice...  celý článek

U sebe doma vyrobím, na chalupě si pak posvítím? Jenže je to trochu jinak

vydáno 22. dubna 2024  18:30

České obecné fotovoltaické prostředí srší optimismem, ale současně v něm vládne mezi lidmi hodně legend. Jednou z nich je třeba možnost sdílení energie...  celý článek