Tip na výlet
Vojslavický dvojmost – dvouposchoďový most přes řeku Želivku. Jedním z fascinujících technických unikátů České republiky je dvojúrovňový most na dálnici D1, který se klene přes řeku Želivku mezi obcemi Píšť a Vojslavice, zhruba 15 kilometrů od Humpolce. Tento jedinečný most má dvě patra – spodní část slouží místní dopravě a spojuje obce na obou březích řeky, zatímco horní patro je součástí dálnice D1, která propojuje Prahu s Brnem. Mnozí ani netuší, že na 74,5. kilometru dálnice D1, směrem na Brno, projíždí po mostu, který má doslova dvě podlaží. Původní dálniční most, dlouhý 138 metrů, byl navržen k překlenutí údolí řeky Želivky a jeho stavba započala již v roce 1939. Práce však byly v roce 1942, během druhé světové války, přerušeny a stavba byla pozastavena. Po skončení války byla v roce 1945 konstrukce obnovena touž stavební firmou. Do konce roku 1950 byl most téměř hotový – zbývalo dokončit pouze poslední mostní pole na východní straně. Komunistická vláda se však tehdy rozhodla celý projekt dálnice zastavit. Most tak zůstal stát téměř opuštěný uprostřed přírody, kde jej sporadicky využívali jen turisté a lesníci. Když se v 60. letech obnovilo budování dálnice D1, narazili stavitelé u tohoto úseku na zásadní problém. Původní projekt počítal s extrémně strmým klesáním k mostu, což však moderní dálnice nemohla splňovat. Jako jediné možné řešení se nabízela výstavba nového mostu. Problém však byl, co udělat se starým mostem – jeho demolice by byla nákladná, a navíc se ukázalo, že na úzkém ostrohu není dostatek místa na stavbu druhého mostu vedle stávajícího. Nakonec bylo rozhodnuto o velmi netradičním, ale zároveň geniálním řešení. Vedle původních pilířů byly vybudovány čtyři nové, které převyšují ty původní o 12 metrů. Na těchto nových pilířích byla postavena masivní ocelová mostovka, která tvoří horní patro mostu, po němž dnes vede dálnice D1. Původní most byl zachován a nadále slouží jako místní komunikace spojující Hořice a Vojslavice. Celý projekt byl dok