metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

Jak mají vypadat nové směrovky pro MHD? Za pokec o nich vám dokonce i zaplatí

  5:31
Organizátor dopravy shání dobrovolníky ochotné zúčastnit se průzkumu na Palmovce. Výsledky ovlivní navigační systém.

Další 2 fotografie v galerii
Nový jednotný informační systém se testuje půl roku na Palmovce. | foto: ROPID

„Pomozte nám, aby se v džungli metropole už nikdy nikdo neztratil,“ vyzývá na svém Facebooku organizátor pražské hromadné dopravy ROPID. Podle mluvčího organizace Filipa Drápala, kterého deník Metro oslovil, nyní její pracovníci hledají Pražany, kteří by se chtěli zúčastnit průzkumu na Palmovce. Tedy na místě, kde se prototyp nového navigačního systému Čitelná Praha, respektive jeho podoba a funkčnost, nyní několik měsíců testuje. „Průzkum bude časově delší, zato placený. Jeho výsledky pak poslouží k případné úpravě toho, jak nové cedule na Palmovce vypadají, a také pro instalaci v dalších plánovaných stanicích – třeba na Hájích nebo Náměstí Republiky,“ vysvětluje pro deník Metro Drápal.

Sedm stovek za cedule
Vybrané účastníky chtějí zaměstnanci ROPID podle svých slov odměnit sedmi sty korunami a možností být těmi, kdo pomůžou udělat Prahu čitelnější. Proklik na formulář, jehož prostřednictvím se mohou přihlásit i čtenáři Metra, lze nalézt na Facebooku ROPID. Projekt Čitelná Praha má podle jeho autorů za cíl představit chytrý navigační systém pro moderní město.

Pokud nejste ochotni se průzkumu zúčastnit osobně, můžete se o svůj názor podělit alespoň on-line. „Pomozte nám ověřit, jak nová koncepce jednotné navigace v ulicích i ve veřejné dopravě funguje. Vyplňte dotazník, jehož prostřednictvím vás můžeme oslovit pro sběr zpětné vazby na nový navigační systém, který je testován na Palmovce,“ dodává Drápal s tím, že promyšlený a jednotný systém zlepší každodenní život ve městě. „Ať už se v něm lidé pohybují pěšky či na kole, hromadnou dopravou, autem, nebo kombinovaně. Ať se jedná o pracující, děti či studenty, osoby se sníženou možností pohybu a orientace, seniory, nebo třeba cizince. Prostě pro všechny,“ komentuje Drápal.

Palačák i Čerňák
Mezi další testovací lokality pro nové cedule a směrovky se mají letos zařadit nejen zmiňované přestupní uzly Háje a Náměstí Republiky, kde se budou zkoušet kombinace všech prvků jak v metru, tak na povrchu i v rámci jednotlivých tramvajových a autobusových zastávek. Testovat se bude také v terminálu Černý Most, který má v budoucnu projít rekonstrukcí, a také na Palackého náměstí. Zde se před pár týdny na sloupu objevila výrazná svítící černá kostka opatřená charakteristickým symbolem metra. „Na náměstí vyzkoušíme nové obelisky s intuitivními mapami blízkého i širšího okolí a také nový design klasických rozcestníků. Novým prvkem označování vstupů chceme vybavit všechny vstupy do stanic metra i železnice, kde mají lidé problém metro nebo vlak najít. Systém pěší navigace budeme zkoušet i na pěší trase ze Staroměstského náměstí na Výstaviště,“ uzavírá ROPID.

Chodit pěšky po Praze má být radost

  • První instalace nového systému proběhla minulé léto ve stanici metra Palmovka a v jejím okolí. Objevily se tu například takzvané totemy, obelisky, směrovky nebo nová grafika tabulí v metru. Nechybějí tu ani nové mapy. Ty zobrazují okolí, zhruba pět minut chůze od daného místa.
  • Celý projekt Čitelné Prahy je postavený na sbírání zpětné vazby od široké veřejnosti i zástupců různých skupin cestujících, jako jsou třeba zrakově či pohybově znevýhodnění.
  • „Proto je nutné všechny nové prvky podrobit několika typům uživatelských průzkumů, od klasických anket a dotazníků přes doprovázené návštěvy, pozorování spontánního chování lidí i moderované skupinové diskuze, takzvané focus groups. Na základě těchto průzkumů i provozních zkušeností s prototypy nových prvků a s aplikací nové grafiky na stávající nosiče pak bude prvotní návrh následně doladěn do podoby, která bude nejen esteticky kvalitní, ale také uživatelsky přívětivá a funkční pro samotný provoz a údržbu,“ uvádějí zástupci organizátora dopravy ROPID.
  • První uživatelské průzkumy chce nyní ROPID spouštět na Palmovce, další budou následovat na Palackého náměstí a v jiných lokalitách, kde se nějaké nové prvky nebo jejich nová podoba objeví.
  • Na projektu Čitelné Prahy spolupracuje celá řada pražských organizací. Kromě ROPID je to Dopravní podnik hlavního města Prahy, pražský institut plánování a rozvoje, Operátor ICT, Prague City Tourism, Technická správa komunikací, Technologie hlavního města Prahy, ale i jednotlivé odbory pražského magistrátu, Středočeský kraj a také třeba celostátní Správa železnic.
  • Cílem je v dalších fázích zapojit i další subjekty, aby byl systém v Praze opravdu jednotný a poskytoval komplexní službu v rámci celé udržitelné mobility Pražanům i návštěvníkům metropole bez ohledu na to, jestli cestují pravidelně nebo jen občas. JAR

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek