metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 14 °C

Pondělí 3. října 2022. Svátek má Bohumil

Větší foto
Ilustrační snímek | foto: Iva Špačková, iDNES.cz

Jaká pravidla platí při zranění v MHD? Kolik mohou poškození dostat? Deník Metro poradí

  13:39
Ať už v Praze dojde k úrazu při nehodě tramvaje, autobusu či trolejbusu, zranění mají vždy právo na odškodnění. Odpovídající finanční částku pak většinou sám nabídne dopravní podnik. Celý mechanismus se tak výrazně liší například od srážky dvou aut, kdy se lidé mohou přít o to, kdo je na vině.

„Ať už jsou následky velmi vážné, nebo jde jen o zlomeniny, poškození či pozůstalí mají nárok na odškodnění. Vůbec je přitom nemusí zajímat řidič a jeho případné zavinění – odškodnění jde totiž ze strany dopravního podniku, respektive z jeho pojistky. Je tím zaručeno, že bude dostatek peněz na odškodnění všech poškozených. Kdyby měl například třicet vážně zraněných cestujících odškodňovat řidič, jehož vážným pochybením se nehoda stala, nebylo by reálné peníze získat,“ říká Tomáš Beck z poradenské společnosti Vindicia, která v podobných případech pomáhá poškozeným. 

Pokud má nehoda, ve které figuruje MHD ty nejhorší možné důsledky, na pozůstalé myslí nový občanský zákoník. Ten vyžaduje vysoké odškodnění pro všechny, kteří ztrátou trpí. Nárok tak mají podle právníků z Vindicia všichni příbuzní, kteří prokáží, že měli s obětí nehody dobré vztahy. 

Nízké odškodnění

  • Dopravní společnosti odškodnění podle společnosti Vindicia rády řeší hromadně se všemi dotčenými a spoléhají se na to, že poškození částku přijmou. 
  • „V Česku jsme řešili situaci, kdy boural autobus plný malých dětí. Rodičům bylo nabídnuto v podstatě jen symbolické odškodnění v řádu nižších desítek tisíc, ačkoliv některá zranění byla ošklivá. Takový přístup se nelíbil rodičům děvčátka, které zdaleka nemělo nejvážnější úraz. Jako jediní se rozhodli bojovat o adekvátní částku, která by odrážela například i nemateriální újmy. Nakonec pro dcerku získali přes milion,“ vzpomíná na konkrétní případ Tomáš Beck ze společnosti. Vindicia. 
  • V hromadných dopravních prostředcích je někdy pěkná tlačenice, takže může lehce dojít k úrazu. Třeba tím, že někdo někomu omylem šlápne na nárt nebo ho nešťastně uhodí taškou. „V takovém případě poškozený musí vše nahlásit řidiči, ten přivolá Policii ČR a ta již případ řeší, aby označila viníka. Zde je odškodnění složitější, neboť se odškodňuje proti viníkovi a dle jeho finančních možností,“ uvádí Beck. 
  • Může se ovšem stát, že zranění vznikne v souvislosti s jízdou – třeba když řidič prudce zabrzdí. Zde musí poškozený získat potvrzení o úraze, který se stal v daný den, v konkrétním spoji a odškodnění se vede proti dopravnímu podniku v rámci jeho pojištění odpovědnosti.

Poslední případ usmrcení, ve kterém figurovala hromadná doprava, se přitom stal jen před několika dny u zastávky Na Petřinách, jen pár kroků od vysokoškolských kolejí. Zde tramvaj usmrtila nepozornou jednadvacetiletou ženu. 

„Částky pro přímé příbuzné se pohybují kolem milionu korun, a pokud zde zůstane nezletilé dítě, má nárok na výživné až do 26. roku – pokud studuje,“ dodává tým Vindicia. 

Většina srážek tramvaje s chodcem, která se v hlavním městě odehrají, není smrtelná. Pokud se ale některé z osob stane újma na zdraví, probíhá takzvaná komisionální prohlídka tramvaje. Tato prohlídka se obvykle uskutečňuje týden po události, kdy je vůz policií po nehodě odstaven do speciálního ochranného boxu a tam zaplombován. Po týdnu se sundá plomba a jde se za účasti odborníků vyšetřovat. 

Srážkám tramvají s chodci se snaží v metropoli zabránit osvětová kampaň s názvem Neskákej mi pod kola! Počet podobných střetů totiž každým rokem stoupá, přičemž v loňském roce došlo na smutný rekord. Jedoucí tramvaj tu usmrtila osm chodců. Tým projektu v rámci kampaně například v březnu vyslal speciální žlutočernou tramvaj T3R. P, která má na přední masce vyobrazenou hlavu nebožtíka. 

Preventivní tramvaj poté zaměstnanci dopravního podniku v červenci doplnili namalováním obrysů nebožtíků do kolejišť, které mají Pražany odradit od přecházení na nejfrekventovanějších místech. 

„Lidé si často například neuvědomují, že brzdná dráha nezatížené tramvaje z 50 kilometrů v hodině činí zhruba 42 metrů, při zatížené ještě více,“ uvádí Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy, jež projekt podporuje.

Komentáře

Hlavní zprávy

Hořící lampy a štamgasti. Deník Metro nahlédl pod ruce dispečerům z Holešovic

vydáno 3. října 2022  16:14

Své dispečerské pracoviště s nepřetržitou službou zprovoznila městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) v holešovické centrále krátce po...  celý článek

Jako led ve Zlíně? Bruslaři z Nikolajky míří do Jinonic. Bronzová, Letňany a Kobra to jistí

vydáno 3. října 2022  6:00

Populární zimní stadion Nikolajka přerušuje minimálně na celou současnou sezonu provoz. Majitelé to zdůvodňují havarijním stavem strojovny i skokovým...  celý článek

Hlídač. I přes deštivé počasí nám posíláte desítky fotografií se zajímavými postřehy z celé Prahy

vydáno 2. října 2022  19:00

Čtenáři deníku Metro jsou jedni z nepodnikavějších. Jak si jinak vysvětlit ty hromady fotografií, o které jste se s námi podělili v rámci naší rubriky...  celý článek

Historický tunel zmizel pod sutí. Za oběť konstrukce nádraží Vysočany však nepadl

vydáno 2. října 2022  16:18

„Posílám poslední zbytky z kamenné valby starého podchodu pod stanicí vlaku Praha-Vysočany,“ píše nám čtenář Jan Dvorský, který za svůj fotoúlovek získává...  celý článek