metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 12 °C

Sobota, 16. října 2021. Svátek má Havel.
Navigace v Blance konečně funguje. | foto: Facebook Adama Scheinherra

Kam s jízdenkami a jak běží navigace v Blance?

  8:58
Pražané čelí mnoha změnám, hlavně v dopravě a v MHD. Na nejčastější otázky čtenářů proto odpovídá deník Metro.

Magistrát, dopravní podnik i další instituce mění svými rozhodnutími v posledních týdnech způsob, jakým se v hlavním městě žije. Většinou to pro Pražany znamená sáhnout o něco hlouběji do kapsy, jindy mají někteří problém se v novotách zorientovat. Deník Metro se snaží najít odpověď na nejčastější dotazy čtenářů.

Kde se zbavím starých jízdenek na MHD?
Začátkem srpna si kvůli tarifním změnám připlácejí zejména ti cestující, kteří byli zvyklí využívat při cestování hromadnou dopravou jednorázové jízdenky. Lístek napůl hodiny nově stojí nikoli původních 24, ale 30 korun a devadesátiminutový zdražil z 32 na 40 korun. Dražší jsou také SMS jízdenky. Pokud vám doma zbyly staré, levnější, a tedy již neplatné jízdenky, nezoufejte. Dopravní podnik je vykupuje. Zájemci je mohou až do 31. srpna přinést na některá oficiální prodejní místa.

„Výkup do pěti kusů jízdenek probíhá na všech předprodejních místech firmy Cross Point, a to až do 31. srpna 2021. Tato firma zejména v prostorách metra zajišťuje prodej lístků od roku 2008. Výkup více než pěti jízdenek probíhá v centrálním dispečinku v ulici Na Bojišti v Praze 2. Konkrétně na přepážkách číslo 1 až 9,“ uvádí tiskový odbor dopravního podniku.

Infocentra na Andělu, hlavním nádraží, Hradčanské, ruzyňském letišti, magistrátu, na Můstku a Nádraží Veleslavín jízdenky zpětně nevykupují. Výkup v trafikách je pak omezen pěti kusy od jedné nominální hodnoty z důvodů kontroly jejich pravosti. Od1. září do 31. ledna příštího roku bude zpětný výkup papírových jízdenek možný již pouze v budově centrálního dispečinku.

K čemu je mi fakt, že v tunelech Blanka nově chytím signál pro navigaci, když podle předpisů nemohu za jízdy manipulovat s telefonem?
Tahle otázka k nám do deníku Metro dorazila hned v několika variantách. Tým náměstka primátora Adama Scheinherra, jenž má v hlavním městě na starosti dopravu, se totiž nedávno pochlubil tím, že v tunelovém komplexu Blanka konečně funguje navigace. V úseku Malovanka, Prašný most a Letná je díky práci TSK Praha a odborníků z Fakulty dopravní ČVUT nově možné využívat dopravní mobilní aplikaci Waze. Navigace jakéhokoli typu totiž v podzemí dosud nefungovaly.

Zkušební provoz technologie nicméně funguje na principu bluetooth signálu. Řidiči se tak logicky ptají, zda budou za jízdy muset manipulovat s telefonem a složitě propojení s jejich zařízením schvalovat. Na mobil ale není třeba při jízdě sahat. Stačí mít bluetooth zapnutý dopředu.

„Když je bluetooth vypnutý a trasa vede přes tunel s majáky, aplikace vás vyzve k jeho zapnutí. Je-li bluetooth zapnutý, nic nepoznáte,“ vysvětlují zástupci Waze Česká republika.

Proč je hlavním argumentem pro zdražování P+R fakt, že se zlepšuje jejich úroveň, když se modernizují jen některá?
Žít v Praze je dražší než kdykoli předtím. Vedení magistrátu v poslední době navýšilo poplatek za svoz odpadu, cenu vody, zvýšila se také výše poplatku za daň z nemovitosti i nájemné v obecních bytech. Do budoucna se chystá mýtný systém a výběr mýta za průjezd centrem. Magistrát navíc začátkem srpna zdražil parkování pro návštěvníky metropole, a to v některých případech až na pětinásobek původní ceny. Na čtyřech P+R lidé za denní stání platí sto korun a na devíti padesát korun. Podle odhadů to reálně znamená špatné zprávy pro téměř sto padesát tisíc lidí, kteří měsíčně utratí zhruba tisícovku navíc.

Po vlně kritiky ze strany Pražanů, přespolních i opozice se primátor Zdeněk Hřib rozhodl zastat sebe i svých kolegů z Technické správy komunikací na svém facebookovém profilu. Jako důvod označil zvyšující se náklady naprovoz parkovišť, které musí magistrát pokrýt.

„Nabídku P+R se snažíme neustále rozšiřovat. Otevřeli jsme tak P+R Braník nebo P+R Nádraží Holešovice. A právě stavíme třípatrový parkovací dům P+R Černý Most pro dalších 880 aut. Stávající parkoviště pak postupně modernizujeme, třeba tím, že do nich instalujeme samoodbavovací technologie. Tedy snímače vás nechají projet podle rozpoznané SPZ a už nemusíte chodit platit hlídači do budky. Tohle všechno je velmi nákladné. Jen parkovací dům na Čerňáku vyjde na tři čtvrtě miliardy korun,“ odůvodňuje nepopulární rozhodnutí Hřib.

Poslední změna proběhla v roce 2011, kdy se cena plošně zdvojnásobila. Realita je však podle čtenářů taková, že na modernizaci dochází pouze na zpoplatněných parkovištích nejblíže centru a ostatní pustnou. Důvěru v některých lidech nebudí ani fakt, že má primátor v poplatcích trochu hokej. Na svém Facebooku tvrdí, že je od srpna nově možné stát zdarma na sedmi parkovištích, a to P+R Běchovice, Běchovice střed, Braník, Kotlářka, Nové Butovice, Skalka II a Troja. Ve skutečnosti ale bylo stání na většině z nich zdarma i před plošným zdražováním.

Kdy bude v Praze mýto?
Podle vedení metropole není na stole, zároveň se ale zavázalo, že je Praha zavede do roku 2030. Opozice naopak tvrdí, že jeho zavedení zarazí. Jak to celé dopadne, je tedy nyní otázka.

Komentáře

Hlavní zprávy

Figurky z kaštanů umějí být zlověstné. Netflix vyvařil severské detektivky

Strážce streamu
vydáno 15. října 2021  14:00

STRÁŽCE STREAMU Na místě činu v jednom z dánských lesů se najde ručně vyráběná figurka ze sirek a kaštanů. Na základě téhle snadno přehlédnutelné stopy pak na první...  celý článek

Dva dny, dvanáct jízd zdarma. Zkusil jsem novinku Lítačky

vydáno 15. října 2021  11:12

Rekola i Nexbike nové uživatele v řadě věcí překvapí. Máme pro vás pár tipů. Vyzkoušeli jsme je na vlastní kůži.  celý článek

V potírání hazardu Praha stále tápe. Ten bují na okraji české metropole

vydáno 15. října 2021  10:01

Znamená nulová tolerance gamblingu jeho úplnou nedostupnost? Vyhláška odčerpává z rozpočtů radnic stovky milionů.  celý článek

Polovina mediků si během studia nezkusila ošetřit chirurgickou ránu. Říká to čerstvý absolvent lékařské fakulty

vydáno 15. října 2021  9:06

Výuka trpí. Studenti lékařských fakult se nedostanou k pořádné praktické výuce. Do praxe odcházejí „nešikovní“. Ke škodě své i pacientů. Tvrdí to Jakub...  celý článek

Vaše fotky z Prahy