metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 7 °C

Čtvrtek, 17. ledna 2019. Svátek má Drahoslav.
Úkoly se řeší v týmech.
Větší foto
Úkoly se řeší v týmech. | foto: Fakescape

Kandidát na prezidenta lže!!! Mladí lidé díky hře procitnou

6. listopadu 2018  14:02,  aktualizováno  17:02 Marek Hýř Metro.cz
K výuce mediální výchovy mohou střední školy používat novou únikovou hru.

Náctiletí často neumějí rozlišovat fakta a dezinformace. Zhruba polovina žáků středních škol nepozná rozdíl mezi komerčním a zpravodajským sdělením. Vyplývá to z výzkumu pro společnost Člověk v tísni, který letos provedla agentura Median.

Kolem třetiny dotázaných studentů v průzkumu uvedlo, že zná nějaké dezinformační weby. Asi 88 procent žáků zároveň odpovědělo, že se na internetu setkává s nepravdivými informacemi. Při posuzování důvěryhodnosti dvou zpráv, z nichž jedna byla ze zpravodajského webu a druhá z dezinformačního, zvolila správnou odpověď pouze polovina středoškoláků.

To je také jeden z důvodů, proč se studenti z Masarykovy univerzity v Brně rozhodli mladé lidi vzdělávat. Mediální gramotnost se snaží nově zvýšit únikovou hrou. Ta z žáků na chvíli udělá investigativní novináře. Děj hry je pak zavede do roku 2028, do doby, kdy startuje kampaň před prezidentskými volbami.

Hráči se postupně zabývají ověřováním informací, pracují s textem a zkoumají manipulaci s fotografiemi. „Hru je možné zadat i odehrát během jedné vyučovací hodiny a učitelé mají prostor i na zodpovězení dotazů nebo dovysvětlení,“ říká studentka Tereza Kráčmarová, jedna z tvůrkyň projektu.

Studenti i pedagogové z katedry politologie se tématu dezinformací věnují několik let. V roce 2016 spustili projekt Zvol si info, díky němuž dělají osvětu v informačním vzdělávání prostřednictvím webu a přednášek.

Napsali také knihu s názvem Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! Tu se nyní snaží šířit, a to nejen mezi studenty, ale i mezi seniory (viz box).

Boj s dezinformacemi

1000

Tolik výtisků „Nejlepší knihy o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!“ se zdarma dostane mezi lidi. Princip je jednoduchý. Za každý kus, který se prodá v knihkupectví, vyberou autoři jednu organizaci (dětský domov, domov pro seniory), které pošlou další výtisk jako dar. Kdo si knihu koupí na e-shopu, může cílovou organizaci vybrat sám.

9 z 10

Tolik seniorů, kteří jsou aktivní na internetu, posílá různé řetězové e-maily a téměř polovina z nich si informace žádným způsobem neověřuje.

Komentáře

Hlavní zprávy

Spider-Man kráčí po Karlově mostě

Michelle Jonesová a Tom Holland (Spider-Man)
vydáno 17. ledna 2019  5:55

Upoutávky na nový film o pavoučím muži ukazují záběry pražských lokací.  celý článek

Opilce na našich sjezdovkách policie kontrolovat nemůže

Ilustrační snímek
vydáno 16. ledna 2019  14:45

Příležitostí dát si pivo nebo panáka je na sjezdovkách a v jejich blízkosti víc než dost.  celý článek

Dánští detektivové naposledy stylově. Řeší mumie a potraty

Série knih Jussiho Adlera-Olsena čítá již sedm dílů. Složka 64 bude poslední...
vydáno 16. ledna 2019  11:30

Oddělení Q se na plátnech kin pouští do svého posledního případu.  celý článek

Přeprala mě moc milá holka

Kladivová je i instruktorkou kettlebellu.
vydáno 16. ledna 2019  9:30

Na vlastní kůži. Dal jsem si trénink se vzpěračkou, která září také v ringu.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám