metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 26 °C

Úterý, 18. června 2019. Svátek má Milan.
Příprava kolejnic
Dalších 19 fotografií v galerii
Příprava kolejnic | foto: Josef Škvor, Metro.cz

Koleje mění v rychlosti. Úsek musí zprovoznit, aby po něm mohly odpoledne jezdit tramvaje

30. května 2019  5:30 Josef Škvor Metro.cz
Mezi zastávkami Dvorce a Braník je v pracovní dny mezi 8.50 až 15.40 hodin do 14. června výluka tramvají. V tu dobu jsou na místě dělníci dopravního podniku, kteří vyměňují koleje. Na práci mají necelých sedm hodin, protože pak tudy soupravy opět projíždějí. Muži v oranžových kombinézách se musí pořádně ohánět.

Je 8.15 hodin a směrem do Modřan najíždí první tramvaj typu KT8, která se už do centra nevrátí. Takových po úseku trati, již výluka nezasáhla, z Braníka do Modřan bude pendlovat celkem šest. Náhradní dopravu v úseku výluky zajišťují autobusy X17.

Přesně po průjezdu poslední tramvaje s cestujícími nasazují dělníci na koleje utahovačku, kterou povolují vruty držící kolejnice. V dalším úseku už pracuje muž s autogenem. Rozřezává původní kolejnice po dvanácti metrech.

„V úseku, který máme v plánu vždy ten den vyměnit, se nejprve sundají kolejnice. Hned potom pokládáme nové. Jsou již upravené do požadovaného poloměru. Napojovací styk se musí udělat přesně na míru. Teprve v dalších dnech se kolejnice svařují,“ říká stavbyvedoucí Michal Novotný, který má na starosti kolem třiceti zdejších zaměstnanců. Do prostoru, kde pokládka nových kolejnic skončila předchozí den, přijíždějí svářeči, kteří dokončují definitivní spojení kolejnic.

„Původní kolejnice ve směru z Braníka přes Pobřežní cestu do zastávky Přístaviště byly položeny v roce 2008. Tehdy se měnily i pražce. Do té doby tu byly dřevěné. Ty však v oblouku nedržely stálou polohu, takže se ve vedrech posouvaly. Dvakrát do roka se tato místa musela rovnat a opravovat,“ řekl včera na stavbě technický ředtel úseku Povrch dopravního podniku Jan Šurovský. „Od doby, co sem položili pražce betonové a ještě s kovovými kotvami, to do dnešních dnů téměř 11 let vydrželo bez zásahu,“ připomíná Šurovský. 

Směrem z centra do Braníka se koleje měnily v roce 2011. Protože zdejší oblouk je prudký, kolejnice se i vlivem vyšší jízdní rychlosti a těžších nízkopodlažních tramvají v oblouku zejména na jeho vnější straně sjíždějí. Viděli jsme, že úsekem projížděla jedna tramvaj za druhou.

„Mám radost, že se do toho kluci pustili. Znamená to ale, že je to pro ně v nervech, protože úsek musí denně zprovoznit. Je to vlastně stejný styl práce jako v metru v tunelu v noci. Dá se dělat s výhodou právě tam, kde není kolejiště zabetonováno nebo zadlážděno, ale jen zaštěrkováno. Mohou udělat přesně to, co v každém dni stihnou dokončit. Takže lidé, kteří jedou ráno do práce a odpoledne z práce, si vlastně, kromě toho, že se tu jezdí pomalu, ani výluky nevšimnou,“ připomíná Jan Šurovský.

Komentáře

Hlavní zprávy

Pozor na křeče při plavání i nebezpečné skoky do vody

Ilustrační snímek
vydáno 18. června 2019  16:28

Léto začíná a aktivity s ním spojené, jako je jízda na kole, plavání či turistika, jsou v plném proudu. Pohyb je skvělou volbou, avšak tradičně s sebou...  celý článek

Tuzemský zaměstnanec je za hubičku. Pro svět stále zůstáváme levnou montovnou

Ilustrační snímek
vydáno 18. června 2019  13:44

Česká republika obsadila v celoevropském žebříčku agentury ManPower, který mapoval země ideální pro podnikání, jedenácté místo. Náš trh práce je pro...  celý článek

Stojan s hustilkou a nářadím dostane deset následovníků. O umístění rozhodnou Pražané

Stojan na Vltavské
vydáno 18. června 2019  6:33

Cyklisté z Prahy 7 mají u metra Vltavská již rok k dispozici pomocníka. Pokud potřebují na svém bicyklu narychlo něco opravit a nechtějí se kvůli tomu...  celý článek

Randit naslepo lze také ve tmě

Kavárnu Potmě nepřehlédnete.
vydáno 17. června 2019  12:36

Jen do čtvrtka můžete v centru vyzkoušet, jak se pije v kavárně Potmě.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám