metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 3 °C

Čtvrtek 1. prosince 2022. Svátek má Iva

Dalších 19 fotografií v galerii
Příprava kolejnic | foto: Josef Škvor, Metro.cz

Koleje mění v rychlosti. Úsek musí zprovoznit, aby po něm mohly odpoledne jezdit tramvaje

  5:30
Mezi zastávkami Dvorce a Braník je v pracovní dny mezi 8.50 až 15.40 hodin do 14. června výluka tramvají. V tu dobu jsou na místě dělníci dopravního podniku, kteří vyměňují koleje. Na práci mají necelých sedm hodin, protože pak tudy soupravy opět projíždějí. Muži v oranžových kombinézách se musí pořádně ohánět.

Je 8.15 hodin a směrem do Modřan najíždí první tramvaj typu KT8, která se už do centra nevrátí. Takových po úseku trati, již výluka nezasáhla, z Braníka do Modřan bude pendlovat celkem šest. Náhradní dopravu v úseku výluky zajišťují autobusy X17.

Přesně po průjezdu poslední tramvaje s cestujícími nasazují dělníci na koleje utahovačku, kterou povolují vruty držící kolejnice. V dalším úseku už pracuje muž s autogenem. Rozřezává původní kolejnice po dvanácti metrech.

„V úseku, který máme v plánu vždy ten den vyměnit, se nejprve sundají kolejnice. Hned potom pokládáme nové. Jsou již upravené do požadovaného poloměru. Napojovací styk se musí udělat přesně na míru. Teprve v dalších dnech se kolejnice svařují,“ říká stavbyvedoucí Michal Novotný, který má na starosti kolem třiceti zdejších zaměstnanců. Do prostoru, kde pokládka nových kolejnic skončila předchozí den, přijíždějí svářeči, kteří dokončují definitivní spojení kolejnic.

„Původní kolejnice ve směru z Braníka přes Pobřežní cestu do zastávky Přístaviště byly položeny v roce 2008. Tehdy se měnily i pražce. Do té doby tu byly dřevěné. Ty však v oblouku nedržely stálou polohu, takže se ve vedrech posouvaly. Dvakrát do roka se tato místa musela rovnat a opravovat,“ řekl včera na stavbě technický ředtel úseku Povrch dopravního podniku Jan Šurovský. „Od doby, co sem položili pražce betonové a ještě s kovovými kotvami, to do dnešních dnů téměř 11 let vydrželo bez zásahu,“ připomíná Šurovský. 

Směrem z centra do Braníka se koleje měnily v roce 2011. Protože zdejší oblouk je prudký, kolejnice se i vlivem vyšší jízdní rychlosti a těžších nízkopodlažních tramvají v oblouku zejména na jeho vnější straně sjíždějí. Viděli jsme, že úsekem projížděla jedna tramvaj za druhou.

„Mám radost, že se do toho kluci pustili. Znamená to ale, že je to pro ně v nervech, protože úsek musí denně zprovoznit. Je to vlastně stejný styl práce jako v metru v tunelu v noci. Dá se dělat s výhodou právě tam, kde není kolejiště zabetonováno nebo zadlážděno, ale jen zaštěrkováno. Mohou udělat přesně to, co v každém dni stihnou dokončit. Takže lidé, kteří jedou ráno do práce a odpoledne z práce, si vlastně, kromě toho, že se tu jezdí pomalu, ani výluky nevšimnou,“ připomíná Jan Šurovský.

Komentáře

Hlavní zprávy

Jaké jsou časté triky kybernetických útočníků? Velký nátlak a časová tíseň

vydáno 1. prosince 2022  8:20

Počet on-line útoků stále roste. Několika účinnými kroky si můžete ochránit peníze.  celý článek

Změny v topení? Mnozí se vracejí ke dřevu a uhlí, evidují to také naše vlastní nosy

vydáno 1. prosince 2022  6:52

Proti blankytnému nebi se rýsuje úzký proužek dýmu z komína. Podobný obrázek vidíme stále častěji. A také to cítíme.  celý článek

Nefunguje vám čip v Lítačce? Revizorovi se neospravedlníte, ale pokutu vám vrátí

vydáno 30. listopadu 2022  18:15

Platný doklad o zakoupení příslušného kuponu vás před pokutou nezachrání. Na každý pád zaplatíte nejméně 50 korun.  celý článek

První rok krize se víc krade. Ovlivní tlak na naše peněženky i spotřebu alkoholu?

vydáno 30. listopadu 2022  12:01

Znáte někoho, kdo si nestěžuje? Kdo nenadává na poměry? Nahlaste ho, dostane vyznamenání.  celý článek