metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 9 °C

Čtvrtek 18. dubna 2024. Svátek má Valérie

Konec tramvajáků youtuberů? Řidičům MHD zakážou zveřejňovat videa z jízd Prahou

  5:28
„Já bych tramvajáka dělat nemohl. Na to musí mít člověk silné nervy.“ Podobných komentářů, jaký zanechal uživatel ambasadorfaa pod jedním z videí youtuberky přezdívané Tramvajačka Džejn, najdete na sociální sítí YouTube nepřeberné množství. V posledních letech se tu totiž roztrhl pytel s tramvajáky youtubery, kteří sem umisťují videa pořízená přímo během pracovních jízd. Pražané se tak snadno mohou prostřednictvím těchto videí seznámit s tím, jak vypadá provoz v metropoli z pohledu řidičky či řidiče MHD. Od Nového roku však o tuto možnost pravděpodobně zcela přijdou.
Ve videu kanálu NaKoleji jsou zachyceni lidé, kteří se nerozhlédnou. | foto: YOUTUBE

„K této tematice jsme měli tento týden schůzi. Dopravní podnik se jako zaměstnavatel usnesl, že na takovou činnost řidičů zareaguje v rámci aktualizace pracovního řádu, jež bude účinná od 1. ledna příštího roku. Konkrétně pak v tom smyslu, že bude používání osobních nahrávacích a záznamových zařízení považováno za zvlášť hrubé porušení povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k vykonávané práci,“ říká pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Ve videích si ulevují

  • V tradičních videích řidičů youtuberů nepadají nadávky ani sprostá slova. Ti tu totiž nejsou nejen slyšet. Hlavní hrdinové se tu však projevují prostřednictvím titulků vložených přímo ve videích. V těch si přitom v komentářích na adresu natočených aktérů neberou servítky.
  • Čestnou výjimkou je youtuberka Jarka Broki, jež svá videa provází a moderuje. V nich si potrpí na různé zajímavosti, potkává se s lidmi, cestuje či předvádí svůj jídelníček. Její videa byla dosud na YouTube zhlédnuta zhruba milionapůlkrát.

Zaměstnanci, který by se podobného porušení pravidel přesto dopustil – videa i nadále natáčel a dával na internet – tak hrozí od dopravce postihy. Za prohřešek může společnost například zaměstnanci snížit plat a v krajním případě mu podle předpisů a směrnic dopravního podniku hrozí i výpověď.

„Při pracovněprávním řešení takového provinění je však nutné přihlédnout k dosavadnímu postoji zaměstnance při plnění pracovních úkolů,“ dodává pro Metro Řehková.

Youtubeři šíří osvětu
Jednou z tramvajaček, které se v posledních letech výrazně profilují na sociálních sítích, je usměvavá řidička Karolína Hubková. Deník Metro se na ni proto obrátil s prosbou, zda by činnost některých svých kolegů youtuberů okomentovala. Ačkoli se podle svých slov s prezentovaným světonázorem a postřehy mnoha z nich lidsky příliš neshodne, je zároveň ráda, že řidiči na internetu působí. Šíří totiž potřebnou osvětu, která kolem tramvajácké profese zoufale chybí.

Řidiče s mobily v ruce čeká trest

  • Kromě dopravního provozu a případných nehod může soukromá kamera či mobil řidiče zaznamenat blízké okolí místa průjezdu tramvaje či autobusu. Podle pravidel GDPR poté platí, že pokud řidič video následně pověsí na internet, neměli by na něm být vidět cestující.
  • Řidič MHD je v případě natáčení z dopravního prostředku zároveň správcem osobních údajů. Dopravní podnik přitom již delší čas pracuje na zavedení nehodových kamer ve vozech, jež bude zpracovat výlučně on. Ty budou již v kompetenci dopravce a řidič nebude muset nic řešit.
  • V tuzemsku bylo letos zaznamenáno několik případů řidičů MHD, kteří během jízdy sledovali mobilní telefony. Novodobým fenoménem jsou i chytré hodinky, s jejichž pomocí se sice nedá pořizovat obrazový záznam, ale dá se z nich telefonovat. 
  • Ze záznamů tramvajáků youtuberů je patrné, že jim denně  „skáčou“ pod kola desítky lidí. Následky srážky přitom mohou být fatální. Rozjetá tramvaj, která může vážit nad 60 tun, má dlouhou brzdnou dráhu. Při jízdě padesátkou potřebuje na zastavení 42 metrů, v některých částech Prahy však může jet rychlostí až 60 kilometrů v hodině.

„Na jejich videa se již dávno nekoukají jen šotoušové a jiní fandové dopravy, ale i laická veřejnost. Naše profese je totiž stále pro řadu lidí tajuplná a pro veřejnost neprostupně uzavřená. Pražané se pak z videí dozvídají, proč tramvaják někde zdánlivě blbě stojí a překáží. V konečném důsledku tak dělají tito řidiči dobrou službu svému zaměstnavateli,“ vysvětluje Hubková.

Rezistor i Tramvajačka Džejn
Mezi nejznámější pražské tramvajáky youtubery patří Josef Chodounský alias Rezistor. Ten má na svém profilu na YouTube více než čtyři miliony zhlédnutí. Podle Hubkové je tento hubený kudrnáč asi největší youtuberskou celebritou mezi řidiči. Po něm následuje Tramvajačka Džejn a youtuberka Jarka Broki.

„V případě Jarky je ale nutno zmínit, že se ve svých videích nezaměřuje výhradně na jízdu. Dobře totiž ví, že není úplně eticky v pořádku dávat videa. Osvěta neosvěta, každý řidič provozující kameru ve svém osobním vlastnictví je zároveň správcem osobních údajů a musí počítat s navazujícími právními předpisy, které z toho plynou,“ míní pro Metro Hubková.

Prosíme netočit
Právě ochrana osobních údajů mnoha Pražanů, kteří se na videích tramvajáků běžně vyskytují, je jedním z největších kamenů úrazu celého řidičského youtuberství. Řidič by totiž vůbec neměl záznam pořízený v práci bez souhlasu zúčastněných umisťovat na internet. Takové chování může být navíc mylně prezentováno jako jednání z pověření zaměstnavatele, tedy dopravního podniku. Dopravce proto zaměstnance varoval již před několika měsíci. Samostatnou kapitolou jsou komentáře některých řidičů, jež videa obvykle v podobě titulků provázejí. Ty v minulosti označil dopravce za krajně nevhodné.

„Řada lidí si však počíná stejně i dál. Sociální sítě jsou zkrátka fenomén moderní doby. Je ale potřeba si uvědomit, že ne každý, koho řidič při práci nafilmuje, souhlasí a chce být zveřejňován na internetu. Koneckonců někteří řidiči MHD, stejně jako třeba úředníci, nechtějí být rovněž viděni při práci, natož jejich pracoviště,“ doplňuje k tématu Hubková.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Postele XXL čekají v nemocnici na pacienty, kteří mohou vážit až 500 kilo

vydáno 18. dubna 2024  5:00

Skupina sestřiček na jednotce intenzivní metabolické péče (JIMP) na III. interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) v Praze na Karlově náměstí si...  celý článek

Dotacemi si nás nekoupíte, odmítají národní park starostové z Křivoklátska

vydáno 18. dubna 2024  17:52

Středeční podvečerní schůzka středočeské hejtmanky Petry Peckové (STAN) se starosty ze Svazku obcí Křivoklátsko skončila fiaskem. Tématem byla pomoc obcím...  celý článek