„K této tematice jsme měli tento týden schůzi. Dopravní podnik se jako zaměstnavatel usnesl, že na takovou činnost řidičů zareaguje v rámci aktualizace pracovního řádu, jež bude účinná od 1. ledna příštího roku. Konkrétně pak v tom smyslu, že bude používání osobních nahrávacích a záznamových zařízení považováno za zvlášť hrubé porušení povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k vykonávané práci,“ říká pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Ve videích si ulevují
|
Zaměstnanci, který by se podobného porušení pravidel přesto dopustil – videa i nadále natáčel a dával na internet – tak hrozí od dopravce postihy. Za prohřešek může společnost například zaměstnanci snížit plat a v krajním případě mu podle předpisů a směrnic dopravního podniku hrozí i výpověď.
„Při pracovněprávním řešení takového provinění je však nutné přihlédnout k dosavadnímu postoji zaměstnance při plnění pracovních úkolů,“ dodává pro Metro Řehková.
Youtubeři šíří osvětu
Jednou z tramvajaček, které se v posledních letech výrazně profilují na sociálních sítích, je usměvavá řidička Karolína Hubková. Deník Metro se na ni proto obrátil s prosbou, zda by činnost některých svých kolegů youtuberů okomentovala. Ačkoli se podle svých slov s prezentovaným světonázorem a postřehy mnoha z nich lidsky příliš neshodne, je zároveň ráda, že řidiči na internetu působí. Šíří totiž potřebnou osvětu, která kolem tramvajácké profese zoufale chybí.
Řidiče s mobily v ruce čeká trest
|
„Na jejich videa se již dávno nekoukají jen šotoušové a jiní fandové dopravy, ale i laická veřejnost. Naše profese je totiž stále pro řadu lidí tajuplná a pro veřejnost neprostupně uzavřená. Pražané se pak z videí dozvídají, proč tramvaják někde zdánlivě blbě stojí a překáží. V konečném důsledku tak dělají tito řidiči dobrou službu svému zaměstnavateli,“ vysvětluje Hubková.
Rezistor i Tramvajačka Džejn
Mezi nejznámější pražské tramvajáky youtubery patří Josef Chodounský alias Rezistor. Ten má na svém profilu na YouTube více než čtyři miliony zhlédnutí. Podle Hubkové je tento hubený kudrnáč asi největší youtuberskou celebritou mezi řidiči. Po něm následuje Tramvajačka Džejn a youtuberka Jarka Broki.
„V případě Jarky je ale nutno zmínit, že se ve svých videích nezaměřuje výhradně na jízdu. Dobře totiž ví, že není úplně eticky v pořádku dávat videa. Osvěta neosvěta, každý řidič provozující kameru ve svém osobním vlastnictví je zároveň správcem osobních údajů a musí počítat s navazujícími právními předpisy, které z toho plynou,“ míní pro Metro Hubková.
Prosíme netočit
Právě ochrana osobních údajů mnoha Pražanů, kteří se na videích tramvajáků běžně vyskytují, je jedním z největších kamenů úrazu celého řidičského youtuberství. Řidič by totiž vůbec neměl záznam pořízený v práci bez souhlasu zúčastněných umisťovat na internet. Takové chování může být navíc mylně prezentováno jako jednání z pověření zaměstnavatele, tedy dopravního podniku. Dopravce proto zaměstnance varoval již před několika měsíci. Samostatnou kapitolou jsou komentáře některých řidičů, jež videa obvykle v podobě titulků provázejí. Ty v minulosti označil dopravce za krajně nevhodné.
„Řada lidí si však počíná stejně i dál. Sociální sítě jsou zkrátka fenomén moderní doby. Je ale potřeba si uvědomit, že ne každý, koho řidič při práci nafilmuje, souhlasí a chce být zveřejňován na internetu. Koneckonců někteří řidiči MHD, stejně jako třeba úředníci, nechtějí být rovněž viděni při práci, natož jejich pracoviště,“ doplňuje k tématu Hubková.