metro.cz

Počasí v Praze

5 °C / 10 °C

Středa 24. dubna 2024. Svátek má Jiří

Koupím tramvaj. Zn.: Našetřil jsem „jen“ 350 tisíc korun

  5:11
O desítky nepotřebných vozidel bude možné bojovat obálkami opět v říjnu. Sbírání je mezi „šotouši“ trend.

Další 2 fotografie v galerii
Na střeše garáže v Jihlavě parkuje tramvaj. | foto: MAFRA

Každý rok končí v soukromých rukou fanoušků hromadné dopravy, takzvaných šotoušů, mnoho desítek vyřazených autobusů a tramvají. Co se s nimi děje poté, je často zahaleno tajemstvím. Některé si jejich majitelé hrdě šperkují na svém dvorku, jiné končí na vrakovišti.

Tento osud potkal nedávno polorozpadlý autobus ze Zakryté ulice v Praze 4, o kterém deník Metro informoval před několika dny. Všichni fandové se přitom k vyřazeným vozům dostávají stejným způsobem. Při dražbách, jejichž prostřednictvím se dopravní podniky napříč republikou zbavují nepotřebného majetku.

Soukromý autobus nedávno shořel v Praze 8.

„Pražský dopravní podnik tak činí obálkovou metodou, kdy zájemci vkládají nabízenou částku za konkrétní artikl do obálek a posílají je na příslušnou adresu. V současné době právě předáváme dopravní prostředky z dražby, která byla zveřejněna v termínu od 12. do 26. června. Další nabídku plánujeme zhruba na říjen,“ uvedla pro deník Metro mluvčí největšího pražského dopravce Aneta Řehková.

Asi nejznámější odstavená tramvaj stojí těsně za hranicemi Prahy, u dálnice D1 poblíž Čestlic. Od pražského dopravce ji koupila developerská firma Domo Development, jež zde soupravu využívá jako reklamní nosič.

Další známá soukromá tramvaj je zaparkovaná na střeše soukromé garáže v Jihlavě. Před dvěma lety přitom ještě jezdila v Olomouci. Jak uvedl redaktor Janek Rubeš ve svém internetovém pořadu Honest Guide, majitel za ni měl zaplatit čtyři tisíce eur, tedy něco přes sto tisíc korun. V Praze ale při nákupu v dražbě nestačí ani trojnásobek této částky.

Výzva

  • Znáte někoho, kdo vlastní autobus či tramvaj, které dříve jezdily v metropoli? Pošlete foto a vydělejte si až 300 korun.
  • Na e-mail dopisy@metro.cz zašlete fotku a několik vět o tom, kdy a za kolik se odkup uskutečnil. Nejlepší se objeví v deníku Metro.

„Funkční tramvaje typu T6A5 se nabízejí k prodeji za minimální stanovenou cenu 350 tisíc korun bez DPH. Skutečně dosažená cena je ale vždy ta nejvyšší nabídnutá,“ dodává Řehková.

Zatímco v případě tramvaje vám dopravní podnik klidně prodá vyřazený kus, který je v reálu plně funkční, u autobusů je tomu naopak. Autobusy v dražbách jsou podle Řehkové vždy nefunkční, vytěžené na náhradní díly, a tedy zcela vždy nepojízdné. U každého z nich je vždycky uvedena hmotnost a součinem s cenou za výkup kovového šrotu nebo za výkup autovraku si každý může odvodit minimální prodejní cenu daného vozu. Důvod je prostý. Pokud by bylo pro dopravce výhodnější autobus prodat do šrotu, udělá to raději, než by ho poskytl fandům.

„Prodáváme tedy jen za cenu, která musí být vždy vyšší, než je cena ve výkupnách. V některých případech je třeba dodatečně počítat i se ztrátou kol či s poplatkem za jeřáb ve výši 1350 korun,“ upřesňuje Řehková.

Zpětně tak již nedává příliš smysl to, proč skončil na vrakovišti „Bludný Holanďan“. Ztracený autobus, který se po pár týdnech rezavění ocitl náhle bez registračních značek i nárazníku na šrotišti, zaujal nejednoho čtenáře deníku Metro.

Tramvaj dopravní podniku z poslední červnové dražby.

Ozval se nám dokonce čtenář Tomáš Jůza, jenž se s majitelem autobusu podle vlastních slov osobně zná. Co měl však majitel s autobusem v plánu a kolik reálně jeho prodejem do šrotu prodělal, se deníku Metro zjistit nepodařilo.

„Aktuální trend sbírání autobusů se silně rozšířil. Dopravní podniky je prodávají za hranicí životnosti 17 let za opravdu směšné částky. Pohybují se v rozsahu 30 až 60 tisíc korun,“ napsal nám čtenář Roman Hloch.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Důležité je přijmout svoji identitu a bojovat za svá práva, říká manažerka Klára Sobotková

vydáno 23. dubna 2024  18:30

Ve světě, kde dominovali muži, se odvážila zaujmout klíčové pozice. Klára Sobotková se stala průkopnicí průmyslového sektoru v České republice. Od roku...  celý článek

Ve čtvrtek vše předvedeme lidem a já se už nemůžu dočkat, těší se Anna K.

vydáno 23. dubna 2024  12:30

Čerstvá držitelka Ceny Anděl za píseň Údolí včel Anna K. zve své fanoušky na dva koncerty. V pražském Foru Karlín ve čtvrtek a o dva dny později v...  celý článek

Braník ve víru změn. Nový biotop hlídá tučňáčí rodinka. Z ohořelé ostudy bude park

vydáno 23. dubna 2024  5:30

Kouř na obloze a zvuk sirén. V Braníku v poslední době evergeen. Opuštěný areál bývalých stavebnin hoří několikrát do roka. Objekt na začátku Vrbovy ulice...  celý článek

U sebe doma vyrobím, na chalupě si pak posvítím? Jenže je to trochu jinak

vydáno 22. dubna 2024  18:30

České obecné fotovoltaické prostředí srší optimismem, ale současně v něm vládne mezi lidmi hodně legend. Jednou z nich je třeba možnost sdílení energie...  celý článek