Když dělala MF DNES před šesti lety průzkum spokojenosti s „modrými“ parkovacími zónami na Pražském předměstí, v jedné věci byly reakce jednoznačné. Všem osloveným vadilo obrovské množství retardérů v ulicích.
„Projet ulicemi na předměstí, to je za trest,“ hodnotil stručně jeden z motoristů Luboš Pešl.
Teď začínají postupně mizet. Pryč je například z Resslovy ulice. „Nepochopitelně zpomaloval i výjezd z křižovatky a tím vytvářel potenciálně nebezpečné situace,“ zdůraznil náměstek primátorky pro dopravu Lubomír Bureš.
Zástupci radnice nechají odstranit většinu takzvaných zpomalovacích polštářů. „V prověřeném území ohraničeném ulicemi Mánesova–Nádražní–Strakonická a řekou Vltava je 67 míst s celkovým počtem 101 polštářů. Návrh na postupné odstranění retardérů počítá s 59 místy s celkovým počtem 91 kusů,“ upřesnil Bureš. Na odstraňování retardérů upozornila jako první Jihočeská televize.
MF DNES se ptala přímo v ulicích a řidiči úpravu samozřejmě vítají. „Je to dobře. Třeba Lipenské ulici se záměrně vyhýbám, tam je to hrozné,“ konstatovala Rozálie Davidová.
Některé zajímalo, zda zmizí retardéry úplně všude. Na to náměstek Bureš reagoval, že především u škol zůstanou. „Budou v místech, kde by bylo zvýšené riziko nehodovosti. Zůstane deset polštářů na osmi místech – v Dukelské, Čéčově, Fr. Šrámka, Skuherského a J. Š. Baara před křižovatkami s Jírovcovou ulicí, v Nové ulici před křižovatkou s Lipenskou a v Jeremiášově před křižovatkou s Rudolfovskou,“ vyjmenoval.
Upozornil, že město celý návrh zaslalo k vyjádření dotčeným orgánům státní správy. Některé další retardéry tak zřejmě zmizí ještě letos, další v roce 2025.
Zajímavé na celé úpravě je také to, že po zavedení parkovacích zón na Pražském předměstí opakovaně zaznělo, že odstraňování retardérů nelze provést. „Byly umístěné podle projektové dokumentace schválené odborem dopravy a silničního hospodářství,“ informovala tehdy správa veřejných statků na radnici.
Pořízení a montáž polštářů stála tehdy jen pro první etapu dva miliony korun. „Není reálné, abychom odstranili všechny. Vím, že některé jsou, řekněme, zbytečné, a budeme se snažit jednat o tom, abychom je mohli demontovat,“ reagoval v roce 2018 tehdejší náměstek primátora pro dopravu František Konečný. Nakonec si řidiči museli počkat šest let.
Retardéry nahradí nové značení na silnici
Co se tedy změnilo, že je nyní lze odstranit? „Většina zpomalovacích prvků měla před lety zafungovat jako podpora dopravních opatření souvisejících se zavedením parkovacích zón. Cílem bylo upozornit řidiče, že dochází k úpravám zavedení předností zprava, vjezdu do zón 30 a podobně,“ vyjmenoval Bureš.
Takový byl podle něj i požadavek policie na schválení opatření. Protože už se ale provoz v těchto místech ustálil, je možné začít s demontáží. „Zpomalovací prvky byly v mnoha případech na dobu dočasnou. Tomu odpovídá i jejich provedení. Řada z nich je dnes v havarijním stavu a jsou zralé na opravu či výměnu. Řidiči se denně potýkají s těmito někde i nesmyslně instalovanými polštáři,“ zmínil náměstek.
Proto vedení města přistoupilo k revizi a následně jeho zástupci navrhli, kde je možné retardéry odstranit. Nahradí je nové dopravní značení na silnici, takzvané stop čáry, které zdůrazňují, kde je hlavní a kde vedlejší silnice. Dobře to funguje například v Nových Hodějovicích.
Cena za odstranění a úpravu jednoho místa je přibližně 10 tisíc korun. Zahrnuje to i ekologickou likvidaci. „Některé retardéry, které nejsou poničené, uskladníme a mohou se použít na jiných místech, kde jsou potřebné. Revize stavu nám však ukázala, že tyto prvky jsou většinou ve špatném technickém stavu,“ doplnil Bureš.