Města Tábor a České Budějovice se připojila k projektu, který chce nastavit pravidla pro podobu a umisťování výdejních boxů zásilkových služeb. Projekt zatím podporuje 18 měst, kterým se nelíbí současný stav, kdy boxy hyzdí některé lokality. Novinářům to dnes řekl táborský starosta Štěpán Pavlík (Tábor 2020).
"Chápeme praktickou stránku využívání boxů. Ale nechceme, aby jejich počet rostl nekontrolovaně, spíš usilujeme o jednotnou vizáž a sladěním s okolím," uvedl Pavlík. Dodal, že boxy se stále více posouvají i do historických center, kde mají provozovatelé ze služeb větší profit. "Existují pak i příklady, že na jednom chodníku jsou tři boxy od různých společností s odlišným designem, což nepůsobí dobře," řekl starosta.
"Smyslem celé aktivity je, aby boxy byl vhodně umístěny, měly odpovídající design a lidé u nich také třeba mohli zaparkovat. Chceme dát celému procesu určitá pravidla," uvedl Pavlík. Dodal, že zájem o službu zásilkových boxů stoupá. Za nárůstem je mimo jiné snížení počtu provozoven České pošty. Zásilkové boxy lidé využívají také proto, že mají nepřetržitý provoz.
Počet samoobslužných výdejních boxů na balíky se letos v Česku zvýší z loňských 12.000 o přibližně 3000. Vyplývá to z informací firem pro ČTK. Společnost Zásilkovna letos plánuje zvýšení počtu Z-boxů na zhruba 5200 z loňských 4400, e-shop Alza loni zvýšil počet boxů o 700 na více než 2500 a letos plánuje přidat přes 1000 boxů. Přepravní společnost PPL má nyní v provozu téměř 2000 Parcelboxů a firma GLS má aktuálně 1005 samoobslužných míst, přičemž letos čeká výrazné rozšíření. Přibližně čtyři stovky boxů, které využívá i Balíkovna, má firma OX Point.
Podle marketingového výzkumu ResponseNow se doručovací boxy líbí 45 procentům Čechů. Přibližně 70 procent obyvatel na vzhledu boxů nezáleží.