Hledáte kontakt na vedoucího odboru, kalendář nadcházejících kulturních akcí nebo sháníte formulář pro nahlášení závady pouličního osvětlení? Namísto zdlouhavého vyhledávání využijete pomoc virtuálního asistenta na webu města, který podá odpověď do několika sekund.
Technologickou novinku, která umožní především snadnější komunikaci s úřadem a lepší dostupnost informací, postupně zavádějí města napříč Jihočeským krajem.
Chatbota fungujícího na základě umělé inteligence (AI) již na svém webu testují třeba Prachatice. Stačí rozkliknout červenou ikonu v pravém dolním rohu obrazovky, kde se zobrazí chat. „Aktuálně funguje v pilotním provozu, ve zkušební verzi ho pro nás připravila společnost Deloitte,“ sdělil tajemník úřadu Luboš Šafránek.
Zavedení obdobné funkce je součástí projektu elektronizace a automatizace procesů Jindřichova Hradce. Město do jeho naprogramování a servisní údržby investuje jeden a půl milionu korun.
„V únoru podepíšeme smlouvu s dodavatelem a začneme pracovat na vývoji chatbota, se kterým budou občané komunikovat. Nebudeme definovat okruhy otázek, v poskytnutých datech se bude chatbot sám orientovat. Záleží, jaký zadáme znalostní základ, ze kterého bude AI čerpat informace,“ nastínil tajemník města Karel Holý. Na webu Jindřichova Hradce se funkce objeví na konci roku.
Virtuální asistent doplní takzvaný portál občana. „Například ho navede, jak s portálem pracovat, aby mohl uhradit poplatky. Pomůže mu zorientovat se v agendách městského úřadu,“ dodal Holý.
Přepíše video i audiozáznam
I krajské město chce chatbota brzy nasadit na svůj web. „Očekáváme větší otevření a zprůhlednění radnice obyvatelům. Vedle toho připravujeme nasazení AI chatbota na všechny weby příspěvkových a ovládaných organizací, kde poskytneme plný servis a přehled nad službami, a to třeba jízdními řády či ceníky energií,“ uvedl náměstek budějovické primátorky Michal Šebek.
Nespornou výhodou takového pomocníka je zároveň ušetření času i práce úředníkům, kteří mohou namísto zodpovídání opakujících se dotazů věnovat energii jiným pracovním povinnostem. Plně automatizované procesy využívající umělou inteligenci mohou používat také při rutinních úkolech, jako je například třídění písemností.
„Testujeme také nástroj na přepis videí a audiozáznamů, což je využitelné zejména pro zjednodušení a zpřesnění tvorby zápisů z jednání orgánů města. Postupně se vzděláváme a rozšiřujeme obzory v oblasti AI, část pracovníků již byla na školení, někteří jsou nahlášení na další. Zvažujeme, jakou nejvhodnější formou rozšířit povědomí mezi všechny zaměstnance,“ přiblížila za Český Krumlov jeho mluvčí Petra Nestávalová. Zároveň zdůraznila potřebu nastavení metodiky a směrnic pro zajištění bezpečnosti včetně ochrany dat.
Carebot pomáhá lékařům
Umělá inteligence přináší i rozvoj v medicíně, kde je klíčovým faktorem v diagnostice a léčbě nemocí. Jedním z příkladů je systém Carebot, jejž používají na radiologickém oddělení v táborské nemocnici.
Systém pomáhá lékařům identifikovat potenciální problémy na plicních snímcích rychleji a s větší přesností, což znamená vyšší šanci pro pacienty, že se onemocnění rozpozná včas a zahájí se správná léčba.
„Počet radiologických vyšetření stále roste, ale počet lékařů zůstává téměř stejný. AI je proto žádaným partnerem, díky kterému je lékař schopný zvládnout velký počet vyšetření v požadované kvalitě,“ řekl primář oddělení Tomáš Jindra.
Problematika AI přirozeně ovlivnila také vzdělávání. Na její podstatu a fungování se zaměřují i některé studijní programy Jihočeské univerzity. „Studenti ji uplatňují při psaní prací nebo rešerších, největším bonusem je úspora času. Musí zároveň dodržovat citační etiku, tedy uvést, kde a jak ji použili,“ uvedla mluvčí univerzity Edita Kadlecová.
„Kvůli digitální gramotnosti ji využíváme v různých předmětech. Umělá inteligence může být skvělý pomocník, jen je třeba se ji naučit používat“ přidal ředitel budějovického gymnázia J. V. Jirsíka Jan Ptáčník.