Zprávy z dráhy
Sledovat dalí díly na iDNES.tvHoukající píaly a odfukující pára od černé lokomotivy dávají tuit, e se u brzy celý stroj se zapojenými vagony dá do pohybu. Výpravčí opravdu za chvílí foukne do píalky, zamává a parní vlak se pomalu rozjídí.
U jede, u jede, volají nadeně dvě mávající děti, kteří stojí s rodiči na peróně nádraí v Nové Bystřici na Jindřichohradecku. Tady se v sobotu sely stovky lidí a elezničních nadenců, aby byly u znovuobnovení provozu na této jihočeské úzkokolejné dráze.
Provoz po téměř dvou letech, přesně po dvaceti měsících, zatím jen na estikilometrovém úseku z Nové Bystřice do stanice Hůrka obnovila Správa úzkokolejných drah. Dceřiná společnost zbankrotovaných JHMD, získala nové osvědčení o bezpečnosti, které začalo platit 3. srpna.
Jindřichohradecká úzkokolejka znovu oije. První vlak vyjede v sobotu ráno |
Jsme velmi překvapení zájmem cestujících, protoe, to e zase vyjídíme, jsme vlastně oznamovali prakticky v pátek v poledne. Kdy jsme si u byli jistí, e opravdu pojedeme. Obě dopolední jízdy byly úplně plné, potěilo Jana Kyselu, člena představenstva Správy úzkokolejných drah a předkladatele reorganizačního plánu. Jsme i rádi, e od lidí slyíme, e jim úzkokolejka u chyběla. Tím, e přijedou, tak nám pomáhají s otevíráním dalích úseků, zmínil Kysela.
Lidé okolo turisticky oblíbené eleznice pracují s vyřizováním dalích potřebných povolení a opravou tratí tak, aby mohli otevřít dalí úseky. Na přelomu srpna a září by se tak lidé mohli svézt zase o kus dál, ne do Hůrky. Podle Kysely je zatím obnovený provoz na úzkokolejce, která vede a do Jindřichova Hradce a posléze do Obrataně, zaměřený výhradě na turistické jízdy a podporu cestovního ruchu oblasti České Kanady.
Soud zamítl referendum o obchvatu Nové Bystřice, starostu Zimolu to překvapilo |
První vlak s historickými vagonky a taený parní lokomotivou vyjel z Nové Bystřice dnes v devět hodin ráno, dalí pak v jedenáct.
Bylo to super, jízda se nám líbila a děti na bavilo při jízdě koukat na mainu. My jsme z Prahy, ale jsme tu na dovolené a e se provoz obnovuje, jsme se dozvěděli z Facebooku. Tak jsme neváhali a přijeli. Já jsem tu byl kdysi jako malý punt, tak jsem se i já troku dneska vrátil do dětství, smáli se manele Jana a Petr s dětmi, kteří si také uili první jízdy po obnově provozu.
Dalí vlak, ozdobený barevnými pentlemi a cedulemi s dnením datem, vyjel odpoledne. Před tím si jetě zájemci mohli vyfotit, jak se desítky let stará parní lokomotiva v depu chystá na dalí jízdu.
Trasa je stejná, koleje jsou stejné i vlaky. Ale myslím si, e vichni, co jsme se staral o to, aby se na úzkokolejce zase začalo jezdit, jsme hrdí. Nebýt toho zapálení lidí a kolegů, tak se to asi nepovede. Provoz na tomto kousku není ná cíl, co nejdříve chceme jezdit i na zbytku tratě i na té druhé do Obrataně. Doufáme, e jetě letos budeme jezdit i jinde, ne na tomto krátké úseku. To je jen takový malý bonbónek, usmál se strojvedoucí lokomotivy Jan Píala.
Věříme, e obnovení úzkokolejky potěí příznivce historických vlaků a přírody České Kanady. Jsme přesvědčení, e nabídka tohoto záitku zpestří pobyt turistům nejen na Jindřichohradecku, ale v celých jiních Čechách a na Vysočině, dodal nedávno pro iDNES.cz místostarosta města Jindřichův Hradec Bohumil Komínek.