Lyžařské areály na jihu Čech kontrolují lanové dráhy, vleky a další vybavení. Připravují sněžná děla a rozmisťují je na sjezdovky. Větší skiareály investovaly hlavně do zasněžovacího systému, aby byly co nejméně závislé na výkyvech počasí. Hochficht pořídil 18 sněžných děl, využívá k rozmístění sněhu na svahy i GPS v rolbách. Loňská zima podle skiareálů byla po dlouhých letech z pohledu sněhových srážek a počasí velmi špatná, což se samozřejmě projevilo na nižší návštěvnosti, jak vyplynulo z ankety ČTK.
"Největší položkou byla investice do zlepšení a zkapacitnění zasněžovacího systému pro výrazně lepší podmínky na lyžování. Investice probíhala v řádech měsíců a stála v řádech statisíců korun,“ řekl mluvčí Skiareálu Lipno Jiří Gruntorád.
V loňské zimní sezoně navštívilo lipenský skiareál přibližně 55.000 lyžařů, to je zhruba o 20 procent méně než v předchozí. "Loňská zimní sezona byla kvůli velmi mírné zimě kratší. V měsících, kdy byly sněhové podmínky výborné, byla návštěvnost stejná, někdy vyšší než v předloňské sezoně. Za propad nemůže nezájem návštěvníků, ale přírodní podmínky, které nelze změnit,“ dodal Gruntorád.
Lyžařský areál Hochficht, který je na rakouské straně Šumavy, reagoval na slabé sněhové přeháňky v loňské zimní sezoně investováním okolo 30 milionů korun do systému umělého zasněžování. Pořídil dalších 18 sněžných děl, celkem jich má 160. "To znamená, že v případě mrazů stihneme zasněžit všechny sjezdovky ještě rychleji a kvalitněji než doposud. Počet mrazivých dní a nocí statisticky rok od roku klesá, proto je celkový výkon zasněžovacího systému klíčový,“ řekl za středisko Martin Řezáč.
Dále provozovatelé využívají GPS programy v rolbách, aby umělý sníh lépe rozprostřeli po sjezdovkách. "Ty doslova skenují reliéf svahu a měří v každé jeho části výšku sněhové vrstvy. To nám v konečném důsledku uspoří prostředky a energie na výrobu sněhu, protože zamezíme plýtvání sněhem, k čemuž i přes velmi kvalitní práci rolbařů v minulosti docházelo,“ dodal Řezáč.
Hochficht v loňské zimní sezóně navštívilo na 200.000 lyžařů, to je zhruba o třetinu méně než v předcházející sezóně.
"Loni se lyžovalo pouhých 92 dnů. To se projevilo na návštěvnosti přes 50.000, která byla přibližně o 40 procent nižší než sezona 2022 a 2023,“ řekl ředitel skiareálu Zadov Luděk Sáska. Před minulou sezonou koupili nádrž na zasněžování za 85 milionů Kč. Letos investovali pět milionů korun do sněžných děl a čerpadel.
V lyžařském areálu Kvilda do nových technologií letos neinvestovali. "Návštěvnost v minulém roce byla i přesto, že jsme jako jediní na Šumavě dokázali lyžovat nepřetržitě celou zimu až do 15. března a měli svah v opravdu dobrém stavu, nižší přibližně o 40 procent, přijelo okolo 18.000 lidí. Je to dáno tím, že za počasím, které bylo, lyžaři na hory prostě nejedou,“ řekl provozní skiareálu Kvilda Richard Jirouš.