Redakce MF DNES si vyádala z brněnského magistrátu data o třech největích hřínících, tedy kolik neoprávněných vjezdů do historického centra je zdokumentováno u konkrétní espézetky za letoní a minulý rok. Čísla jsou alarmující.
Letos do poloviny listopadu u jeden ofér, respektive jeho auto, stihl nastřádat více ne devět stovek poruení vjezdu. Tedy bez povolenky, kterou si přitom můe bezplatně vyřídit kdokoliv, kdo v centru bydlí nebo podniká.
Ve výsledku to znamená, e předpis poruil v průměru třikrát denně. V tomto čísle navíc nejsou zahrnuty přestupky za parkování, co je v centru v pěí zóně rovně častý prohřeek, ale odhalí ho jen namátkové kontroly stráníků.
Brno chtělo náklaďákům zpoplatnit vjezd do centra. Zjistilo, e by prodělalo |
Problém se navíc zhoruje. Za celý minulý rok měl rekordman nepovolených vjezdů nií číslo ne nyní k první polovině listopadu. Tehdejí maximum činilo 821 poruení, letos toto číslo brzy překoná i druhý nejčastějí poruovatel předpisů, který měl v první polovině tohoto měsíce na kontě u osm stovek neoprávněných vjezdů. Jestli vévodí v obou letech ebříčku stejné vozy, tedy pravděpodobně i stejní řidiči, není jasné. Konkrétní espézetky toti úřad nesdělil.
Na ulici Masarykova je sice pěí zóna, ale člověk se tu proplétá mezi auty stejně jako kolem hlavního nádraí. Proč je pořád v Brně tak preferována individuální automobilová doprava? zazněl z publika na jedné z nedávných debat natvaný dotaz na dopravu ve středu města.
Chronické poruovatele zastaví podle radního jen zeď
Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) u tehdy přiznal, e nerespektovaní pravidel, zejména v historickém centru, je nadmíru vysoké. Nemyslí tím jen zmíněné rekordmany, ale celkový počet vozů, které do oblasti vjedou. O mně je známé, e jsem ortodoxní nepřítel aut v centru, prohlásil radní.
Nejvyí počty přestupků na jednu SPZ
Zdroj: Magistrát města Brna |
Podle něj proti těmto oférům nepomůe nic jiného ne zeď, tedy fyzická překáka v cestě. Nedávno se tak s odborníky shodl, e do Raínovy a Masarykovy ulice vedoucí k náměstí Svobody nechají nainstalovat výsuvné sloupky.
Takové u znají Brňané i návtěvníci města z okolních ulic, na hlavním průtahu skrz centrální náměstí vak dosud nejsou. Důvod je jednoduchý, projídí tudy tramvaje. Doli jsme k technickému řeení, jak to provést, aby tramvajová doprava zůstala zachována, sdělil radní.
Kvituje to i dopravní podnik. S principem opatření jsme byli seznámeni a souhlasíme s ním, uvedla mluvčí Hana Tomatíková. Jak přesně bude systém fungovat, Kratochvíl blíe nespecifikoval. Doufá vak, e se podaří sloupky do ulic dát u v přítím roce.
Maximální sankce letos vzrostla, do loňska byla směná
Pokuty za dopravní přestupky včetně neoprávněných vjezdů se přitom od letoního roku novelou zákona zvedly. Za jedno poruení takového předpisu hrozí ve správním řízení sankce dva a pět tisíc korun, za vysoké stovky prohřeků by tak měl dotyčný jednoduchými počty zaplatit i milionové sumy.
Jene realita je jiná. Minimálně někteří oféři ignorující pravidla spoléhají na institut takzvaného sloučeného řízení, který je v zákoně zastropovaný maximální sankcí 25 tisíc korun. Jestli člověk vjede do centra bez oprávnění během měsíce desetkrát, nebo stokrát, u pak nehraje roli. Víc ne zmíněnou částku nezaplatí.
Limit pro počet přestupků projednávaných správním orgánem ve společném řízení je pouze časový, nikoliv mnostevní, přiblíil mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.
Zákazy nestačí, proti parkování v centru Brna poslouí rozměrné květináče |
Podle vysvětlení úřadu je teoreticky moné, e těchto společných řízení můe být dvanáct v jednom roce. Zjednodueně řečeno se toti slučují totoné přestupky vdy za jeden měsíc. Dotyčný tak můe zaplatit a 300 tisíc korun. To u je větí obnos peněz, ale pořád mení ne za součet jednotlivých poruení předpisů.
Podle naeho názoru jsou stávající pravidla provozu na pozemních komunikacích včetně dané skutkové podstaty a zákonného rozpětí správních trestů nastavena s ohledem na bezpečnost vech účastníků provozu co nejvhodněji, jak je moné, reagovala Alena Mühl z tiskového oddělení ministerstva dopravy na dotaz, jestli je pro takto bezohledné oféry stanovená sankce dostatečným trestem.
Radní Kratochvíl, jen na letos zavedené zpřísnění tlačil, aktuální sazby povauje za stále nízké, kdy dotyční pravidla dál ignorují a přestupky páchají ve velkém. Letos je nicméně provinilci aspoň trochu pocítí. Jetě loni toti nebyl v zákoně časový úsek pro sloučené řízení jasně stanoven jedním měsícem a zároveň byla nejvyí pokuta desetkrát nií. Ve výsledku se tak rovnala tehdejí jednorázové sankci 2 500 korun.
10. dubna 2024 |