Současný stav je totiž pouze provizoriem, což je zřejmé i podle využití unimobuněk, které tu stojí. Dříve to bylo možné spatřit i velké stany. Za pár let tu má ale vyrůst za více než miliardu korun zcela nový rezidenční blok se zhruba třemi stovkami bytů. Další už chystá jiný developer hned v sousedství, v bývalém výrobním areálu Mosilany, který dnes taky působí zanedbaně.
Ani bezdomovci však o své útočiště nepřijdou. Vedení Brna pro ně chystá nové zázemí v podobě novostavby nízkoprahového centra na pozemku u ulice Koliště, přes nějž dnes do „tábora“ vede přístupová cesta. Magistrát aktuálně vybírá firmu, která by se mohla už brzy pustit do práce. „Nový dvoupodlažní objekt poskytne zázemí až padesáti lidem bez přístřeší,“ uvedl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek s tím, že odhad nákladů je zhruba 50 milionů korun.
Podle náměstka primátorky Roberta Kerndla (ODS) jde mimo jiné i o to, jak dostat problémové jedince z prostoru před hlavním nádražím. „Máme poměrně hodně stížností na jejich chování. Stačí se však jen bezpečně přesunout o kousek dál, kde mohou v součinnosti s organizací Podané ruce trávit volný čas,“ hájil Kerndl už v minulosti tento záměr.
Útočiště pro bezdomovce ODS v Brně dřív kritizovala, teď je sama plánuje![]() |
Vybudováním nového střediska pro lidi bez přístřeší proměna celého území ovšem teprve začíná. „Čím rychleji vznikne, tím rychleji zmizí i to stávající,“ líčí jednatel developerské firmy Hutcham Real Ladislav Fňouka, která za plány na rekultivaci zanedbané lokality stojí. Právě parcela se současným centrem bezdomovců je tou, kde začne vznikat první část budoucího rezidenčního bloku. Podílet se na něm bude jednak soukromník, jednak město.

Umístění plánovaného nízkoprahového centra pro lidi bez přístřeší.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Především už však Fňouka myslí několik kroků napřed a počítá s tím, že vlaky tudy po přesunu hlavního nádraží jižněji k řece Svratce už nepojedou, železniční koridor se promění v místo plné zeleně nebo veřejné prostranství, takže lokalita se stane klidným místem pro bydlení s možností odpočinku venku, a to v docházkové vzdálenosti do centra města. „Veškeré parkování bude umístěno v podzemí. Ve vnitrobloku je v plánu zahrada, počítáme i se zachováním stromů, které tam dneska rostou,“ poznamenal Fňouka.
Zatímco developer, jenž chce letos žádat o stavební povolení, se pustí do budování bytů, kanceláří a případně obchodů a dalších provozoven v přízemí, Brno na místě současného provizorního bezdomoveckého „tábora“ vybuduje objekt, kde do prvních dvou pater umístí novou mateřskou školu, v dalších čtyřech pak vzniknou obecní nájemní byty. „Máme hotovou studii a začíná se připravovat projektová dokumentace,“ doplnil Poňuchálek. Odhadovaná cena zatím není známa, ani termín možného zahájení výstavby.
Původně měl přitom nájemní byty, školku i centrum pro bezdomovce stavět developer. Takové ustanovení ostatně obsahovala dohoda z roku 2021. Nyní jdou ale obě investice na vrub města. Developer tento postup hájí, že Brnu při směnách parcel v dotčené lokalitě dával doplatky v desítkách milionů korun, které mají jít právě na dané investice. „Navíc město si na rozdíl od nás může sáhnout i na dotace,“ vysvětluje Fňouka danou změnu. To se minimálně u nízkoprahového centra podařilo. V průběhu času se navíc změnila i velikost školky ze dvou tříd na čtyři, tedy kapacita dosáhne až na sto dětí.
Blíží se stavba parkovacímu domu v sousedství
Nebude to ale jen zázemí pro bezdomovce, které tu město začne letos budovat. Na ploše stávajícího parkoviště u pobočky obchodu Alza poblíž ulice Křenová vyroste po letech odkladů a průtahů nový pětipodlažní parkovací dům pro 228 aut, což zvýší tamní kapacitu k odstavení vozidel na více než čtyřnásobek.
„Očekáváme, že k podpisu smlouvy a předání staveniště dojde v březnu,“ upřesnila Vladimíra Navrátilová, mluvčí městské společnosti Brněnské komunikace, která má stavbu na starosti. Hotovo má být do dvou let. Dům nejspíš poslouží i budoucím obyvatelům plánovaného rezidenčního bloku, parkovacích míst v podzemí totiž bude o třetinu až polovinu méně ne