Zprávy z dráhy
Sledovat dalí díly na iDNES.tvDosud jsem ho viděl jen na vizualizacích, najednou se ale obrovský terminál reálně objevuje přímo přede mnou. Nové hlavní vlakové nádraí v Brně. Pomalu k němu kráčím po bulváru od historického centra, a ho mám na dosah ruky. Nebo spí nohy, jak je malé.
To se v okamiku mění. Technologie mě přenáí před vstupní halu do budovy s několika oblouky. Tentokrát u je ve v měřítku jedna ku jedné, tedy v realistickém rozměru. Nacházím se ve virtuální realitě, která umoňuje projít si budoucí stanici přesně v takové podobě, jakou dostala od nizozemských architektů.
Ve skutečnosti se vak procházím po prázdné hale na okraji Prahy. Na brněnském nádraí, které i s dalími elezničními stavbami vyjde na 73 miliard korun a podle vizí má být hotové v roce 2035, jsem se ocitl díky speciálním brýlím.
Ale zpět do virtuální reality. Překvapuje mě, e přednádraní prostor je oproti vizualizacím mení. Vstupní brána s oblouky se zdá na první pohled velká, tedy ne pohlédnu na sousední stometrovou vě. Přesouvám se dovnitř haly je vzduná, čistá, dostatečně vysoká. Působí přívětivě. Její vrchní část je obloená dřevěnými nosníky. Dřevo straně zliduje, nádraí dělá mnohem příjemnějí. Mění jeho atmosféru. U to není nádraí pro vlaky, ale fakt pro lidi, míní architekt Michal Sedláček, který éfuje přípravám této megastavby a teď slouí jako průvodce budoucí stanicí.
Nové hlavní nádraí dostane Brno na mapu Evropy, věří éf příprav megastavby |
Na druhou stranu je hala strohá. Bez obchůdků, jen pár posezení a vstup do metra, v Brně oficiálně označovaného jako kolejový diametr. Projekt toti počítá se zastávkou pod nádraím i kdy podzemka má vzniknout později, jestli vůbec.
Ze vstupní haly pokračuji k průchodu pod kolejovými nástupiti. Jetě ne do něj projdu, vzhlíím přes průhledné sklo nad tabuli s odjezdy, kde stojí vlak. Hned si říkám, e tohle u jsem někde viděl. Stejně to mají i v Rotterdamu, z haly cestující vidí přímo na nástupitě, potvrzuje Sedláček. Nádraí v Nizozemsku bylo ostatně pro brněnskou stanici předlohou v mnohém.
Koleje sedm metrů nad zemí
Podobná je přímo i pasá pod vlaky, v ní jsou po stranách krámky a mezi nimi eskalátory vedoucí na nástupitě. I kdy se koleje nachází sedm metrů nad zemí a dalo by se tak čekat, e průchod bude tmavý a stísněný, není tomu tak. Díky otvorům mezi nástupiti je prosvětlený, i strop je dostatečně vysoko.
Následuje teleport na peron. ádný vlak zrovna nejede, take můeme vstoupit také do kolejitě. Bez obav. Má pozornost se obrací ke střee, která se konstrukčně podobá té v Rotterdamu. Jsou na ní vidět solární panely. Generují elektřinu, ale zároveň také stíní, nemělo by tu být vedro, hlásí Sedláček.
Virtuální realita v Brně? Jedná se o výstavitiVirtuální model nového brněnského hlavního nádraí je moné si momentálně prohlédnout v Praze a Bratislavě. Zpracovala jej toti firma Virtuplex, která má pobočky pouze v těchto dvou městech. Čtyřčlenný tým grafiků jej vytvářel ze 3D dat od architektů zhruba měsíc, podobu stanice bude aktualizovat podle dalího upřesňování projektu. Aby byla virtuální realita mnohem přístupnějí i Jihomoravanům, jedná se o jejím přesunu do Brna. Showroom by mohl vzniknout na výstaviti. Pro brněnské nádraí je v plánu také mobilní aplikace, kterou lze jednodue načíst například prostřednictvím QR kódu. V ní se dá stanice a její okolí prohlíet ze vech moných úhlů a směrů. |
Jako lusknutím prstu se ocitám na autobusovém nádraí, jen na dohled od jednoho z celkových sedmi nástupi, kde jsem před chvíli stál. Nacházejí se na stejné úrovni, odděluje je jen průhledné sklo. Pro autobusy slouí čtyřicet stání, u nich je jen jedno dlouhé nástupitě, aby se chodci nepletli pod kola. Zvedám hlavu k tabuli vedle mě. Ukazuje, za jak dlouho pojedou nejblií vlaky, cestující mohou naskočit na soupravy do Budapeti, Prahy, Českých Budějovic nebo Bohumína.
Po sestoupení zpátky do pasáe vidím i druhý vstup do metra. A jde se ven z budovy. Tentokrát stojím před vchodem o poznání skromnějím, co je ale i účel. Ze zadní strany toti nádraí navazuje na klidnou rezidenční čtvr. A dalí rozdíl, tady mohou jezdit auta, zatímco v přednádraí jsou neádoucí. Silnici doplňuje i cyklostezka, po ní se dostanete a k řece, kam mířím také já. Cestou míjím vstup do nádraí, tunel pro automobilovou dopravu i druhou výkovou vě, je dosahuje devadesáti metrů.
Svratku překlenují tři mosty pro auta, vlaky a tramvaje spolu s chodci. Zastavuji se pod vlakovým, který je největí. Obavy z potemnělého prostoru architekti vyvrátili pomocí otvorů, jimi k řece prosvítá slunce. Do vody se mimochodem dá dostat, co hned zkouím. Jen dejte pozor, a nezakopnete, varuje Sedláček. Běně by člověk toti očekával, e musí po břehu sestupovat opatrně. Tady se ale dostávám v klidu přímo a nad hladinu, navíc suchou nohou. Nepoznaný pocit.
Líbí se vám plánovaná podoba brněnského nádraí?
Zpod mostu vyskakuji na konstrukci, kudy v budoucnu pojedou vlaky směrem na jih. Popojdu kousek dál a ocitám se ve vzduchu, protoe pode mnou je otvor, skrz něj vidím řeku. A přede mnou se najednou rozbliká varovné červené světlo. Ne, vlak nejede, to mě jen systém upozorňuje, e jsem se ocitl blízko zdi haly, v ní po celou dobu prohlídky chodím sem a tam.
Na závěr se vracím tam, kde celé putování začalo, tedy před vstupní halu. Otočím se, poodstoupím vedle aliny a hned v dáli spatřím katedrálu Petrov. Mimochodem, ten pohled si v budoucnu uijí i cestující po oputění nádraí.
Jak se dostat na nádraí? Budoucí brněnskou stanici obslouí třináct linek |
Vyuívám jetě příleitost a deru se na zakulacenou střechu, co reálně nepůjde. Nahoře stačí jít na její okraj a hned se dostavuje nepříjemný pocit hrozícího pádu. Ale natěstí jsem ve virtuálním světě, take nic nehrozí. Jetě se rychle přemisuji vedle na střechu nad perony. Ocitám se tak na místě, kam jsem předtím vzhlíel z nástupitě. Její vrek je čistý, slunce svítí. Akorát tady chybí holubi, vzpomenu si s nadsázkou na opeřence, kteří se v souvislosti s nádraím a jeho znečiováním často řeí.