Přiráka toti nemusí být jen 50 korun. V posledních dnech začalo vycházet v různých diskusích najevo, e se tato sankce můe na jaře zvýit a na stokorunu.
Nelo o nepodloené spekulace, takové úvahy a plánované zpřísňování na dotaz MF DNES přiznal přímo krajský náměstek pro dopravu Jiří Crha (ODS). Brali jsme to tak, e chceme co nejvíce lidí přimět k tomu, aby platili kartou, hájil náměstek navýení.
Nyní vak i pod tíhou výtek a podnětů začíná otáčet a tvrdí, e stokorunové penále by bylo příli vysoké. Budu prosazovat, aby přiráka zůstala na 50 korunách, jak má být zavedena od února. Ve ale jetě musí schválit krajská rada, které bych chtěl tuto změnu předloit do konce ledna nebo na začátku února, doplnil Crha. Definitivně rozhodnuto ale v tuto chvíli není.
Na jihu Moravy zůstane jen třetina nádraních pokladen, nahradí je automaty![]() |
Suma sto korun by v mnoha případech zdraila jízdenku i na několikanásobek. Ta nejdraí, kterou lze jezdit napříč regionem čtyři hodiny v kuse, dnes stojí 113 korun, s pokutou by cestující zaplatil takřka dvakrát tolik.
I podle opozičního zastupitele Jana Nečase (ANO) bude patné, pokud se zavede takto vysoká přiráka. Elektronizace jízdného je správnou cestou a taky bychom ji jako ANO ve vedení kraje prosazovali, nicméně bychom nepostupovali tak uspěchaně, naráí na problémy, které s sebou přináí nový systém prodeje lístků.
Raději by el na počátku cestou cenového zvýhodnění elektronických lístků před papírovými, takovou motivaci vak kraj podle Crhy nechystá.
Poruchové automaty
Na sociálních sítích se to od prosince, kdy začal nový systém platit, hemí kritikou z řad cestujících.
Několikrát se mi stalo, e jsem zaplatil za jízdenku a nenačetla se mi na nosič, take jsem ve vlaku musel zakoupit novou. Nesnesitelná je také vysoká poruchovost automatů. Sice jsem si úspěně tyto jízdenky vyreklamoval, ale z pohledu spotřebitele nevidím důvod k této starosti navíc, poznamenal jeden z cestujících, který sám říká, e preferuje platby kartou, ale netrestal by ty, kdo chtějí platit hotově.
Podle Květoslava Havlíka, mluvčího krajské společnosti Kordis, která koordinuje veřejnou dopravu v regionu, bylo za půl roku, co nechal kraj nainstalovat první automaty a validátory z nynějích téměř pěti stovek, zaznamenáno patnáct závad, kdy bylo zařízení zcela nefunkční. Dalí dočasné výpadky mohou být například při výpadku signálu operátora či nedostupnosti vyhledávače spojení. Ty jsou vak úplně marginální, tvrdí mluvčí.
Nové spoje, pohodlí, z průvodčích revizoři. Jak se bude jezdit na jiní Moravě![]() |
Odmítá i to, e by bylo častým problémem nenahrání elektronické jízdenky na platební kartu a následné dohady cestujících s průvodčími o (ne)zakoupení dokladu. V okamiku, kdy cestující uvidí ve validátoru zelené zatrítko, je jízdenka odeslána do Dopravního zúčtovacího centra. Odtud si ji pak stahují jednotlivá kontrolní zařízení průvodčích. I kdyby se jízdenka nepodařila do zařízení stáhnout, mají průvodčí monost po načtení karty ověřit přiřazení jízdenky k nosiči on-line. Pokud se tedy nepodaří jízdenku načíst, buď nebyla zakoupena, nebo cestující ukazuje nesprávný nosič, nebo průvodčí neumí provést on-line kontrolu. Vichni průvodčí toto musí umět, je to jejich základní povinnost, popsal Havlík.
Nejen kvůli poruchovosti, která skutečně nastává, a sami lidé zveřejňují fotky nefunkčních automatů, ale moná i kvůli nesrozumitelnosti nového systému zůstávají někteří cestující věrní původní papírové formě. Při koupi lístku například tomu, kdo má nárok na slevu, na displeji vyskočí dvě políčka zlevněná A a zlevněná B, co běný cestující nedokáe jen tak rozklíčovat.
Jedna sleva je na lístky mimo Brno, druhá zahrnuje i krajské město. Řeíme monost úprav, aby zobrazované informace byly v tomto směru pro cestující přehlednějí, slíbil Havlík změny. Sloitě počítat zóny pak musí ten, kdo nechce platit za úsek, kde má předplatní lístek, například v Brně známou alinkartu.
Rozliování způsobu platby není diskriminace
Nejde přitom jen o diskuse na internetu. Redakci MF DNES se ozval jeden obyvatel Blanenska, kterému rovně nový systém vadí. Proč je v autobusech moné platit jak kartou, tak hotovostí bez přiráky, ale ve vlaku ne? Za hotovost by mělo být moné si pořídit jízdenku vude, vytýká mu hejtmanství. Zároveň upozorňuje, e mu ádný zákon nenařizuje vlastnit platební kartu.
Ve zůstane při starém, vyvrátil kraj konec jízdenek Českých drah na jihu Moravy![]() |
Podněty u řeí i Česká obchodní inspekce (ČOI). Obecně říká, e rozliování mezi cestujícími na základě způsobu platby nelze povaovat za diskriminaci, výe přiráky u nicméně můe být za hranou. Konkrétní závěry by vak bylo ze strany ČOI moné učinit a na základě provedené kontroly, upozornil mluvčí inspekce Frantiek Kotrba.
Kordis podotýká, e papírové lístky stále existují a je moné si je hotově bez přiráky koupit v krajských pokladnách, takzvaných kontaktních centrech. Jene ta nemají otevřeno pořád a hlavně jsou jen ve 14 větích městech.
Některé obce proto začaly situaci řeit tak, e samy papírové lístky nakupují a svým obyvatelům prodávají. To je případ i čtyřtisícových Rosic na Brněnsku leících na zrekonstruované a nově elektrifikované trati do Brna.
7. června 2024 |