Generace Z chce méně plýtvat potravinami, ale neví jak. Odborníci proto vytvořili kampaň pro lidi ve věku zhruba 15 až 30 let s názvem Nebuď Trash. Výzkum ukázal, že mladí lidé neví, jak na to a ani si pod plýtváním často nedokážou nic konkrétního představit. Na tiskové konferenci to dnes řekla Lucie Veselá z Provozně-ekonomické fakulty Mendelovy univerzity, která stojí několik let v čele výzkumů, které se týkají plýtvání potravinami.
V letech 2023 a 2024 výzkumníci nejprve velmi podrobně zjišťovali na reprezentativním vzorku, jaké je chování, znalosti a názory generace Z v otázce plýtvání, aby dokázali vytvořit atraktivní a účinnou kampaň, která tuto generaci zaujme. "Udržitelnost je pro ni velké téma, ráda by věci měnila, ale plýtvání potravinami pro ni není velké téma. Představují si po tímto pojmem spíše zdravý životní styl, emise oxidu uhličitého a další globální problémy," řekla Veselá. Zmínila, že se tato skupina ve svém přístupu také značně liší podle toho, zda žije s rodiči či samostatně a zda hospodaří s vlastními penězi, nebo jim platí jídlo rodiče. Ti, co bydlí sami, plýtvají dvakrát více než ti, kteří žijí s rodiči.
Příčinami plýtvání je obvykle špatná organizace nákupů, nahodilost programu. "Často zmiňovali pohodlnost a lenost, neochotu vystoupit ze své komfortní zóny. I když vědí, že se jim ten den něco zkazí, nic neudělají. Často je v rozporu to, co chtějí a co dělají," řekla Veselá.
Potřebují podle Veselé dostatek informací v jednoduché a atraktivní formě a motivace musí být pozitivní, musejí vědět, že i chování jednotlivce může něco změnit. Zatímco v prvním roce projektu se zjišťovalo, jak se generace Z chová, od loňského září se rozjela kampaň, která má chování pozitivním směrem změnit. Odborníci z Mendelovy univerzity spolupracují i s kolegy z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a s reklamní agenturou. Klíčovým informačním kanálem jsou sociální sítě. "Vybrali jsme atraktivní vizuální prvky, začali jsme s bannerovými reklamami," řekla Veselá. Ty mířily na místa, kde se pohybuje větší množství studentů.
S propagací kampaně pomohli i dva influenceři. Pro starší nahrával videa na instagram Jan Špaček, pro mladší na TikTok Anna Sochorová. "V momentě, kdy jsme je zapojili, přišel zlom a kampaň jsme výrazně zviditelnili. Čtvrtina lidí nás pak sledovala delší dobu," řekla Veselá.
Pro ty, které téma zaujalo a chtěli získat informace, vznikla webová aplikace, kterou si lze i offline stáhnout, a na přelomu let 2025 a 2026 by měla být k dispozici klasická aplikace. "Vytvořili jsme výukové médium se šesti kapitolami, které obsahují herní prvky," řekl Igor Červený z Univerzity Karlovy. Aby výukové materiály měly u cílové skupiny šanci, musí být krátké, snadno pochopitelné, vizuálně atraktivní a pozitivní. "Při vývoji aplikace zařadíme ještě více herních prvků, zredukujeme texty a uživatelé budou moct sledovat své pokroky," vysvětlil Červený.
Podle Veselé nelze čekat rychlou změnu, ale je potřeba dlouhodobého působení, jako to bylo v minulosti například s tříděním plastů.