Rušnější letiště
V posledních letech se lidé z brněnského letiště v Tuřanech dostali pravidelnými linkami do Londýna a přes léto do italského Bergama. Brzy k nim přibudou další dvě destinace v podobě jihošpanělské Malagy a Říma. Letecké společnosti Ryanair a Aeroitalia začnou spoje provozovat na konci března příštího roku, letadla vzlétnou v obou případech vždy dvakrát týdně v každém směru.
Zajištění nových pravidelných linek znamená z pohledu hejtmanství splnění slibu, krajští politici za něj ovšem musejí děkovat i kolegům z brněnského magistrátu. „Trochu mě znervózňovalo, že se nic nedělo, tak jsem se ve věci začal angažovat,“ prohodil městský radní Petr Kratochvíl (ODS), který jednání o obou spojeních inicioval už v dubnu. Od minulého pátku je možné si na ně zakoupit letenky, prozatím ve fázi jednání je linka do nizozemského Amsterdamu.
Vlaky ve výrobě
Zhruba dva roky jezdí cestující na dvou páteřních krajských linkách novými vlaky Moravia. Hejtmanství hodlá nasadit i další soupravy, jež tentokrát „osedlají“ Vlárskou dráhu k Veselí nad Moravou a tratě na Moravský Krumlov a Třebíč. Kraj si je však nekoupí do vlastního majetku, dopravci nařídí vlaky od vybraného výrobce zajistit. Nachystal už zadávací řízení. Koalice se do tohoto plánu pouští i přesto, že na konci jejího vládnutí budou soupravy teprve ve výrobě, což ostatně jasně říká. „Chceme je nasadit v roce 2029,“ hlásí náměstek hejtmana Jiří Crha (ODS).
Zásadním slibem koalice je posílat stejný objem peněz, tedy nejméně dvě a půl miliardy korun ročně, do oprav rozbitých silnic. A přidat minimálně další půl miliardu, pokud kraj získá od státu víc peněz na daních. I tentokrát se v dokumentu dostalo na obchvaty měst a obcí, hejtmanství slibuje pokračovat v jejich přípravě a budování. Konkrétní sice nezmiňuje, ale před zahájením stavby je trasa okolo Blučiny na Brněnsku.
„V dokumentu zcela chybí zmínka o budování či podpoře záchytných parkovišť v blízkosti dopravních uzlů. Rovněž není nijak řešena ani snaha o zvýšení bezpečnosti na silnicích,“ vytýká stínový radní pro dopravu Petr Souček (ANO).
Zachování lékařské péče
Mnohem výraznější roli než před čtyřmi lety zaujímá zdravotnictví, hejtman Grolich si tuto citlivou oblast vzal dokonce pod sebe. „Chceme zachovat stávající síť nemocnic v majetku kraje a systém řízení stabilizovat,“ zmiňuje primární cíl s tím, že zdravotní péče má zůstat nadále zachovaná napříč jižní Moravou.
Snaha o stabilní prostředí krajských nemocnic nicméně dostala vážnou trhlinu už týden po nastoupení koalice, když Grolich musel oznámit uzavření gynekologicko-porodnického oddělení ivančického špitálu od konce listopadu. Náhradní porodnici si tak musí najít dvacet nastávajících matek, nového gynekologa až dva tisíce pacientek a jiného zaměstnavatele jednadvacet erudovaných pracovníků. „Proklamované zajištění stability je tak jen prázdným prohlášením,“ poukazuje šéf stínové vlády ANO Milan Vojta.
Dokument hovoří o posílení sjednocení řízení špitálů. Jakým způsobem k tomu má dojít, už ale neuvádí, v tuto chvíli na tom ostatně neexistuje ani shoda uvnitř koalice. Podobně nekonkrétní jsou i další formulace. Třeba krajské nemocnice se mají dočkat významných investic určených k jejich modernizaci, další upřesnění však chybí.
Víc lůžek v důchoďácích
Sociální politice dominuje obecný slib navýšení počtu lůžek v domovech pro seniory a zajištění modernizovaných pobytových služeb. Důvod je nasnadě: starších lidí je čím dál víc, zatímco kapacita v zařízeních je nedostatečná. „Výstavba dalších zařízení, která pomohou odlehčit problémům se stárnoucí populací, je více než vhodné řešení blízké budoucnosti,“ uznává brněnský politolog Michal Pink. Také v tomto případě však politici v dokumentu neuvádějí konkrétní plán navýšení, ať už časový výhled, lokality, či počet nových lůžek.
Největší změnou proti minulému volebnímu období je vypuštění transformace sociálních služeb, pod níž se skrývá přesun péče o potřebné ze starých nevyhovujících budov a zámků do moderního prostředí v nových objektech. Jednalo se o vlajkovou loď Pirátů, kteří měli sociální politiku v gesci, ale do nového zastupitelstva se nedostali. Transformaci na prvním místě nahradilo právě obstarání více lůžek v důchoďácích, které naopak zcela chybělo v předešlém dokumentu.
Pokračující trend lyceí
V oblasti vzdělávání koalice pokračuje v rozvoji stávajících i nových lyceí. Tento trend započala už v minulém období za bývalého náměstka Jiřího Nantla (ODS) a nehodlá na něm nic měnit, jak dokazuje zřízení technického lycea při brněnské střední škole grafické. O jeho vzniku rozhodli radní hned dva dny po svém jmenování.
Hejtmanství coby zřizovatel středních odborných škol počítá s reformou oborů, nově jich bude méně, některé se sloučí. Strategické investice mají směřovat do stěžejních škol, což ovšem vyvolává související otázku, která zařízení mezi ně patří a která naopak ne.
Nová energetická firma
Oblast životního prostředí se sama o sobě ve srovnání s předchozím obdobím ocitla spíše na vedlejší koleji. Z první příčky se propadla až za dopravu, zdravotnictví, sociální politiku a vzdělávání. Patrně v reakci na zářijové povodně slibuje vedení kraje ve spolupráci s Povodím Moravy povzbudit výstavbu opatření proti velké vodě, podporu dostanou zejména projekty umožňující rozliv a zadržení vody v krajině poblíž řek a potoků, za nimiž obvykle stojí obce.
Prostor v dokumentu dostalo také propojení Dunaje a Dyje, aby bylo možné i v době sucha přivést vodu do nejvyprahlejší lokality na jižní Moravě. Tento ambiciózní projekt je teprve ve fázi zvažování, vedení kraje chce v následujících letech prověřit jeho možnosti.
Samostatnou kapitolu dostala v dokumentu energetika, kterou radní Karel Podzimek (ODS) řeší společně se životním prostředím. Kromě pokračování ekologizace krajských budov má za cíl vytvořit firmu, jež dostane na starost nákup energií pro hejtmanství a jeho organizace, zajištění maximálního možného podílu zelené energie a přípravu energeticky úsporných opatření na jeho objektech. Tuto agendu přebere od už existující krajské společnosti Cejiza, jež se bude dál věnovat pouze zakázkám.
Dukovany, aréna i MotoGP
Velkou pozornost chce hejtmanství věnovat projektům souvisejícím s dostavbou Jaderné elektrárny Dukovany. Jejich přípravu bude koordinovat náměstek hejtmana Marek Sovka (TOP 09), který obsáhne i regionální rozvoj. Vedení kraje slibuje obcím dotčeným tímto obřím projektem pomoc se zajištěním odpovídající infrastruktury včetně silnic.
V oblasti sportu hodlá vytvořit nový dotační titul na výstavbu a modernizaci sportovní infrastruktury. Na vznikající multifunkční arénu na brněnském výstavišti pošle další desítky milionů, v souhrnu nepůjde o víc než 300. Finančně přispěje také na závod MotoGP, který se vrátí příští rok.