Hru nazvanou Dilemma game, tedy hra na dilemata, se dnes učí v Brně hrát lektoři z vysokých škol z celého Česka. Hra je nástrojem pro vyučování akademické etiky a integrity. Karetní hra vznikla na univerzitě v nizozemském Rotterdamu v angličtině a letos dostala díky týmu vedenému Masarykovou univerzitou českou podobu. Každá karta popisuje situaci z každodenního akademického života a nabízí několik variant řešení. Jediná správná odpověď ale často neexistuje, řekla ČTK Irena Kozmanová z odboru pro kvalitu rektorátu Masarykovy univerzity, která tým vede.
"V médiích se setkáváme s výsledky špatného rozhodování v akademické sféře, ať se jedná o plagiátorství nebo sexuální obtěžování. To jsou ale extrémní a nejkřiklavější projevy chybného řešení etických dilemat. V životě každé vědkyně, vyučujícího nebo studenta na vysoké škole je řada situací, kdy se musí rychle a správně rozhodnout," uvedla Kozmanová.
Původní nizozemská hra obsahuje 75 dilemat. Ve formátu otevřeného zdroje je hra dostupná ke stažení zdarma v angličtině, v době covidu vznikla i aplikace pro mobilní telefony. Ta ale českou verzi nemá a její vznik není ani v plánu.
"Cíleně jsme vytvořili překlad původní hry s kartami, která je založená na interakci živých hráčů a lektora. Na řadě univerzit u nás už ji vyučující i lektoři používají, díky překladu do češtiny bude ale dostupnější pro více lidí. Hlavně k ní ale bude dostupná komunita lektorů, kteří budou moci sdílet zkušenosti a lépe produkt přizpůsobovat českému prostředí," doplnila manažerka kvality, která se věnuje tématům sociálního bezpečí a akademické etiky. Hra nenabízí jednoznačná řešení, ale má vést hráče k úvahám o etickém chování v běžných situacích, naučit ho o nich přemýšlet i mluvit, což pomocí digitální aplikace není možné.
"Jsou různé typy akademického zločinu. Od špatně proškoleného studenta, který chybuje omylem, přes toho, který si pod ekonomickým nebo psychologickým tlakem zkusil ulehčit práci, až po závažné přestupky páchané seniorními akademiky. Tam už o omylu nebo omluvě nemůže být řeči. Už kvůli důsledkům, které s sebou takový zločin nese," přiblížila Kozmanová.
Cílem jejího týmu je vytvořit na vysokých školách síť lektorů, kteří například učí předměty týkající se etiky nebo vedou školení a mají tak možnost hru využívat. Ti budou autorům české verze i sobě navzájem poskytovat zpětnou vazbu, tipy nebo podněty. V druhé fázi by měla vzniknout verze hry přizpůsobená prostředí českých univerzit.
"Nizozemský původ hry je důvodem toho, že některá dilemata ve hře jsou prostředí českých univerzit cizí. Máme také zpětnou vazbu v tom smyslu, že tam chybí specifické situace například z uměleckých škol či humanitních oborů. Proto plánujeme vytvořit novou sadu dilemat, která budou reagovat na specifika našich vysokých škol a nabídnou pestřejší sadu otázek z různých oborů," dodala Kozmanová.