Politické strany mají někdy problémy s tím, aby zahrnuly všechny výdaje volební kampaně do příslušné zprávy. Často jde o výdaje samotných kandidátů, kteří si někde zaplatili inzerci, ale neřekli o tom své straně. Na dotaz ČTK to dnes uvedl člen dohledového úřadu Jan Outlý. Prezentaci politických stran na billboardech, v tisku i sociálních sítích sleduje úřad od čtvrtka, kdy začala oficiálně volební kampaň pro sněmovní volby konané 3. a 4. října. Po volbách svůj monitoring porovnává se zprávami, které strany předloží. Pokud úřad najde nesrovnalosti, zahájí kontrolu a v případě porušení zákona uloží pokutu.
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) se nezaměřuje jen na kandidující subjekty, ale na všechny, kdo v kampani agitují tak, že podle zákona zasahují do kampaně. "Je to důležité, protože zdaleka ne všechna sdělení na podporu nebo proti kandidujícím stranám se počítají. Svoboda projevu je nedílnou součástí volební kampaně v demokratické zemi," uvedl Outlý. Pokud se však agitace týká něčeho, za co se běžně platí, je nutné se k ní na webu dohledového úřadu přihlásit.
Ani registrace jako třetí osoby není potřeba vždy. Lidé například stranám poskytují své ploty nebo auta. Pokud takto podporují svého favorita s jeho vědomím, nemusí se registrovat. "Jejich podporu vykáže kandidující strana jako bezúplatné plnění. Oni jen straně poskytnou základní údaje, které musí kandidující subjekt zveřejnit před volbami a zahrnout do zprávy po volbách," uvedl Outlý.
Úřad loni zveřejnil Průvodce financováním politiky, který radí, jak postupovat při financování kampaně. Snahou je zajistit transparentnost, protože i etablované strany chybují a agitaci nemají označenou správně. "Většinou jsou to materiály, které šíří kandidáti ve své osobní kampani. Zodpovědnost za ně má strana, ale v tom počtu kandidátů někdy všechno neuhlídá. Složité je pro strany také získat všechny údaje o dárcích a podporovatelích, hlavně těch drobných," řekl Outlý.
Mnohé strany začaly se svou prezentací již před oficiálním začátkem kampaně, například vyvěšením billboardů. Do výdajů musí započítat to, co se uplatní v regulovaném období bez ohledu na to, kdy to bylo zaplacené. Pokud tedy strany nechaly vyvěsit billboardy ještě před vyhlášením voleb a visí tam pořád, započítají do výdajů poměrnou část, která připadá na dobu od vyhlášení voleb.
Rostoucí výdaje eviduje úřad u propagace na sociálních sítích, kde v první fázi kampaně sleduje několik desítek nejrelevantnějších profilů. Významného dosahu však strany mohou dosáhnout i bez velkého utrácení, záleží i na přirozeném dosahu či zacházení s algoritmy. "Bohužel je to i cesta, jak ovlivňovat kampaně skrz různé fiktivní profily a anonymní účty. Jejich úkolem je zvyšovat dosah příspěvků pomocí fingovaných interakcí, jako jsou komentáře, lajky a podobně. Za služby těchto 'botů' se i platí, ale odhalit je a vystopovat jejich původce je obtížné," míní Outlý.