Zatímco tankování benzinu nebo nafty zabere na čerpací stanici pár minut, dobíjení elektroaut trvá mnohem delší dobu, často i několik hodin.
Společně s vyšší cenou těchto vozů a relativně nízkou dojezdovou vzdáleností, zvlášť v aktuálním chladnějším počasí, to snižuje jejich atraktivitu. Tento nedostatek ale odbourávají čím dál více se rozšiřující ultrarychlé nabíječky.
„Elektrické Porsche Taycan je nabité dokonce za deset minut. Toto auto je dnes jediné na trhu, které dokáže za optimálních podmínek přijímat výkon přesahující 320 kilowatt,“ přibližuje Martin Klíma z energetické společnosti E.ON, která vybudovala tyto ultrarychlé dobíjecí stanice na parkovišti u nákupního centra Futurum na křížení dálnic D1 a D52.
Tamní stanice s pěti stojany jsou dimenzované na výkon 400 kW, tedy více než jsou elektrovozy schopny z nich brát. To ale nemusí platit vždycky, technologie se rychle vyvíjí. Na jeden stojan lze navíc napojit dvě auta, takže se výkon rozdělí napůl, což je ale stále vysoké číslo.
„Určitě je dobře, že tyto rychlé stanice přibývají. Brno je městem, přes nějž a kolem nějž projíždí tranzitní doprava, takže tato dobíjecí stanice určitě bude mít využití,“ míní dopravní expert Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Počet nabíječek pro elektroauta roste, ultrarychlých je v kraji minimum |
Podle Klímy je v regionu stále nedostatek ultrarychlých nabíjecích stanic včetně krajské metropole. Ostatně kromě zmíněné pětice stanic, která se s tímto výkonem poprvé objevila loni na podzim u Humpolce na Vysočině a nedaleko Lovosic v severních Čechách, dnes ke dvěma pomalým dobíječkám s výkonem 50 kW u hypermarkertu Globus přidal E.ON i další tři šestkrát silnější.
„Je to vstřícný krok k těm, kteří jezdí i na velké vzdálenosti, jako jsou obchodní zástupci,“ líčí Kadula. Tito byznysmeni nemůžou někde v půli cesty mezi Prahou a Ostravou zastavit a dobíjet baterii v autě několik hodin.
Dobíječky u Futura nejsou nejrychlejší jen od společnosti E.ON, jehož sesterská firma EG.D provozuje na jihu Moravy energetickou síť, ale jsou výkonnější i ve srovnání s dalšími dvěma hlavními distributory elektřiny v České republice, což je polostátní ČEZ a společnost Pražská energetika.
Meta sto dobíječek do konce roku, hlásí ČEZ
Například ČEZ letos v létě zprovoznil u dálnice D1 šest stojanů s vysokým výkonem 320 kW, a to opět na Vysočině. Na jihu Moravy má poblíž D1 dobíječky u Ivanovic na Hané s výkonem 180 kW.
Jak ČEZ popisuje, během přestávky na občerstvení řidič u ultrarychlých stojanů doplní většinu kapacity baterií svého auta zhruba za deset minut, čímž získá energii na dalších více než 150 kilometrů jízdy.
„V celé síti chceme do konce roku provozovat více než sto ultrarychlých stojanů na přibližně dvaceti místech po celém Česku,“ prohlašuje ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla. Konkrétní lokality nejmenoval.
Na stejnou metu stovky stanic se chce během dvou měsíců dostat také společnost Teplárny Brno, která se vedle výroby tepla věnuje i produkci elektřiny a po Brně postupně buduje dobíjecí stanice. „Máme asi 700 zákazníků, tedy lidí vlastnících elektromobil a využívajících naše dobíjecí stanice,“ popisuje šéf městské firmy Petr Fajmon.
Do posílení sítě jdou miliardy
Ani firma E.ON v Brně nekončí. Nyní staví dalších pět stanic, které chce dokončit v příštím roce. Řidiči je najdou často v blízkosti supermarketů Kaufland. Jak Klíma upřesnil, výkon jednotlivých stojanů bude různý od 50 až po 300 kW. A v dohledné době chystá v blízkosti Brna i stavbu dobíjecí stanice pro kamiony, které mají elektropohon.
Rozestavěných dobíječek by měla firma i více. Vedle dlouhého stavebního řízení ale naráží i na kapacity přenosové sítě v regionu podobně jako lidé, kteří si chtějí na střeše svého domu vybudovat fotovoltaiku a napojit ji do soustavy. To všude není možné.
„Do posílení sítě jsme letos investovali rekordních osm miliard korun. Loni to bylo šest miliard, kdy šlo rovněž o rekordní částku. Počítáme s tím, že investice budeme navyšovat i nadále,“ doplňuje mluvčí společnosti E.ON Roman Šperňák. Konkrétní finanční plány pro příští rok nicméně nespecifikoval.
Rychlé nabíjení znamená i vyšší cenu
Rychlé nabíjení znamená sice pro majitele elektroaut komfort, ve výsledku ale i vyšší cenu za odebranou energii. Zatímco pomalé nabíjení vychází u různých dodavatelů na zhruba osm korun za jednu kilowatthodinu, u ultrarychlého to je o pět až deset korun více. Do ceny se často ještě promítají minuty u nabíjecí stanice.
Na nejslunnějším místě vyrostla dobíjecí stanice se solárními panely |
I přesto je však provoz dobíječek na nule nebo přímo ve ztrátě. Jak upozorňuje Kadula, mají vysoké fixní náklady. „Využití je asi na dvou procentech času,“ říká. Nízké využití logicky souvisí s množstvím elektroaut na českých silnicích. Jejich počet sice roste, ale Česká republika je stále na chvostu Evropy.
E.ON u Futura v tuto chvílí láká na nižší zaváděcí cenu 11,90 koruny za kilowatthodinu, která bude platit do konce roku, brněnské teplárny pak slibují zlevňování. „Budeme snižovat cenu veřejného dobíjení o patnáct procent, v současnosti máme cenu 9,80 korun za kWh a půjdeme na 8,30 korun,“ dodává Fajmon. Na mysli má pomalé dobíjení, to rychlé naopak mírně zdraží.