„Rakouský dopravce nám oznámil, že tam pro nás není místo,“ uvedl pro iDNES.cz šéf společnosti Gepard Express Albert Fikáček. Stav trvá od začátku letošního roku.
Dopravce situaci zatím řeší tak, že místo vlaků jezdí do Vídně na letiště ve stejných časech svými autobusy. Toto provizorium mělo podle původních informací dopravce trvat do konce ledna, pokračuje však i teď v únoru.
„Jednali jsme, ale nepodařilo se nám dohodnout, a tak s městem Brnem ukončíme spolupráci, protože jsme se zavázali, že budeme provozovat vlak. To nejsme schopni,“ vysvětlil.
Podobně reagoval i brněnský magistrát. „Důvodem ukončení jsou provozní omezení, která neumožnila zajistit železniční spojení ve vhodných časech,“ sdělil mluvčí města Filip Poňuchálek.
Vlaky z Brna na vídeňské letiště pojedou rychleji, ale bude jich méně![]() |
Konec spojení, které Brno podporovalo ročně miliony korun, je překvapivé, protože o přímou linku velmi usiloval a domluvil ji tamní radní Petr Kratochvíl (ODS).
„Aut bude čím dál víc, takže je mnohem vyšší riziko, že na letiště po silnici nedojedete včas,“ vysvětloval v roce 2022, kdy politici nechali do Vídně vypravit i speciální ukázkový vlak. Podle Kratochvíla mělo tehdy zájem o linku i samo vídeňské letiště. S tím je ale očividně konec.
Brno bude dotovat přímý vlak na letiště do Vídně, zatím jen do června![]() |
Gepard, který se předloni v létě ujal spoje po předchozím pilotním provozu RegioJetem, nedodržel ani Kratochvílovu podmínku, aby vlak trasu urazil za méně než jednu hodinu a 40 minut. „Pokud by jel vlak dvě hodiny, nebude konkurenceschopný,“ upozornil v minulosti.
Původně byla jízdní doba stanovena na hodinu a 35 minut. Loni v prosinci však už jel spoj bez osmi minut rovné dvě hodiny. Vlak vyjel ve 2:07 a v cílové stanici byl ve 3:59.
Přímé spojení Brna tak budou zajišťovat opět jen autobusy, vlakem jedině s přestupem na hlavním nádraží ve Vídni. Vzhledem k vyčerpané kapacitě stanice na letišti neplánuje vlastní přímé spojení ani RegioJet nebo České dráhy.
Podle Fikáčka přepravila jeho firma vlakem, který vyrážel jednou denně do Vídně a jednou zpět do Brna, přes šest tisíc lidí měsíčně. „Přirostlo nám to spojení k srdci, ale bohužel to není jen o nás,“ dodal.