Silničáři hodlají přepracovat projekty na rozíření úseku mezi 182. a 210. kilometrem. Reagují na obrovské dopravní komplikace, které začaly s loňským sputěním prací v nejvytíenějím brněnském úseku mezi 194. a 196. kilometrem. Téměř kadý den tam vznikají dlouhé kolony, mnohdy mají i desítky kilometrů. Zácpy ztěují cestu nejen nákladním vozům, kteří čekají v lepím případě desítky minut, ale také řidičům osobních aut.
Musíme hledat technické monosti, jak tyto negativní dopady minimalizovat, prohlásil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Před samotným rozířením se mají dělníci pustit do mostů, je opraví a zároveň u připraví na zkapacitnění. Dohromady jich je zhruba patnáct a některé z nich jsou ve patném nebo velmi patném stavu, přičem horí je u jen havarijní stav. Mosty jsou největí brzdou, co se ukázalo i na současné stavbě. Ty bychom dělali v předstihu s meními omezeními a pak bychom mohli dělat v rychlém sledu vozovku, nastínil Mátl s tím, e práce na mostech by si nevyádaly tak velké omezení, jako je například v dnením roziřovaném úseku.
V takovém případě by ale trvalo, ne konstrukce budou hotové, co znamená, e řidiči by pravděpodobně museli vydret jezdit stejně irokou vozovkou o něco delí dobu. K jejímu roziřování by toti dělníci přistoupili a jako k poslednímu kroku. Podle Mátla by pak ale mohli postupovat relativně rychle a moná i vcelku. Rozíření by se nemuselo provádět po etapách osm let, ale třeba za dvě stavební sezony by bylo celé hotové, upřesnil.
Pro Brno je tato mylenka podle místního radního pro dopravu Petra Kratochvíla (ODS) nová. Zatím jsme o ní nediskutovali s ŘSD ani uvnitř města. Protoe ale máme se silničáři dobré vztahy, očekávám, e v momentě, kdy by mělo dojít k takhle významné změně oproti stávajícímu stavu, sejdeme se a určitě se dohodneme, reagoval.
OBRAZEM: Na D1 u Brna se pracuje i v noci, práce skončí o dva měsíce dřív |
Navzdory uvaované změně strategie roziřování trvá Mátl na tom, e dálnice má mít est pruhů v celé délce do roku 2030, i kdy zároveň řekl, e dva a tři roky budou jetě trvat výkupy pozemků a příprava pro vydání stavebních povolení, co vychází na rok 2027. Dohromady jde o přestavbu téměř třiceti kilometrů dálnice, sedmi mimoúrovňových křiovatek a výstavbu jedné nové na Černovickou terasu v brněnské Slatině. Do prací se dělníci pustili v létě loňského roku.
irí pruhy i provizorní napojení na dálnici
Silničáři si vímají, e kvůli často obrovským kolonám okolo Brna volí někteří řidiči při cestě do východní části republiky raději cestu přes nedostavěnou dálnici D35. Přítí rok má být na této trase navíc dokončený obchvat Vysokého Mýta a za tři roky Litomyle. Celá trasa by měla být hotová v roce 2029. oférů vyuívajících severní alternativu je vak v současnosti jen zlomek.
Mezi dalí technické monosti, které by mohly sníit negativní dopady roziřování D1 na dopravu, patří podle Mátla vytvoření provizorního napojení na dálnici a irí pruhy v omezeních. Podle zkueností silničářů z roziřovaného úseku stačí pro plynulejí provoz i 25 centimetrů. Jakékoliv zprůchodnění dokáe současný stav vylepit a zvýit kapacitu dopravy, poznamenal jihomoravský expert na silniční bezpečnost Pavel Číek.
Lék na dálniční kolony v okolí Brna: chytré značky samy určí rychlost |
Bez ohledu na změnu strategie počítají silničáři podle původního plánu s přestavbou mimoúrovňové křiovatky D1 a D2 a také s vybudováním nového kříení u průmyslové zóny Černovická terasa. U první stavby nyní hodnotíme nabídky uchazečů, druhou začneme soutěit v prvním kvartále přítího roku, informoval brněnský éf ŘSD David Fiala.
Extrémně náročnou přestavbu kříení obou dálnic původně za zhruba čtyři miliardy korun chtějí silničáři spustit v přítím roce. Zahrne přebudování řady mostů. Bude tam sloité vedení dopravy. Některé mosty budou mít osmiprocentní sklon, obáváme se proto nájezdu kamionů. Vozovka tam bude mít v zimě dokonce automatický postřik, aby nezamrzla a kamiony po ní vůbec vyjely. V plánu máme i dalí technická opatření, zmínil Mátl s tím, e u této stavby musí být ve pečlivě nachystané, aby pak v tomto runém místě nenastal by jen jediný den prodlení.
Roziřování prvního úseku skončí v dubnu přítího roku. Práce stavbaři dokončí o dva měsíce dřív oproti původnímu plánu. Podle posledního sčítání intenzity dopravy v této části projelo zhruba 76 tisíc aut denně.
7. září 2023 |